Mats Olsson om Eddie

Länkar till andra sidor om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Mats Olsson om Eddie

Post by overkill »

En liten krönika från förra året. Jag hade ingen aning om att han även recenserade
Errol, visste ju att han recenserade/sågade Roaring Cadillacs. Märkligt att han kunde "recensera"ett album men i själva verket bara ha hört singeln Punkjävlar, om ens det.
Har faktiskt mailat Olsson nu mest för skoj skull och frågat om han minns recensionen
av Roaring cadillacs, och om han verkligen lyssnade på det. Enligt artikeln nedan verkar han ju bara ha hört Errol-plattan.

http://www.expressen.se/kronikorer/ragg ... erfuckers/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: Mats Olsson om Eddie

Post by uy »

Han verkar också ha glömt sitt uttalande i Slitz år 2000 då han totalsågade Eddie. Jag tror nog Mats Olsson har större koll på Eddie än vad han vill kännas vid ;)
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Mats Olsson om Eddie

Post by overkill »

Det tror jag också men minnet är tydligen kort ibland. Den där recensionen av Roaring Cadillacs visades väl i dokumentären, och bestod som jag minns det bara av ca 2 rader där Olsson avfärdar hela plattan som ett skämt av skivbolaget menat att driva med konflikten som fanns mellan raggare och punkare. Eddies låt Punkjävlar blev något av en kamplåt för raggarna, medans punkarnas var Raggare is a bunch.. med Rude Kids.

Han har ju naturligtvis rätt att tycka precis vad han vill, det jag stör mig på är att han inte verkar ha hört hela albumet när han skriver så, det verkar som att han bara har hört Punkjävlar eller kanske bara sett titeln. Hur kan man annars recensera ett helt album utan att kommentera nån låt överhuvudtaget ingående. Hur kan man ens "recensera" ett album utan att ha hört plattan? Vilket jag tvivlar starkt på, och nu påstår han att han inte har hört Eddie överhuvudtaget förutom Errol, inte ens låtarna om honom själv.

Jag skrev som sagt ett mail till den gode Olsson där jag frågade hur det verkligen ligger till med detta även om det är längesen så han kanske inte minns. Vidare så beklagar sig Olsson över att Eddie tog sig rätt att skriva låtar om honom och att Eddie minsann skrev "nazivisor" som han sålde på kassetter. För det första har man ju rätt att sjunga om vem eller vilka man vill, yttrandefrihet in action. För det andra så förklarade jag att några nazivisor inte existerar, där finns ju dock möjligen ett fåtal ironiska/kryptiska låtar som kan misstolkas för en oinsatt. Hans alias E. Hitler är som bekant också ironiskt och var bara ett sätt att dra till sig uppmärksamhet. Jag nämnde också att jag misstänker att påståendet om nazivisor troligen också kommer från envisa punkare som hävdade att vissa raggare var både nazister och rasister och därmed har de dragit slutsatsen att eddie också var sån. Har stött på detta påstående flera gånger i verklighen själv så jag är inte förvånad.

Om han svarar på mailet så återkommer jag här. Sen så tycker jag dock att Eddie hade en tendens att ta vissa grejer på lite väl stort allvar, han är ju inte den första som fått sin platta sågad. Men det var väl också sättet som det gjordes på som spelar in.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Mats Olsson om Eddie

Post by retepnoslack »

Ett klockren analys, herr Overkill. Jag tror dock inte, att Mats Olsson är någon jätteidiot. Dock har han, i det här fallet, BETETT sig som en sådan. Och i fallet "Errol" väljer han, att "spela" idiot. Skall man recensera "Återstående utav dagen" , så kan man ju inte recensera "När lammen tystnar", istället.

Självfallet kan Mats Olsson inte backa gällande sina åsikter. Då skulle hans s.k. "expertis" ifrågasättas. Dessutom är han en sport-journalist, så jag har ofta ställt mig frågan: "Varför försökte han förstå sig på musik, över huvud taget?"
Post Reply