Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Eddie Meduza visuellt
dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by dysfunctional »

God dag vänner och medfrälsta Image.

Jag stör mig något så väldigt på att eddies officiellt utgivna videofilmer är så svåråtkomliga nuförtiden. Vi som inte köpte dom på tiden det begav sig får nöja oss med det som finns att ladda hem på internet och dessa överföringar brister i kvalité på alla tänkbara sätt, alternativt köpa dom på tradera i den mån dom ens dyker upp och då antingen svindyrt (varav eddies närstående inte får ett öre) eller som kopior.

Jag har utrustningen och framför allt kunskapen som krävs för att göra riktigt fina överföringar från VHS till DVD och jag tycker det är dags att det görs på rätt sätt om inte annat i arkiverande syfte eftersom inspelningar på VHS tappar i kvalité med åren (även om dom inte spelas pga avmagnitisering och annat trams.)

Jag kommer självklart även arkivera videorna okomprimerat på hårddisk eftersom man ju även tappar kvalité då man komprimerar till DVD....

Är det någon som sitter på Jag Har Världens Största…, Legal Video Bootleg, Privat Pirat eller Nya Tider Med Eddie Meduza på originalkassett och tycker min idé låter vettig och kan hjälpa till och låna mig sina originalband? (eller alternativt, en BRA kopia av ett originalband...)

Jag bor i stockholm, men måste banden skickas står jag givetvis för porto (rekommenderat brev) åt båda hållen. Självklart får du också kopior på de färdiga DVD'erna + något enkelt omslag om du vill det. Jag behöver bara banden i högst ett dygn så du behöver heller inte va utan dina klenoder särskilt länge Image.

Jag behöver väl inte ens nämna att jag inte har något kommersiellt intresse i detta projekt men jag lägger gärna ut filmerna på pirate bay om ni tycker det är OK - jag tycker det, eftersom videorna är officiella (så det kan knappast va nåt eddie skämdes för rent produktionsmässigt) och inte går att köpa längre.

Kom igen.... hjälp mig nu då! Image

mvh peter
Last edited by dysfunctional on 24 Apr 2008, 16:28, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by Långis »

Ett trevligt initiativ.
Jag kan tänka mig att låna ut filmerna för digitalisering, De måste bevaras på nåt sätt och om nån med kunskapen och tekniken vill göra det är det perfekt.

De ligger dock lite längre på framtiden för min del, så filmerna för tillfället är ägnade åt en annan sak.
Kanske nån annan hinner före också.
dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by dysfunctional »

Hej Långpanna,

väldigt trevligt å veta att du gillar projektet och har filmerna, om än för framtida utlåning. har du samtliga filmerImage

... men om nån annan sitter på filmerna för snabbare utlåning så väntar ja otåligt Image

mvh peter
canterville
Glad amatör
Posts: 8
Joined: 25 Apr 2008, 04:12

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by canterville »

Hej, Peter!

Jag har tillgång till en hel del material, men det är några saker jag måste reda ut med dig först. Du skriver att du har kunskapen att digitalisera och att du tycker att de är för dyrt att köpa detta material genom exempelvis Tradera. Samtidigt tycker du att det är synd att "Eddie´s närstående inte får ett öre" (slut citat). Min fråga blir då; på vilket sätt gynnas familjen av att du digitaliserar nyss nämnda material och lägger ut det på Pirate bay? Gör inte denna handling det enbart omöjligt för familjen att kunna ge ut detta material på köpfilm igen, om det skulle vilja detta i framtiden? Vad tycker Sony BMG om din idé? Om jag inte missminner mig, så var det ju de som köpte rättigheterna i Osadal AB och dess innehåll när det kursade i mitten på nittiotalet. Tycker de att det bara är att köra på och ladda upp detta material på Pirate bay, bara för att du vet hur man digitaliserar en videofilm i en dator? Undrar också vad du menar med att "dessa videor är officiella" och om du menar att de per automatik är var mans egendom att kopiera och sprida bara för att de en gång är släppta som köpkassetter av ett företag? Så till den sista funderingen. Om Eddie skämdes för sina produktioner eller inte, är ju inte på något sätt intressant i diskussionen. Det ger dig inte mera rätt att på ideell basis utan komersiellt syfte (som du påstår i texten) digitalisera upphovsrättsskyddat material, enbart med syftet att ladda upp det på Pirate bay.

Understryker härmed kraftfullt att jag inte på något sätt är ute efter att vara otrevlig mot dig Peter, men detta är ju ett forum för oss seriösa fans med högt i tak, så frågorna måste ju ändå få ställas? Hör av dig med trovärdiga svar, så är det nog inget problem med att förse dig med både de ena och de andra rariteterna framöver. Ha det gott så länge!

m. v. h.

Stefan
dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by dysfunctional »

Hej stefan,

nä ingen skada tagen, jag är artist och musiker på heltid och älskar att diskutera sånt här.

"på vilket sätt gynnas familjen av att du digitaliserar nyss nämnda material och lägger ut det på Pirate bay?"


jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

1. självklart gynnas inte familjen av min handling heller, det ville jag aldrig påstå, men jag själv funkar såhär:

jag tycker illegal kopiering av exempelvis mina egna produktioner är ok sålänge ingen tjänar pengar på det, till exempel så släppte mitt band en dvd i 1000 ex för ett par år sen - denna sålde slut direkt och vi kommer inte trycka upp fler - jag klandrar ingen om folk bränner denna av varandra.

likaså med våra tidiga demos som sprids hej villt - sålänge det skickas mp3or fram å tillbaka på nånting vi inte tillhandahåller längre stör det mig inte alls, snarare tvärtom - MEN, när jag ser nån liten typ ta egna kopior av våra grejer och säljer blir jag TOKIG och vill byta bransch - jag e fattig som lusen men ska NÅN tjäna pengar på vår musik ska det ju vara vi.

däremot vill jag helst att folk köper våra skivor om dom gillar musiken för då blir skivbolaget glada och då får jag släppa fler skivor och det borde ju ett fan tycka e positivt - därför köper jag allt med eddie som släpps nu för att jag hoppas det kommer leda till att det släpps mer nyutgåvor osv...

2. jag hade ingen aning om att sony bmg satt på rättigheterna till videofilmerna (tack för upplysningen), och jag tänkte ärligt talat inte på att nån anhörig rent teoretiskt kan sitta just nu å planera att släppa alltihop i framtiden.

dock, så har jag väldigt svårt att tänka mig att sony bmg kan se nån större ekonomiskt vinst i att släppa den här typen av material, men det är ju enbart mina egna spekulationer och ingenting jag vet säkert. jag ville ha en diskussion om detta, om det skulle va ok att lägga ut det på pirate bay eller inte. självklart skulle jag aldrig göra det om det kan äventyra ett officiellt släpp i framtiden, eller om den som lånar mig filmerna ber mig att inte lägga upp dom, men samtidigt tror jag att om materialet släpps kommer de flesta som laddat ner det köpa det ändå - kanske tillochmed fler eftersom många har laddat hem och visat sina kompisar. men, återigen, rena spekulationer. min poäng e att illegal nedladdning inte ALLTID är något dåligt, och det säger jag trots att jag hade varit rik idag om skivor hade sålts i samma usträckning som på 80-talet tex. men det är "nya tider" nu.

"...de per automatik är var mans egendom att kopiera och sprida bara för att de en gång är släppta som köpkassetter av ett företag"

det var ABSOLUT inte så jag menade, jag har stor respekt för företagen som släpper musik, stora som små.

återigen så kan jag bara utgå från mig själv. (jag känner mig lite som eddie i vissa sketcher här när jag bara sitter och pratar om hur otroligt bra och vacker jag är, men du får ha överseende med det Image) i mitten av år 2000 började jag spela in låtar hemma för fullt, dessa hammnade på pirate bay för något år sen och fick rätt stor spridning och blev omtyckt - vilket var smickrande - samtidigt som jag själv helst inte ville representera mig själv genom dessa låtar - jag var tonåring när dom spelades in och undermålig på alla sätt och vis som kompositör och på att framföra låtarna (men det är ju min egna åsikt). men, materialet va aldrig tänkt att spridas, ändå spreds det. både smickrande och, ja... inte... (däremot ledde det till en soloprojekts-myspace sida med nyinspelningar + massa nya låtar så själva grejen va ju positiv ändå...) det var det jag menade med att officiellt material har man ju ändå bestämt sig en gång i tiden för att släppa (och, åtminstone inte då skämts för det i den mån att man helst inte vill se det spridas) - då måste det ju kännas åtminstone lite mer ok att det kopieras - så länge man inte längre tillhandahåller produktionen officiellt. så funkar iallafall jag.

"Om Eddie skämdes för sina produktioner eller inte, är ju inte på något sätt intressant i diskussionen."

nej, det är ju bara en liten parantes, se svar ovan.

"Det ger dig inte mera rätt att på ideell basis utan komersiellt syfte (som du påstår i texten) digitalisera upphovsrättsskyddat material, enbart med syftet att ladda upp det på Pirate bay.""

jag har absolut inte som enda syfte att ladda upp det på pirate bay, det har jag aldrig påstått. mitt syfte är först och främst fullständigt för min egen skull - att få videorna i bättre kvalité, och eftersom dom, återigen, inte går att köpa måste jag ju försöka hitta andra vägar. som sagt, jag ville ha en diskussion om det är OK att lägga upp det på pirate bay eller inte, jag vet att fler med mig suktar desperat efter dessa videos och jag tycker vi som fans ska hjälpa varandra - återigen, givetvis inte på bekostnad att riskera ett framtida officiellt släpp. men detta kan vi ju inte veta något om. jag lägger aldrig ut nåt utan tillåtelse från utlånaren i alla fall, det kan jag garantera.


"...detta är ju ett forum för oss seriösa fans med högt i tak"


bra, då känner jag att jag har kommit rätt.

mvh Peter
Last edited by dysfunctional on 25 Apr 2008, 18:45, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by wiking »

Tror knappast att något bolag kommer att släppa Eddies´s videos någon gång, så att någon vill göra kvalitén på dom bättre är ju bara bra.
Jag har en video, jag kommer inte ihåg vad den heter men ska ta reda på det. Den kan du gärna få låna i alla fall, och hade jag haft alla så skulle du få låna dom också.
canterville
Glad amatör
Posts: 8
Joined: 25 Apr 2008, 04:12

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by canterville »

Hej igen, Peter!

Tack för ditt långa och utvecklande svar. Det var bara en rad jag inte var riktigt nöjd med. Det är att du skriver "vi" istället för "jag" i den. Det var den här meningen jag tänkte på:

" - återigen, givetvis inte på bekostnad att riskera ett framtida officiellt släpp. men detta kan vi ju inte veta något om".

/ Stefan

dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by dysfunctional »

canterville wrote:Hej igen, Peter!

Tack för ditt långa och utvecklande svar. Det var bara en rad jag inte var riktigt nöjd med. Det är att du skriver "vi" istället för "jag" i den. Det var den här meningen jag tänkte på:

" - återigen, givetvis inte på bekostnad att riskera ett framtida officiellt släpp. men detta kan vi ju inte veta något om".

/ Stefan
Misstänker starkt att du jobbar i skivbranschen. Sony?? Det andra alternativet är att du e synsk och då låter ju det förstnämnda mera rimligt, särskilt eftersom du verkar insatt och kunnig i ämnet.

Så... Ärade rättighetsinnehavare - förtälj nu de djupa hemligheter du sitter på! Image

mvh peter
dysfunctional
Glad amatör
Posts: 18
Joined: 16 Feb 2007, 09:43

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by dysfunctional »

wiking, tack för ditt svar, jag har länge haft precis samma teori som du men hemlighetsmakare Stefan (Image) har nu på ett mystiskt sätt gjort mig osäker, så låt oss avvakta lite.

mvh peter
Last edited by dysfunctional on 25 Apr 2008, 23:52, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by overkill »

Personligen tror jag inte att filmerna kommer släppas officiellt nån gång, helt enkelt pga av det ibland grova innehållet, och personerna som är med i dem (förutom Eddie då) med största sannlikhet inte vill det. Helt förståeligt. OM dom släpps blir det antagligen nån slags censur-redigerad version som ändå ingen vill se och orginalen - dom oklippta versionerna kommer att flöda fritt bland fansen ändå.

Så visst är det ett bra instiativ, "problemet" är väl bara den juridiska biten med anhöriga etc. Jag är för dåligt insatt i hur allt funkar och är nog fel person att uttala mig om saken.
Äger tyvärr inga orginalvideos själv. Bara kopior, samt en del icke officiellt material (live-upptagningar etc) och där finns väl inga orginal egentligen, den enda som har det är väl personen som filmat det. Då gäller det istället att ha en kopia som helst är en 2:a kopia eller så, och ine en kopia i 22:e led, om man säger så.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by E-M »

Jag tycker att det låter som ett väldigt bra iniativ! Enligt vad Eddie säger i Bodil-furu intervjun så tror jag inte han skulle ha några problem med det heller.

Tyvärr har jag inga orginal själv, bara kopior. Men jag tycker det skulle vara skitbra! Man vill ju ha allt med Eddie i bästa möjliga kvalité.
tunnan
Helgfyllo
Posts: 50
Joined: 30 Aug 2008, 11:53

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by tunnan »

Jag hoppas på att det blir något av projektet Image
har 5 timmar eddie men det är kopior på ett band eller 2

kvaliten kanske blir sämre på dvd eftersom det är komprimerat men dvd är behändigare än vhs. vhs är bäst, mysiga störningar m.m. Image
Last edited by tunnan on 11 Sep 2008, 12:32, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by overkill »

Om det blir tal om att sätta ihop och släppa nått nån gång så kunde man ju gjort en slags Best Of av Eddies egna filmer samt lagt till lite outgivet filmmaterial också. och då ta med dom mer rumsrena sakerna i första hand, och kanske vissa väl valda bitar av det icke rumsrena - så länge man får tillstånd av dem medverkande. Filmerna innehåller trots allt inte bara "snusk" utan annat också.
Image
Sydkraft
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 21 Sep 2008, 09:55

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by Sydkraft »

Hej.
Jag har:
*Jag har världens största....... orginal
*Guldtuppen Uppsala (live) orginal
*Gröna Lund (live) orginal (hela konserten!)
Allt är på gammal hederlig vhs med orginal framsidor och allt.

psykopatmullvad
Glad amatör
Posts: 7
Joined: 24 Dec 2007, 13:18
Location: Sverige, Borås

Jag vill låna och digitalisera era VHS'er

Post by psykopatmullvad »

Jag har en hög VHSer här hemma i ett skåp.
Jag kanske kan tänka mig att låna ut dem om du inte fått tag på några än, men jag vill varna dig att det är varken Originalband eller BRA kopior. Om jag inte minns fel är det 4-5ggr kopia jag har på mina band.

Jag kan kolla upp mer om vilka band det är om du är intresserad.
Hör av dig!

MVH
Bjarne
Post Reply