_

Diskutera Eddie Meduzas texter
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Här har jag hittat en gubbe som heter likadant som en av de tävlande i sketchen "VM i skitprat i Uganda". Kan det finnas något samband, eller är det bara ren slump att det blev samma namn?
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rgen_Kock
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by Evert Meduza »

I den sketchen när Greve von Boegroeff snackar en jävla massa skit från kassetten "Dårarnas julafton" så nämner han hur många personer som helst:

Jan Guillou
Anna-Greta Leijon
Ronald Reagan
Birgitta Dahl
Ingvar Carlsson
Jacob Dahlin

och många fler som jag inte ens känner till, tar gärna emot information om ni vet mer, här är sketchen jag nämnde innan http://www.youtube.com/watch?v=wDeQIgEsaVw

Sen i låten "Börjes funderingar" från kassetten "Börje Lundins kräftkalas" nämns bland annat Adolf Hitler och Ingvar Carlsson och Anna-Greta Leijon http://www.youtube.com/watch?v=Mjebt_uRYCE

Sen återigen nämner Errol Birgitta Dahl i sketchen/låten "Rymdrock" som finns på nån Fyllekalas-skiva

Ronald Reagan nämns även i låten "Do the hode" från kassetten "Hej Hitler"
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Per, jag tro samtliga namn du nämnde redan finns i trådens första inlägg. He he, vissa namn har ju ju lärt sig tack vare att de funnits med i någon av Eddies sketcher Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by Evert Meduza »

uy wrote:Per, jag tro samtliga namn du nämnde redan finns i trådens första inlägg. He he, vissa namn har ju ju lärt sig tack vare att de funnits med i någon av Eddies sketcher Image
Fast jag är rätt så tveksam till om Jacob Dahlin har nämnts innan
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Okej, nu är han inlagd i listan. Tackar!
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

När jag lyssnade på God Jul & Gott Nytt CBS Promo-kassetten nyligen så upptäckte jag att han nämnde även Jan Sparring där. Han säger visserligen bara Sparring men det är samme man som avses. Antar att det hänger ihop med att Sparring också låg på CBS ett tag och säkerligen sålde en del (mer än eddie).
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Lyssnade lite på Hej Hitler nu och i Häcken Sving nämner han Eva och Charlotta Björk. Eva Björk verkar vara en konstnär, Charlotta verkar dock inte känd vad jag kunde få fram.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Lyssnar på Dårarnas Julafton dagen till ära, och i det där mellansnacket med Greven nämner han, förutom de som Evert redan nämnt, dessa.

PG Gyllenhammar (f.d. chef för Volvo under många år)
Hagge Geigert (Känd revy-kung, teaterdirektör, programledare etc, som dock inte lever längre)
Torbjörn Fälldin (f.d. partiledare för C och även Statsminister en gång i tiden)

Torbjörn är nämnd innan, men inte PG & Hagge samt flera av dem som Evert nämnde.

edit: stavfel :D
Last edited by overkill on 25 Jan 2013, 22:21, edited 2 times in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

I Undanflykter så nämner han Ingrid Boller, som vid en googling visade sig vara en författare. Även Torsten Bengtsson nämns i samma låt/textrad. Jag hittar dock ingen info om att Ingrid Boller skulle ha varit en nykterhetsförespråkare eller en röst i dåtidens spritdebatt.
Hon bör ju haft med alkohol att göra på nått sätt eftersom eddie nämner henne i låten.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by Långis »

overkill wrote:I Undanflykter så nämner han Ingrid Boller, som vid en googling visade sig vara en författare. Även Torsten Bengtsson nämns i samma låt/textrad. Jag hittar dock ingen info om att Ingrid Boller skulle ha varit en nykterhetsförespråkare eller en röst i dåtidens spritdebatt.
Hon bör ju haft med alkohol att göra på nått sätt eftersom eddie nämner henne i låten.
Den du hittade är vad jag kan se en tysk författare eller nåt åt det hållet. Har tidigare på meduzaland stavats Ingrid Bowner, men den rätta stavningen är vad jag kan se nu Ingrid Båvner, som är nån slags politiker.

Edit: Jag får i och för sig fler relevanta träffar på "Inger Båvner", som var personalborgarråd för såssarna i början på -80.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Aha Ok...jag noterade också de tyska böckerna men läste inte så noga utan trodde det handlade om hon har skrivit böcker OM tyskland eller likande, inte att hon var tysk själv. Men då är det fel person som avses i vilket fall.

Hur som helst, hittade du nått om att hon skulle varit inblandad i dåtidens spritfrågor på nått sätt? Som Karin Söder
och Torsten Bengtsson var.

Hittade förresten lite halvkul kuriosa om Torsten förresten, som kanske inte var så roligt för honom men som i alla fall låter roligt. :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Bengtson" onclick="window.open(this.href);return false;
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by Evert Meduza »

Pippi Bengtsson! XD
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by Långis »

overkill wrote:Aha Ok...jag noterade också de tyska böckerna men läste inte så noga utan trodde det handlade om hon har skrivit böcker OM tyskland eller likande, inte att hon var tysk själv. Men då är det fel person som avses i vilket fall.

Hur som helst, hittade du nått om att hon skulle varit inblandad i dåtidens spritfrågor på nått sätt? Som Karin Söder
och Torsten Bengtsson var.

Hittade förresten lite halvkul kuriosa om Torsten förresten, som kanske inte var så roligt för honom men som i alla fall låter roligt. :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Bengtson" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag uppfattade det iallafall så vid en snabb googling.
Hittade inte så mycket mer. Just nu är jag osäker på om det är ingrid eller inger hon hette, men nån av de måste det vara.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ok. Med eddie verkar det alltid finns nått nytt att upptäcka på ett eller annat sätt. :)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

I snacket innan Blues In The Morning på Dårarnas Julafton nämner han några musiker.

Arthur Mark Johnson, hittar dock lite info om honom och är ej säker på att han är äkta.
Det finns en person på facebook med det namnet men om det är rätt person vet jag inte.

Leroy Van Dyke verkar dock äkta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leroy_Van_Dyke" onclick="window.open(this.href);return false;

Liksom Louis Armstrong.
Post Reply