Kassett-låtar som spelades live?

Diskutera Låtarna
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Just det, vilka låtar från kassetterna spelade Eddie live?
Live-setet bestod ju oftast till största delen av låtar från skivorna, men en del kassett-låtar slank in i setet då och då också. Men vilka?

Här är de jag kommer på spontant som jag vet har förekommit. Vissa är givetvis mer spelade än andra.

Bonnatwist
Terylenebyxor
King Bee
Kåta Marie
Fruntimmer...
Vresa...
Timber
Slicka en fitta
Sug sug sug min kuk
Kuken står på Mats Olsson
Hemmoroider i mitt rövhål
Tommy hade en Cadillac
Min Epa-Traktor
Tommy Hade En Cadillac
Vår Gamle Opel
Min Raggarbil
Raggare
Runke Ball
Josefine

edit: listan uppdaterad

Finns garanterat flera, men vilka? Mera Brännvin är ju en kassett-låt från början men eftersom den även finns på skiva räknas den inte riktigt. Samma sak med Hakan, Fånga kräftor å lägga i en balja och säkert nån/några fler låtar. Dessa fanns ju från början på olika band men spelades ganska snart in på LP med så.
Verkar som att han började spela mer kassett-låtar live
på 90-talet, på de tidiga turnérna förekom väl nästan inga kassett-låtar i live-setet. Men det hade kanske med att göra att eddie från början ville hålla isär E. Hitler och Eddie Meduza karaktärerna, även om de ganska snart vävdes ihop.

Fånga kräftor å lägga i en balja tror jag inte kördes ofta, men vet att hans spelade den på en spelning i alla fall, Lidingö 2001. Även King Bee spelades nog inte ofta, men känner till i alla fall 2 tillfällen.

Timber räknar jag som en kassett-låt eftersom den från början bara fanns på kassett-versionen av Ain´t Got No Cadillac. Den finns ju inte på nått av hans egna kassetter som han sålde via postorder, men ändå. Kassett som kassett Image
Last edited by overkill on 13 Feb 2014, 11:13, edited 2 times in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Just det, vilka låtar från kassetterna spelade Eddie live?
Live-setet bestod ju oftast till största delen av låtar från skivorna, men en del kassett-låtar slank in i setet då och då också. Men vilka?

Här är de jag kommer på spontant som jag vet har förekommit. Vissa är givetvis mer spelade än andra.

Bonnatwist
Terylenebyxor
King Bee
Kåta Marie
Fruntimmer...
Vresa...
Timber


Finns garanterat flera, men vilka? Mera Brännvin är ju en kassett-låt från början men eftersom den även finns på skiva räknas den inte riktigt. Samma sak med Hakan, Fånga kräftor å lägga i en balja och säkert nån/några fler låtar. Dessa fanns ju från början på olika band men spelades ganska snart in på LP med så.
Verkar som att han började spela mer kassett-låtar live
på 90-talet, på de tidiga turnérna förekom väl nästan inga kassett-låtar i live-setet. Men det hade kanske med att göra att eddie från början ville hålla isär E. Hitler och Eddie Meduza karaktärerna, även om de ganska snart vävdes ihop.

Fånga kräftor å lägga i en balja tror jag inte kördes ofta, men vet att hans spelade den på en spelning i alla fall, Lidingö 2001. Även King Bee spelades nog inte ofta, men känner till i alla fall 2 tillfällen.

Timber räknar jag som en kassett-låt eftersom den från början bara fanns på kassett-versionen av Ain´t Got No Cadillac. Den finns ju inte på nått av hans egna kassetter som han sålde via postorder, men ändå. Kassett som kassett Image
"Slicka en fitta", "Sug sug sug min kuk", "Kuken står på Mats Olsson" och "Vår gamle Opel", "Hemmoroider i mitt rövhål", "Tommy hade en Cadillac" har han också sjungit live om jag inte har fel för mig, sen så var ju "Punkjävlar" liksom "Mera brännvin" en kassettlåt från början, samma sak med "Hakan".

Sen så har vi ju från Leila hört den otroliga historien om när Errol framförde sina låtar med Greve von Boegroeff live i nån gay-club i Stockholm och dessa bör ju räknas som kassettlåtar, eller hur? Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Per Hummer wrote:"Slicka en fitta", "Sug sug sug min kuk", "Kuken står på Mats Olsson" och "Vår gamle Opel", "Hemmoroider i mitt rövhål", "Tommy hade en Cadillac" har han också sjungit live om jag inte har fel för mig, sen så var ju "Punkjävlar" liksom "Mera brännvin" en kassettlåt från början, samma sak med "Hakan".

Sen så har vi ju från Leila hört den otroliga historien om när Errol framförde sina låtar med Greve von Boegroeff live i nån gay-club i Stockholm och dessa bör ju räknas som kassettlåtar, eller hur? Image
Och kan då även tillägga "Min EPA-traktor" och "Den runkande spårvagnschauffören", iaf om man kollar på vad man har hittat på Youtube och Luftkaffe, tyvärr så har jag aldrig sett honom live så jag tror tyvärr inte att jag kan hjälpa dig så mycket mer, kanske nån annan kan, nån som har sett honom borde kunna tipsa dig
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Som sagt: Jag räknar ej de låtar som från början fanns på kasett och som senare även spelades in på LP eftersom de ändå är såpass kända i de "nya" versionerna. De 3 första banden verkar ändå ha sålt i mikroskopiskt små upplagor så inte många kan ha hört dem i dessa versionerna då det begav sig.

Han har nog kört de flesta av dem du nämner nån gång, även om det är svårt att bekräfta alla. Vissa känner jag igen direkt, som Hemmoroider i mitt rövhål, Kuken står på Mats Olsson, Slicka en fitta och kanske nån till.

Det där med gayklubben ska ju inte ha varit nån spelning, det var väl bara nån som hade tagit med sig böglåtar med bl.a Greven och spelat upp för bögarna där, och de tyckte det var kul. Men nått live-gig var det ju inte och det är det tråden handlar om.

Läs vad jag skriver först Per och svamla mindre så blir allt mycket lättare Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Sedär. Listan uppdaterad, väntar lite med de andra låtarna tills jag hittar nån källa.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by uy »

"Tommy hade en Cadillac" tror jag han spelade på Elverket-giget 2001. Jag återkommer när jag har kollat upp det.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Är det där den är med? jag har ju den dvd´n också, ska kolla själv. Det är på den spelningen han även körde Fånga kräftor, kanske är mer udda låtar på den spelningen. Dessa 2 körde han ju inte speciellt ofta i vilket fall.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Listan uppdaterad igen. Min Epa-traktor finns förvisso på i en nyinspelning på Värsting Hits, men den är ju från början mest känd som en kassett-låt så därför fick den vara med.

Inte som med Mera Brännvin t.ex som kom på kassett 1979, men spelades in på LP 1981 och blev snabbt en av Eddies mest kända låtar. Min tanke med listan var att representera de låtar som är mest kända/okända/ökända Image som kassett-låtar, i motsats till låtarna från skivorna som överlag är mer kända.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

Tittar man på Live-videos som man finner på den ena DVD-skivan till "Eleganten från vidderna - filmen om Eddie Meduza" så kan man se när han framför "Vår gamle Opel" och "Kuken står på Mats Olsson" live
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Aha, ja där finns ju lite livevideos där som jag inte sett på länge. Lägger in de låtarna också då. Kuken står på Mats Olsson var redan med dock.
Last edited by overkill on 06 Nov 2011, 12:09, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Kassett-låtar som spelades live?

Post by retepnoslack »

"Min raggarbil" och "Raggare" framförde han ju i Mysen i Norge. Det får man se i slutet på den första delen utav det oklippta materialet ifrån Bodil Furus videoband.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kassett-låtar som spelades live?

Post by overkill »

Det stämmer gott det, har lagt till dessa också. Tack.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Kassett-låtar som spelades live?

Post by Evert Meduza »

http://youtu.be/w8UcR6TRYiQ" onclick="window.open(this.href);return false;

"Raggare", "Min Raggarbil", "Fruntimmer Sa' En' Ha Å' Knulla Mä'", Vresa Upp Fetta', Käringajävel!", "Runke Ball" och "Josefine" liras på denna spelning.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply