_

Diskutera Eddie Meduzas texter
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Kändisar i Eddies texter

Post by jaggare »

Jag tänkte vad är det här för jävla larvig tråd? Men den var jävligt intressant. Inga nyheter direkt men när man tar allting på en gång blir det satans så mycket! Kul påhitt! Image
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Kändisar i Eddies texter

Post by jaggare »

En kul grej som ingen tänker på som inte har några år på nacken är att han.. inte nämner men härmar bengt bedrup i slutet på "Hakan".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Sedär Jägarn, ännu ett namn. Men eftersom han inte nämner namnet är det väl gränsfall om det kan läggas in. Vad tycker du, Johnny?
Borde kunna passa in under parodier i så fall.

Jag noterade också att det fattas källor (låtar där namnet nämns alltså) till några personer: Gud och Margaret Thatcher. De står med i listan, men inte var han nämner dem. Nån som har nån aning ?

Det enda jag kommer att tänka på är att han säger "men herregud! där bakom ratten satt en jättetjusig brud" i Volvo men det känns inte riktigt rätt sammanhang då herregud är mer ett uttryck/talesätt snarare än en person.

"Magnus Härenfjant"/Magnus Härenstam

Vart finns denna sketchen/låten förresten?
Jag vet att jag har en outgiven sketch där han härmar Magnus men har inte tänkt på om han gör det på nån officiellt utgiven sketch. Sedan gör han det även spontant i Curry-Curry programmet. Image
Last edited by overkill on 12 Nov 2009, 01:33, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Lyssnar igenom Curry Curry-programmet just nu, och hitils har jag funnit följande

Arthur Wilkingdale
Tage Erlander
Svullo
Bert Karlsson
Matz-Ztefanz Med Lailaz
Evert Björk
Carola
Calle Kindbom

Kan ha missat nått också.
Vem denna Arthur är har jag dock ingen aning om. En sökning på google gav noll, nada & intet men jag vet å andra sidan inte hur det ska stavas heller, jag prövade dock med lite olka variationer. Precis ibörjan programmet säger han att han egentligen är ett hologram som denna denna Arthur har gjort. Image
Intressant är också förresten Evert Björk, personen som låten Evert delvis handlar om. Eddie kände tydligen en person vid detta namnet som bl.a hade lärt honom bodybuilding. Denna Evert + 2 andra gubbar fick stå modell för låten, detta enligt Eddie själv i intervjun. Intressant är också att denna Evert bodde/bor (?) i Åskefällalund. Så man kan nog anta/gissa att det är härifrån som uppkommet till Åskefällalund-låten (som finns på Live(s) ) härrör också. Vet däremot inte om denna Evert var speciellt känd för nått. Vid en sökning hittade jag ett antal personer med med detta namnet men knappast nån kändis (??). Antagligen var han bara en vanlig kompis till Eddie.
Last edited by overkill on 12 Nov 2009, 02:12, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Overkill wrote:"Magnus Härenfjant"/Magnus Härenstam

Vart finns denna sketchen/låten förresten?
Jag vet att jag har en outgiven sketch där han härmar Magnus men har inte tänkt på om han gör det på nån officiellt utgiven sketch. Sedan gör han det även spontant i Curry-Curry programmet. Image
Den finns i avslutingen till "Eddies garderob".
Och Gud nämns väl i låten "Ingen plockar en maskros"?
Skitarna ska va' lika långa i år
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Kändisar i Eddies texter

Post by jaggare »

Margaret Thatcher är ju den han ränker på när han runkar i "radio runka 1"

Gud? ...Vår tro på gud lär bottna i vår rädsla inför döden. Knugen silvia...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Jag sammanställde nyligen hela klabbet i ett Word-dokument, alltså allt som vi har listat ut i denna tråden. Gjorde ett mini-lexikon av det fast ej i alfabetisk ordning, utan gick körde bara varje kategori som ett stycke. 8 A4-sidor blev det sammanlagt Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by Långis »

Overkill wrote:Jag sammanställde nyligen hela klabbet i ett Word-dokument, alltså allt som vi har listat ut i denna tråden. Gjorde ett mini-lexikon av det fast ej i alfabetisk ordning, utan gick körde bara varje kategori som ett stycke. 8 A4-sidor blev det sammanlagt Image
Jävlar. Det blir ett fint litet häfte.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ja, det blev en liten hög, även om alla 8 sidorna inte är knökfulla, fick dela upp det lite för att det skulle se vettigt ut. Sen finns det säkerligen ett gäng namn som vi glömt samt ännu fler namn i outgivna låtar.

edit: glömde dock att säga att jag även tog med listor på cover-låtar samt instrumentala låtar i de 8 sidorna. Det är alltså inte 8 sidor med enbart kändisar som han nämner i låtar i sketcher. Skrev lite fel.
Last edited by overkill on 29 Nov 2010, 00:24, edited 1 time in total.
Meduzafan1
Glad amatör
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2011, 14:35

Kändisar i Eddies texter

Post by Meduzafan1 »

Han nämner väl även "Hans Scheike" i låten "Hallå där, jag protesterar" om inte jag minns fel? Image vet inte om ni fick med det, jag orkade inte gå igenom allt.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by Evert Meduza »

Meduzafan1 wrote:Han nämner väl även "Hans Scheike" i låten "Hallå där, jag protesterar" om inte jag minns fel? Image vet inte om ni fick med det, jag orkade inte gå igenom allt.
Kanske han gör, annars är du hjärtligt välkommen här till forumet Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Meduzafan1
Glad amatör
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2011, 14:35

Kändisar i Eddies texter

Post by Meduzafan1 »

Tackar Tackar Image
herrskogstrand
Levertransplanterad
Posts: 1283
Joined: 05 Jan 2011, 06:50
Location: Jämtlands Län

Kändisar i Eddies texter

Post by herrskogstrand »

Kom o tänka på en sak att Gustaf V nämns på på introlåten på Mannen utan hjärna
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Overkill wrote:Lyssnar igenom Curry Curry-programmet just nu, och hitils har jag funnit följande

Arthur Wilkingdale
Tage Erlander
Svullo
Bert Karlsson
Matz-Ztefanz Med Lailaz
Evert Björk
Carola
Calle Kindbom
Jag trodde dig inte först, så jag googlade själv och det är ju HELT ofattbart! Arthur Wilkingdale låter ändå som ett trovärdigt namn, men det är ju smått sensationellt att komma på ett namn som låter normalt där Google inte hittar nånting! Image Han borde bli nästa presidentkandidat i USA.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ja, det är lite märkligt. Verkar som att han hittade på ett namn ur tomma intet. Namnet låter ju ändå "äkta", ibland hör man ju om ett namn känns för osannolikt.
Post Reply