Fått i sig brännvin som liten

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Fått i sig brännvin som liten

Post by uy »

Har ni något minne av att råkat dricka starkt som liten någon gång?

När jag var runt 4-5 år hade mina föreldrar fest i våran sommarstuga. Då fick jag ett glas saft. När det var slut gick jag in i huset för att leta efter mer. Då hittade jagett glas på diskbänken. Jag tog det och drack, men kände att det var starkt som satan. Det måste ha varit en grogg som någon hade lämnat.

Nu är det eran tur att berätta!

Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fått i sig brännvin som liten

Post by ozzman »

1979 var jag och min familj på Mallorca, jag bör alltså ha fyllt precis 7 år vid tillfället.

På ett tivoli i närheten kunde man genom att kasta bollar och skjuta luftgevär vinna flaskor med cider.
På den tiden så fanns endast alkoholfri cider i Sverige så mina föräldrar reagerade inte nämnvärt över att jag drack en av flaskorna.
Inte förrän jag satt och fånskrattde i en fåtölj med blanka ögon och var lindrigt kontaktbar.

Tydligen var alkoholhalten i flaskan (75 cl) runt 5% och det tog tydligen rejält med skruv.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fått i sig brännvin som liten

Post by gammalhardrockare »

Nä jag tror inte det, det förekom aldrig sprit hemma. Första gången jag smakade sprit tror jag att jag var 16 år och det smakade precis lika jävla illa då som nu.
Men vänta förresten! Jag drack faktiskt ett glas öl som barn, det smakade också lika jävla äckligt då som nu. Fan vet om jag inte tycker att det smakar värre nu för tiden? Som tonåring kunde jag i alla fall supa mig full på öl i nödfall, om det absolut inte fanns något annat. Det kan jag inte idag. Får inte ens i mig en burk.

Fan, den enda alkoholen jag kan dricka är faktiskt brännvin. Vilken jävla viking jag är!
EddieMeduzaFan
Glad amatör
Posts: 13
Joined: 17 May 2005, 12:43

Fått i sig brännvin som liten

Post by EddieMeduzaFan »

Drack inte vikingarna mjöd dvs öl? Jag fattar inte hur du kan tycka att öl är äckligt, men du kan dricka brännvin! Det finns inget godare än just öl.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fått i sig brännvin som liten

Post by ozzman »

EddieMeduzaFan wrote:Drack inte vikingarna mjöd dvs öl? Jag fattar inte hur du kan tycka att öl är äckligt, men du kan dricka brännvin! Det finns inget godare än just öl.
Mjöd är en dryck som är gjord med honung som bas medan ök har mältat korn som bas.

Mjöd smakar f.ö. rent vidrigt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Fått i sig brännvin som liten

Post by Långis »

Har fått berättat för mig att jag som 3-åring fick i mig fel bål på ett bröllop. Tydligen hade samtliga ungar smuttat av bålen ty de voro vilda som tusen lejon.

Jag började således tidigt med alkoholen...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fått i sig brännvin som liten

Post by gammalhardrockare »

EddieMeduzafan:
Jag fattar inte hur du kan tycka att öl är äckligt, men du kan dricka brännvin!
Nä, brännvin är inte heller gott men jag behöver inte pina i mig lika stor mängd för att bli ful. Plågan blir liksom inte lika långvarig. Det ska ta högst en halvtimma att bli full!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fått i sig brännvin som liten

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Nä, brännvin är inte heller gott men jag behöver inte pina i mig lika stor mängd för att bli ful.
Då behöver du inte dricka alls Image Image Image Image Image Image
Post Reply