Sverige, Sverige...

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Det slog mig häromdan varför denna låt alltid förknippas med Eddie, fast det egentligen är en cover. William Freestyle gjorde orginalet 1982 alltså samma år som Eddie spelade in & släppte den också. Låten, som Freestyle gjorde en slags på parodi på Donna Fargos klassiker U.S. Of America, blev en mindre hit med Freestyle. Kan nästan slå vad om att Eddie hörde låten och tänkte "den kan jag göra mycket bättre!" och spelade in den med alla dialekter osv (eddie gör den mycket bättre än Freestyle, fast texten är dock samma). Eddie mer eller mindre "snodde" Freestyles hit och gjorde den till en ännu större hit, dessutom står det på singeln "nya idiotversion", den "gamla" versionen är förmodligen Freestyles som avses...

Rekomenderar alla att kolla upp Freestyles version, likaså hela LP:n med samma namn och det är vad jag vet den enda skivan han gjorde. LP:n finns inte utgiven på CD, titellåten släpptes dock som CD-Singel 2003. Hela LP:n är en slags parodi-platta på diverse mer eller mindre kända trudelutter.

Svaret på min fråga ibörjan av inlägget har jag nog redan besvarat själv, att det är så enkelt att Eddie´s version är bättre än Freestyles ;-) samt att Eddie blev mycket större/kändare än Freestyle.

Eddie Rules!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Sverige, Sverige...

Post by retepnoslack »

Körde "Freestyle" med alla dom där rösterna också, som Eddie gjorde? Jag kan minnas, att det minns förekom alla dessa figurer:

Börje Lundin
Sven Lundin (Den tidiga versionen)
A. Hilter
Ljungbacka-Erik
Skåning
Smålänning
Dalmas
Stockholmare
Riksdagstalare
Fyllo
Utlänning

Men det var säkert fler också, som jag inte kommer ihåg.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Nej, Freestyles version innehåller inga dialekter/figurer/personer som Eddie´s gör. Det var ju det Eddie la till, och som gjorde hela låten mycket bättre (i mitt tycke). Texten är så sivitt jag kan höra nästan exakt samma, tror det skiljer lite på snacket i slutet bara. Eddie bara "byggde ut" en redan bra låt, och gjorde den ännu bättre, som jag ser det.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Sverige, Sverige...

Post by uy »

Jag viste faktiskt inte att Det var en Cover. Jag trodde han hade tagit en engelsk låt och gjort om den till svenska, precis som med Summertime Blues.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Ifrån början är ju låten som du säger, en cover med annorlunda/översatt text, fast det var Freestyle som gjorde det. Många tycks tro att det är Eddie som har gjort låten, men det är det som sagt inte och han står ju faktiskt inte med som låtskrivare heller.

Det är ju lite samma sak med flera av hans cover-låtar, t.ex Dunder å Snus, Flickorna i småland och Han eller jag, vem ska du ha?. Alla dessa är coverlåtar, i vissa fall något omgjorda men dock covers. Ändå tror många att det är hans låtar Image Kan för övrigt också rekomendera att kolla upp orginalen av coverlåtarna t.ex Dunder å Snus som Simon Brehm gjorde. Ganska lik Eddie´s version (eller tvärtom egentligen). Han eller jag, vem ska du ha? alltså "Him or mer, whats gonna be" med Paul Revere and The Raiders är också riktigt bra. Rockabilly Rebel med Matcbox, Summertime Blues med Eddie Cochran osv är också kanon-låtar. Eddie hade bra musik-smak!
Last edited by overkill on 21 Jun 2005, 00:57, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Hade varit kul att höra en live-version av denna låten, med alla rösterna Image Men den spelades nog aldig live, liksom många av hans låtar.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Sverige, Sverige...

Post by E-M »

Det var en nyhet för min del. Jag trodde, precis som uy, att Eddie hade gjort en cover på en engelsk låt. Jag visste att det var en cover men inte att texten var densamma som i Eddies.

Hittade den på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2TsmLb-ddRg.

Det enda som verkar skilja sig åt är refrängen och enstaka ord.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Sent ska syndaren vakna Image

Rekomenderar också förresten hela LP´n med samma titel med William Freestyle. Mig veterligen gjorde han bara denna LP´n, plus singeln "Den fula skilsmässoungen", en singel som jag f.ö. råkar äga en ovanlig testpress av. Inte för att just den är Eddie-relaterad, men jag gillar även den och när jag sprang på den för en 10:a var det bara att klippa till. Image

LP´n "Sverige" från 1982 innehåller som sagt diverse parodier på diverse kända låtar. Den är inte jättelätt att hitta, men köp om ni ser. Singeln Sverige, som ju blev en liten hit, och senare ännu större med Eddie, ser man däremot hyffsat ofta.

Här är låtlistan:

1. Så vimlande var aldrig havet
2. Bröllopsmässa
3. Nu släckas ljusen åter i vår lilla stad
4. Fröjdanalys
5. Sverige
6. Massmedia-Love
7. Åh, Mansgris
8. Fårfarmaren
9. Jag blir nog aldrig någon stjärna
10. Åh vilken skillnad

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Sverige, Sverige...

Post by overkill »

Nördfakta som få kanske tänkt på. Eddie säger ju i slutet av låten "För jaevle braa!" ett antal gånger, typ 7-8 gånger eller nått sånt. Låten finns ju också på ett antal samlingar, minst 3 vad jag kan komma på (På Begäran, Bästa och Just Like An Eagle) men där är slutet nerkortat olika mycket. Roade mig med att jämföra en gång för ett antal år sedan, har för mig jag kom fram till att låten är olika nerkortad på varje samling. Kan ju ha berott på tidsskäl, men också av rent praktiska. På LP/CD´n ("Eddie Meduza") ligger ju låten sist så där kommer ju inget efter, men på samlingarna ligger den nånstans mitt i och då vill man kan inte höra För jaevle braa 7 gånger innan nästa låt kommer Image
Post Reply