Har fått en fix idé... Igen

Diskutera Låtarna
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Har fått en fix idé... Igen

Post by ELN »

Tjopp! Får la passa på att säga hej igen, det var ju numer ett tag sen man var här, men vad är en man utan lite mystik?? Image

Jag har hörde här idag Baker Street - Gerry Rafferty som bakgrundsmusik i en serie... Jag tyckte mig känna igen låten, så började klura på om den vart med i nån film, men enligt Wikipedia (ja inte så väldans pålitligt men ändock) så var den endast med i en film... som jag till råga på allt aldrig hört talas om. Men när jag lyssnade på ett klipp av låten på tuben fick jag idén att det lät som något som Errol gjort. Tänkte på nån instrumental typ Deep Forest eller Småländsk Sommarnatt men inget låter "riktigt rätt" det kan ju givetvis hända att jag helt enkelt hört själva "Baker Street" förr, men jag vet ifan... Någon som vet om de finns nån liknande låt från Eddies arkiv, eller om den vart med i nån film eller serie jag kan tänkas ha sett?? Lutar lite åt att det kan vara från nån serie med.

Tänker framförallt då på det kända saxpartiet från låten.

Här finns ett bra prov på de:
http://www.youtube.com/watch?v=2O6NZT6z ... re=related
Last edited by ELN on 02 Aug 2012, 01:52, edited 1 time in total.
magnus80
Glad amatör
Posts: 20
Joined: 10 Jul 2012, 16:14

Har fått en fix idé... Igen

Post by magnus80 »

Tycker det låter riktigt bekant jag med, tyvärr kan jag inte komma på nu vart jag hört detta förut...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Har fått en fix idé... Igen

Post by ELN »

Låter som du är i samma situation som jag då Image Image Image
magnus80
Glad amatör
Posts: 20
Joined: 10 Jul 2012, 16:14

Har fått en fix idé... Igen

Post by magnus80 »

Ja, det är ett hemskt I-landsproblem vi råkat ut för... detta måste lösas!Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Har fått en fix idé... Igen

Post by Långis »

Låten i sig är ju ganska känd. Var med i nån dagssåpa som gick på TV på 90-talet, men jag kan för min värld inte komma på vad det var.
Tror inte det påminner om nån eddielåt.
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Har fått en fix idé... Igen

Post by BOB-blommorobin »

Det är väl en av världens mest samlade låt, de hade ett stort bråk som de gjorts dokumentär om då det släpptes nästan samtidigt 2 personer denna låt och kunde inte bevisa vem som var upphovsman, sedan slutade det med att man hittade en ännu äldre inspelning och det visade sig att den var kopierad av en äldre låt som upphovsrätten (vet inte hur gammal låten är) hade gått ut. Då började folkmassan att kopiera och samla låten, så den förekommer i många sammanhang. En av de som slogs var Gerry Rafferty att han skrev låten och att den inte samplades eller kopierades av en gammal låt. (vad den gamla låten heter minns jag inte, men hittar man dokumentären finner man den nog)

* Du hittar den bland annat med Modern Talking
* Filmen A Guide to Recognizing Your Saints
* Serien The Simspons "Lisa's Sax"
* Michael Mind - Baker Street
* Slash - Sweet Child O' Mine (spelas på gitarr)
* Sunset Beach första säsongen har faktiskt som intro versen
* Sunset Beach andra säsongen har detta intro (påminner om) http://www.youtube.com/watch?v=ew3m87YWYYs

Trodde ni själva skulle knäcka den, men kunde inte låta bli. Image
Last edited by BOB-blommorobin on 04 Aug 2012, 13:43, edited 1 time in total.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Har fått en fix idé... Igen

Post by Långis »

Sunset Beach var den jag tänkte på. Mår fysiskt illa när jag hör talas om den serien, värre skit har nog aldrig producerats.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Har fått en fix idé... Igen

Post by ELN »

Se där, fått en hel del matnyttig info i allafall. Men det är ingen som känner den låten i nått samband med Eddie väl? Image Brukar ju röra ihop saker och ting.
Post Reply