Gasen i botten

Diskutera Eddie Meduzas texter
Post Reply
Ibbegbg
Glad amatör
Posts: 2
Joined: 25 Sep 2012, 08:30

Gasen i botten

Post by Ibbegbg »

Hej!

Jag blev precis medlem här :) Jag "upptäckte" Eddie Meduza efter att ha sett documentären om honom, som gick på SVT för ett tag sedan, och har lyssnat ganska mycket på honom sedan dess.

En av mina favoritlåtar är "Gasen i botten", Men det är en sak i texten som stör mig. Och det är:

Jag köpte mig en cheva utav Nisse i svängen idag
Den var rätt ful i lacken annars var allt det andra rätt bra
Jag måla om den så den blev blå och nya High-Jackers satte jag på
Nu är den färdig å det e en jävla kärra å gå.


High-jackers, vad faen är det för någe? Jag gissar att det inte har med "kapare" att göra. Det enda jag hittat när jag googlat handlar nämligen om just folk som kapar bilar och liknande.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by Långis »

Tjena och välkommen!
Fan vad kul att folk fortfarande upptäckter honom!

När det gäller High Jackers så har jag själv funderat på vad det kan vara. Har tagit för givet att det har med fälgarna att göra, men jag har ingen aning... Ska googla lite.

Edit: Jag får en träff på "Luftstötdämare". Kan det vara det då?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

High-Jackers är sådana man använder för att lyfta upp bilar när man exempelvis skall byta däck eller så.

Välkommen förövrigt! ;)
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by Långis »

Evert Pettersson wrote:High-Jackers är sådana man använder för att lyfta upp bilar när man exempelvis skall byta däck eller så.

Välkommen förövrigt! ;)
Domkraft, alltså? Varför sjunger han om att han satt på sådana? Låter orimligt.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:
Evert Pettersson wrote:High-Jackers är sådana man använder för att lyfta upp bilar när man exempelvis skall byta däck eller så.

Välkommen förövrigt! ;)
Domkraft, alltså? Varför sjunger han om att han satt på sådana? Låter orimligt.
Kanske jag som snurrat till det, bättre vi kollar med någon som kan. :?
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by Jungbacka Erik »

High jackers var som långis skrev luftstötdämpare, och man kunde höja och sänka bilen med en brytare inne i bilen. Dom satt oftast bara bak och hade sin storhetstid på 80-talet.
Ibbegbg
Glad amatör
Posts: 2
Joined: 25 Sep 2012, 08:30

Re: Gasen i botten

Post by Ibbegbg »

Långis wrote:Tjena och välkommen!
Fan vad kul att folk fortfarande upptäckter honom!

När det gäller High Jackers så har jag själv funderat på vad det kan vara. Har tagit för givet att det har med fälgarna att göra, men jag har ingen aning... Ska googla lite.

Edit: Jag får en träff på "Luftstötdämare". Kan det vara det då?
Jungbacka Erik wrote:High jackers var som långis skrev luftstötdämpare, och man kunde höja och sänka bilen med en brytare inne i bilen. Dom satt oftast bara bak och hade sin storhetstid på 80-talet.
Stort tack för svaren. Nu slipper jag ligga vaken på nätterna och fundera ;)
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Gasen i botten

Post by ELN »

Jag har till exempel High Jackers på min Volvo 740, är bra att ha på bilar som skall lastas mycket eller dra tungt på kulan. Dock är det oftast inte en riktig luftdämpare utan en luftbälg på/vid den vanliga dämparen. Riktiga luftdämpare kallas Air Ride och sitter då runt om...

Men detta är ett lite suddigt ämne så det är inget helt säkert här :)
User avatar
EHitler
Glad amatör
Posts: 2
Joined: 31 Aug 2014, 16:44

Re: Gasen i botten

Post by EHitler »

Som ELN sade, Hi-Jackers är en stötdämpare med en luftbälg i sig som man fyller med luft för att höja bilen när man t.ex lastar tungt eller drar husvagn och man inte vill att bilen ska luta bakåt.
"Napoleon var fruktad, krut och rök det bruka' lukta där hans män drog fram"
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by retepnoslack »

Jaha, då har man fått svar på detta. jag har ofta, själv, undrat. Jag har alltid trott, att han sjöng: "Nya High Hatten satte jag på", men varför skall man sätta på en del utav ett trumset i en bil? He, he!
sharpie
Helgfyllo
Posts: 104
Joined: 08 Sep 2008, 11:40

Re: Gasen i botten

Post by sharpie »

retepnoslack wrote:Jaha, då har man fått svar på detta. jag har ofta, själv, undrat. Jag har alltid trott, att han sjöng: "Nya High Hatten satte jag på", men varför skall man sätta på en del utav ett trumset i en bil? He, he!
Hahaha, "och nya hi-hattar satte jag på" har jag också trott! Trodde hi-hattar var något roligt ord för backspeglar eller något..

Stötdämpare makes sense though..
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Gasen i botten

Post by retepnoslack »

Jag trodde nog snarare, att det var något slags tillbehör till bilstereon (Slang eller skånska). Eller något liknande. He, he!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Re: Gasen i botten

Post by ELN »

På jänkare finns det luftbälgar inne i fjädern (spiralfjäder) eller mellan axel och ram vid sidan av fjädern (bladfjäder). Highjackers sitter bara bak och är till för att styva upp fjädringen vid höga laster och är populära på stora bilar (typ glidare) från den tiden. Oftast sitter det då bara en luftnippel i bagagen av samma modell som på däcken. Så man kan fylla på typ macken. Ibland finns sk. onboard compressor som antingen styrs från bagagen eller instrumentbrädan. Nyare bilar har oftast hydrauliska hijackers med samma funktion, men då kallas det i regel nivåreglering/leveler typ.

Så typisk Meduzaland att gamla jäkla tråder får liv igen. :D
Post Reply