Extramaterialet från Vidderna

Eddie Meduza visuellt
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Extramaterialet från Vidderna

Post by uy »

Ja, Overkill ville ju ha en tråd där man kan skricva av sig om extramaterialet på Dvd:n, så då tog jag initiativet att starta en.

Jag har ännu inte hunnit titta igenom allt, men det var en hel del roliga sketcher med, både sådan som man sett förut och sådant som man inte alls visste fanns. Jag höll på att garva ihjäl mig åt sketchen "Faktuellt". Genialiskt! Image

Jag har bara hunnit höra några av låtarna ännu, men det verkar vara ett intressant urval. Både material från Pack of Loosers/Anders Norstedt-tiden och senare.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Extramaterialet från Vidderna

Post by retepnoslack »

Jag har inte kollat igenom allt, ännu. Intervjun med Smällfete Sigge kollade jag på ALLRA FÖRST utav någon outgrundlig anledning. Förmodligen var jag nyfiken på, hur han såg ut idag och, om han skulle skälla ut Errol. De var väl ovänner ett bra tag, vill jag minnas.

Leila fick ingen extra-intervju, "voffe då, då?" Hon borde väl ha sagt en hel del intressant. Lillpilten Erik kunde ju ha fått ordet, också.

"Kalle Bandare" var ju en given sketch, som bara MÅSTE vara med, och det var den ju.

De flesta andra hade jag inte sett förut. Trädgårdsprogrammet var en utav favoriterna. Programledaren ser så obeskrivligt TRÅKIG ut, att det blir vansinnigt kul, tycker jag. Se bara på minen, när experten berättar om "ekoxar". Den dubbade Italienska filmen var rolig, också.

"New York" var så löjlig, att det blev komiskt och det var väl det, som var meningen. Det verkade som, om de klädde ut sig i lite roliga masker och peruker och inte kommit på någon slutpoäng. Vem är käringen, som sitter och röker, förresten? Är det Anders, Hanne eller någon annan.

Väldigt vad Anders är duktig på, att få till "Ljongbacka-ton" på sin kaffesugna bonde, förresten? "Dä ä gôtt mä kaffe!" Men, varför kunde vi inte ha fått sett den omtalade "kiss-sketchen", som Smällphete Sigge pratade om och sketchen om: "Rövsmöret, som luktar så gott"?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Extramaterialet från Vidderna

Post by E-M »

Jag skrev ett litet inlägg om extramaterialet i "Eleganten från vidderna" tråden. Någon kanske vill flytta hit den?

Jag gillade Café Italiano bäst av sketcherna Image Dubbningen är klockren. Faktuellt var rolig också.

Angående intervjun med Sigge. Det är rätt intressant att få veta hur han fick idéerna till låtarna. Även Sture snackar om det.

Retep:

Var det verkligen något bråk mellan Sigge och Eddie? Eller är det bara rykten? Sigge säger ju inget om något bråk.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Extramaterialet från Vidderna

Post by retepnoslack »

Det, kanske, bara var ett rykte.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Extramaterialet från Vidderna

Post by E-M »

Jag själv vet inget med säkerhet. Det jag har hört kommer från olika personer (fans) som säger att de bråkade.
Last edited by E-M on 05 Mar 2010, 13:46, edited 1 time in total.
sharpie
Helgfyllo
Posts: 104
Joined: 08 Sep 2008, 11:40

Extramaterialet från Vidderna

Post by sharpie »

"Står det nev jårk så heter det nev jårk" Image
Jag tyckte det var bra urval men man vill som alltid ha mer Image

Kul att få se lite man inte sett innan Image

RetepNoslack wrote:Väldigt vad Anders är duktig på, att få till "Ljongbacka-ton" på sin kaffesugna bonde, förresten? "Dä ä gôtt mä kaffe!" Men, varför kunde vi inte ha fått sett den omtalade "kiss-sketchen", som Smällphete Sigge pratade om och sketchen om: "Rövsmöret, som luktar så gott"?
Det tänkte jag med på! Trodde först inte det var Anders Image
Dom andra två sketcherna vill jag jättegärna se.

E-M wrote:Jag själv vet inget med säkerhet. Det jag har hört kommer från olika personer (fans) som säger att de bråkade.
Kanske stämmer, men varför ta upp sånt i en dokumentär om hans liv? Image
Last edited by sharpie on 05 Mar 2010, 16:07, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Extramaterialet från Vidderna

Post by Långis »

E-M wrote:Var det verkligen något bråk mellan Sigge och Eddie? Eller är det bara rykten? Sigge säger ju inget om något bråk.
Enligt nåt rykte jag hört så ska de ha brutit kontakten ett tag efter något bråk. men soms agt,d et är ju bara ett rykte
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Extramaterialet från Vidderna

Post by overkill »

För egen del har jag inte fått dvd´n ännu, den hade inte kommit till butiken där jag har beställt den. Den bör dyka upp ibörjan av nästa vecka dock, så jag har mitt roliga kvar, med andra ord Image

Verkar vara mycket godis bland x-tra materialet. Angående det där bråket mellan Eddie och Sigge så är det där, enligt mina uppgifter, ett rykte som fått för stora proportioner. Det stämmer att de rök ihop nån gång verbalt, men det var inget som inte gick att överbrygga, och som gjorde att de bröt kontakten. Det stämmer inte. Eddie och Sigge gled helt enkelt isär varandra med tiden men var inte bittra ovänner.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Extramaterialet från Vidderna

Post by wiking »

206 minuter extramaterial är inte dåligt!
Last edited by wiking on 08 Mar 2010, 23:21, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Extramaterialet från Vidderna

Post by ELN »

Jag gillade faktuellt, Café italiano och järnhandlarn Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Extramaterialet från Vidderna

Post by E-M »

Intervjun med Sture gillar jag skarpt. Det är väldigt roligt när man får höra hur Eddie fick idén till Eleganten från vidderna Image På fyra timmar hann Eddie cykla hem, skriva låten, spela in den och cykla tillbaks till Sture med en färdig tejp. Helt sanslöst. Allt för att Stures fru sa: "Du ska väl inte vara deprimerad, du som är eleganten ifrån vidderna."

Synd att det inte var med i den färdiga filmen. Det hade passat bra.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Extramaterialet från Vidderna

Post by overkill »

uy: Jag menade iof en egen tråd till dvd´n som helhet, både filmen och x-tra grejerna. Inte en tråd till bara x-tra materialet. Men det spelar ingen roll Image

Jag ska se filmen ikväll, både själva dokumentären och allt det andra. Köpte den igår. Får återkomma med en liten recension under kvällen.
Men det låter onekligen som att man har mycket att se fram emot. Image
Last edited by overkill on 13 Mar 2010, 15:44, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Extramaterialet från Vidderna

Post by overkill »

Nu har jag kollat igenom det mesta på dvd´n, både x-tra materialet och själva filmen då.

Helhetsintrycket är naturligtvis mycket gott. Man får dock känslan av att de fördjupat sig lite väl mycket på Errol och Eddie som personer, och inte fullt så mycket på musiken. Det finns ju trots allt som bektant väldigt mycket utgivet under årens lopp och det var ju det som gemene man köpte och förknippar med namnet och känner till. Det är ju grunden till allt som jag ser det. "Dåliga" föräldrar, alkolister och udda personligheter finns ju i var och varannan stuga och det är väl inget man måste lägga mycket fokus på? Utan att för den sakens skull inte glömma det. Utan musiken hade han bara varit ännu en udda person i mängden eller hur man ska säga. Den hade gärna fått vara lite längre också men det är väl svårt att dra gränsen också.
Men intervljuverna är bra gjorda ocb det känns som att de plockat med "rätt" saker. Det känns som att de hoppat över 90-talet och efter turnén 83 tappar de lite tidsperspektivet. Fram tills dess hängde man ju med någorlunda tidsmässigt.

Mycket intressant godis bland bonus-materialet. Hade väl gärna sett lite mer helt outgivna låtar istället för demos. Men va fan, det är ändå bra låtar och sen kan man nog anta att mycket av det outgivna som finns, säkerligen är just demos och alternativa versioner av redan utgivna låtar. Det finns ju många låtar redan bland det utgivna som är olika versioner av samma låtar och det kanske bara är toppen på isberget?
Men i vilket fall så lär det ju finnas helt outgivna låtar, och en del fick vi ju här. Bra med årtalshänvisningarna också. Pack Of Loosers var ju extra kul att få höra, bra låt dessutom.

Det saknades däremot till sketcherna tyvärr. Men de kanske inte visste de själva? om banden inte är daterade eller märkta på nått sätt är det ju svårt att veta. Bland sketcherna så saknar jag den där "mordet i skogen" eller vad den hette som man får se en del av i filmen, men den kanske inte var längre än så.

Får återkomma med mer kommentarer. Image
Errol
Glad amatör
Posts: 45
Joined: 05 Jan 2006, 09:40
Location: småland

Extramaterialet från Vidderna

Post by Errol »

Guitar Johnny wrote:Snacka om extramaterial! Image Kul att få höra om hur Såssialdemokraterna, Eleganten ifrån vidderna och fler låtar kom till. Samt att höra lite om hur det var att spela in med Eddie, sandsäckshistorien var lite lustig. Image

.
alltså! va?
var är detta på dvdn ?

BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Extramaterialet från Vidderna

Post by BOB-blommorobin »

Jag blev överlycklig av att höra allt. Scetcherna var toppen. Ska försöka spara ner dem till min iPhone har bara fått över låtarna än så länge. Älskar Dvd:n har redan tvingat på på kompisar att kolla på den.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Post Reply