"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Eddie Meduza visuellt
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by E-M »

Nu är jag precis hemkommen från Göteborg efter ha sett "Eleganten från vidderna." Jag ska försöka att inte spoila något. Tänkte bara berätta lite vad jag tyckte om filmen m.m.

Det kändes väldigt stort att se Eddie på vita duken, det måste erkännas. Var väldigt trevlig stämning. Innan filmen väl började satt folk och småsjöng på Eddies låtar och så hörde jag några som hela tiden sa "...det är Bellman, Cornelis och Eddie Meduza...", "...Eddie är en nationalskald..." m.fl. trevliga kommentarerImage Regissörerna var även där och berättade lite innan filmen började och efter filmen var det frågestund. Tyvärr kom jag inte på några vettiga frågor men det var två stycken som frågade på väldigt febrilt så man fick lite svar ändå.

Minuterna innan filmen drog igång var det spänt. Man kände sig som en unge precis innan julklapparna delas ut på julaftonImage Nog om det och över till filmen i sig:

Den var bra! De fick med mycket. Den var framförallt rolig, man skrattade mycket. Det som jag tycker var lite tråkigt var att det var lite väl mycket material från Eddies egna filmer. Hade gärna sett mer intervjuer med folk. Kunde gott varit lite längre också Image Kan inte berätta så mycket mer i detalj utan att säga för mycket. Men filmen var bra och helt klart sevärd.

En rolig sak som regissörerna berätta är att filmen tydligen ska visas i sk. folkparksbiografer, över 80 stycken. Sedan kommer den som sagt på DVD också. Känns som att Eddie kanske äntligen kommer få den upprättelse han förtjänar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

Efter att ha läst ditt inlägg E-M känns det nästan som som jag avslöjade lite väl mycket..? men det jag skrev är ju å andra sidan bara min tolkning/bedömmning och åsikt.

Japp det var en liten frågestund efter rullen också även när jag såg den, jag kom inte på nått vettigt att fråga heller men man fick en del svar ändå genom andra som frågade. Som jag tolkade det var det inget klart ännu att den skulle visas på fler biografer, jag tolkade det som att de jobbade på det men att inget var klappat ännu. Men hoppas att det blir så, så att fler får se den på vita duken.

En liten reflektion ang publiken också. En del verkade inte riktigt fatta att det var en dokumentär, och ingen renodlad humor-film med bara massa roliga klipp. Det handlar ju som en person och alla hans sidor, ur en objektiv synvinkel. Men visst är det väl svårt att låta bli att skratta när väl de roliga klippen visas. En del klåpare skrattade dock på fel ställen, t.ex ibörjan där det stod att Errol hade 4 syskon och alla med olika pappor. Var är humorn i det faktumet? det är ju bara ett faktum att det var så och inget kul i sig, även om det, i alla fall i mina ögon, inte nödvändigtvis måste bara vara av ondo.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by E-M »

Overkill wrote:En liten reflektion ang publiken också. En del verkade inte riktigt fatta att det var en dokumentär, och ingen renodlad humor-film med bara massa roliga klipp. Det handlar ju som en person och alla hans sidor, ur en objektiv synvinkel. Men visst är det väl svårt att låta bli att skratta när väl de roliga klippen visas. En del klåpare skrattade dock på fel ställen, t.ex ibörjan där det stod att Errol hade 4 syskon och alla med olika pappor. Var är humorn i det faktumet? det är ju bara ett faktum att det var så och inget kul i sig, även om det, i alla fall i mina ögon, inte nödvändigtvis måste bara vara av ondo.
Det märkte jag också att det var ett par gånger några skratta till när det kanske inte var så lämpligt. Men det var kanske lite mer "ska man skratta eller gråta", kan jag tänka mig. Det som du nämnde kan jag inte förstå hur folk kan skratta åt men på vissa ställen (vill inte avslöja något specifikt) har jag förståelse att man kunde skratta till. Även om jag själv inte gjorde det. Det var vissa scener som var lite tragiska men som Eddie skoja bort.

Överlag tyckte jag det verkade vara en bra blandningi publiken: både unga, gamla och framförallt relativt många tjejer (kvinnor). En bra representation av Eddie fans, inte bara raggare som många verkar tro!

Jag satt bredvid en dam som kanske var i 40-50 års åldern Image Nu gör jag ingen smiley för att jag blev glad av att sitta bredvid en tant. Utan för att jag tycker det är roligt att en äldre dam verkar uppskatta Eddie Image
Last edited by E-M on 05 Feb 2010, 01:22, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

Att man skrattar åt renodlade sketcher är väl ändå inget konstigt, de är ju avsedda för att publiken ska skratta. Så det säger jag inget om.

Det fanns ju däremot andra scener som möjligen framstod som komiska, men som egentligen var mer tragi-komiska än komiska. De plus en del andra grejer finner jag olämpliga att skratta åt, men det är å andra sidan bara min åsikt.

Förresten så hajade jag till på när det där tidnings-repotaget från Göteborgs-Posten visades. För att skryta lite kan jag nämna att det var jag som såg till att det hamnade på John-Johns sida för många år sen (men då i avskriven form) och senare på Stekpannans hemsida (fast då inscannat). Nu fick man ju dessutom se fler bilder från det besöket så det verkar som att de varit i kontakt med de som gjorde repotaget.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by Långis »

Ja, jag och E-M satt ju i samma biosalong, så det var ju lite lustigt det också.

Jag har skrivit en kort recension på hemsidan där jag också konstaterade att folk skrattade på helt fel ställen. Det verkade som att vissa inte kunde ta till sig den seriösa sidan. Eller så vågade de inte ta honom seriöst. Kanske var de så förberedda på en renodlad humorfilm att de fick kortslutning i hjärnan när det blev för seriöst. Konstigt beteende hur som helst, men det visar väl kanske att somliga har svårt att acceptera den riktiga människan under skalet "Eddie Meduza".
Dokumentären var riktigt bra, det var en hejdlös blandning på klippen, men jag tyckte nog att den röda tråden var bibehållen. Jag fann mig själv fulskrattandes flera gånger. Jag hatar mig själv när jag fulskrattar, men det är ett gott betyg, både till Anakronfilm och Eddie Meduza.

För övrigt en artikel i ÖP som gjorde mig smått irriterad:
http://op.se/ettan/lokalt/1.1778369
"Biskopen bedömer film om Meduza"

Det är meningen att man ska förfäras över detta konstaterande, men åter igen visar det hur oinsatt artikelförfattaren är. Errol var djupt religiös och sen sidan kommer också med all tydlighet fram i filmen. Den visar att man inte ska ha så förutfattade meningar om personer - till och med Errol bekände sig till den kristna tron.
Jag är själv ateist så jag må proivat finna religiositet lite udda, men utifrån sätt är egentligen inget mer rätt än att nominera denna film till Svenska kyrkans pris.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

(Mitt inlägg från den andra tråden, "nu är biljetterna släppta")

Jaha, då har men sett rullen på bio idag. och höjdpunkten var givetvis att få se mitt eget namn i eftertexterna i tacklistan, rättstavat & allt (det är inte alla som lyckas stava det korrekt )
Nej, skämt åt sido. För den oinvigde kan jag nämna att jag bidrog på ett litet hörn. Jag lånade ut ett gäng dansbandsskivor där Errols låtar förekommer till dem som de rippade och skannade omslagen. och del av det användes i filmen, bl.a Beatmakers - Så bjud upp till nästa dans, både omslaget till singeln och låten i sig.

Jag tycker dokumentären var riktigt bra på det stora hela och att de fick med det mesta man kunde vänta sig. Väldigt mycket intervjuver med nästan alla man kan tänka sig som kände Errol på ett eller annat sätt. Eller alla och alla, men väldigt mycket folk var det. En av hans gamla lärare, Janne Lindén (från Lester C Garreth), Leila, Thomat Witt & John Norum, Bävern, Patrik Tibell osv osv.

Jag får låta intrycken sjunka in lite, men jag diggade det som sagt. Bra upplägg och massa filmklipp man aldrig sett förut. En del outgivna låtar spelades också. Jag snackade lite med upphovsmännen efteråt, och enligt dem hade Errol filmat sig själv och sin omgivning i princip hela sitt vuxna liv. Jag skojade med dem och sa att han måste ha lagt en förmögenhet på video-band och inspelningsutrustning med tanke på att det verkar finnas precis hur mycket som helst filmat. Dels rent privata grejer, men även massa sketcher i sil med det som han släppte på sina egna flmer. Det som finns där verkar bara vara toppen på ett isberg. Att det finns mycket outgiven musik liggandes visste man ju sen gammalt, men att det också verkar finnas lika mycket flmat som ej getts ut visste jag inte, i alla fall inte såna mängder som det faktiskt tycks finnas. Verkar som att han filmat mer eller mindre hela tiden från åtminstonde då han flyttade till kåken i småland och kanske en del före det också. Han hade ju förmodligen lätt kunnat göra 3-4 filmer till med sketcher och live-material.
Detta fick mig osökt att tänka på en scen i Legal Video Bootleg (eller om det möjligen är på Privat Pirat eller Nya Tider det finns): i en sekvens där han avslutar bandet sitter han i ett rum som ser ut som lite av ett klipp-rum med filmapparatur och på väggarna vill jag minnas att det är hyllor med filmer/band. Det var antagligen där han förvarade det han filmat och även kanske även där han klippte ihop och redigerade filmerna som han gav ut.

Sedan får jag väl säga att man fått en ännu något djupare insyn på hur Errol var som person. Inget illa menat, men han verkade ju utan att överdriva vara en väldigt speciell och bitvis förvirrad (?) man med kraftiga humörsvängningar. Men samtidigt väldigt jordnära, smart, snäll och framförallt ett fullkomligt genialsikt geni. Han var nog inte helt lätt att ha att göra med alla gånger gissar jag.
Lite tråkigt dock att Hanne, Errols sambo under ca 15 år, fortfarande i princip inte hade något positivt att säga. I radiodokumentären Mera Brännvin var det samma visa, bara det negativa och Errls dåliga sidor kom fram och i princip inget positivt. Jag tvivlar inte alls på sanningshalten i det som sägs, tvärtom så tror jag att det stämmer alltihop, men hon borde ju ha nått bra att säga om Errol också. De var ju ändå ihop i 15 år och fick ett barn ihop. Om det bara hade varit fylleri och annat elände så borde hon väl lämnat karln redan efter några år. Men det är tydligen det negativa hon minns mest och väljer att lyfta fram.
Lite trist också att se Anders Norstedt, alltså Eddie´s son. Inget ont om honom, men han verkade vara rätt nergången, satt och darrade och med ett glas whisky framför sig (ni kan nog räkna ut resten själva). Däremot hade han mycket roligt och intressant att berätta om Errol.

Ja vad mer ska man säga... se filmen er jävlar! det ska ju komma med massa bonus-material också på dvd-utgåvan. Det kommer säkert att smaka fågel.
Filmakarna snackade förresten om att de jobbade på att försöka få ut rullen till andra biografer också. Inget var klart ännu, men med lite tur kanske den dyker upp på en biograf nära dig.
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by raggarjojje »

Fick ni höra någon av de outgivna låtarna?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by E-M »

Jojje:

Den där "I'm a no good writer" spelades lite utav. Sedan var det ett par låtar från när Eddie var med i bandet "A pack of losers". Även en orginal(demo?) version av Punkjävlar spelades. Det är de låtarna jag kommer ihåg.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

E-M:
Det var väl ändå orginalversionen av Punkjävlar som spelades? eller var det en demo/annan version?
Det kan ju ha varit orginalversionen, från E. Hitler & Luftwaffe Nr 2 tror jag kassetten heter (3:e kassetten han släppte). Men den versionen har ju en grövre text där han bl.a sjunger att han ska gasa ihjäl judar i gaskammare. Om det var denna versionen borde man kommit ihåg det. Men det kan ju ha varit nån demo som vi inte hört innan.

Annars är det väl de låtarna ni skriver ovan som var outgivna. Det var en låt också där Smällphete Sigge sjunger som är outgiven, och det är samma låt som Great Balling Show som finns på Hej Hitler, fast på denna sjunger Sigge då. Orginalet är väl helt instrumental om jag inte minns fel.

Johnny, vad är det för intervjuv du menar ? känner inte igen det.
Last edited by overkill on 06 Feb 2010, 18:07, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by E-M »

Overkill wrote:E-M:
Det var väl ändå orginalversionen av Punkjävlar som spelades? eller var det en demo/annan version?
Det kan ju ha varit orginalversionen, från E. Hitler & Luftwaffe Nr 2 tror jag kassetten heter (3:e kassetten han släppte). Men den versionen har ju en grövre text där han bl.a sjunger att han ska gasa ihjäl judar i gaskammare. Om det var denna versionen borde man kommit ihåg det. Men det kan ju ha varit nån demo som vi inte hört innan.
Ja det har du kanske rätt. Fick för mig att jag tyckte att det var ett speciellt sound på den som jag inte hade hört. Men det är nog jag som blandar ihop det.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

När du säger det så lät kanske musiken inte riktigt samma som den brukar göra...upplevde att den gick i en något långsammare takt och ljudet var lite annorlunda. Men jag vetifan. Jag har inget minne av att texten skiljde sig i alla fall, men det kan ju såklart ha varit en alternativ tagning/inspelning ändå med den vanliga texten.
Last edited by overkill on 06 Feb 2010, 21:26, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by E-M »

Overkill wrote:...upplevde att den gick i en något långsammare takt och ljudet var lite annorlunda...
Det var det jag hajade till på. Texten var sig lik (av det man fick höra).
Last edited by E-M on 06 Feb 2010, 21:27, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by Långis »

Den intervjun hade jag gömt. hoppas den finns på extramaterialet. Det är för värdefullt för att ignoreras!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by overkill »

Okay, tackar för upplysningen mina herrar. Image

Jag vet faktiskt inte om jag har sett det där repotaget innan, och den där intervjuvn var nyheter för mig. Intressant! vet vi nånting mer om den i dagsläget, t.ex när den är gjord ? Hoppas den kommer vara med på dvd-utgåvan. Eller i alla fall delar av den.

Förresten, så hade de nästan likagärna kunnat göra en trippel-utgåva av dvd-släppet. Med tanke på att de verkar ju extremt mycket material att plocka av. Men det hänger väl delvis på vad de anhöriga tycker & tänker också, förmodar jag.
Last edited by overkill on 07 Feb 2010, 01:18, edited 1 time in total.
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

"Eleganten från vidderna" - åsikter.

Post by raggarjojje »

E-M wrote:Jojje:

Den där "I'm a no good writer" spelades lite utav. Sedan var det ett par låtar från när Eddie var med i bandet "A pack of losers". Även en orginal(demo?) version av Punkjävlar spelades. Det är de låtarna jag kommer ihåg.
Okej, det låter ju trevligt.
Post Reply