Rensa hårddisken.

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Rensa hårddisken.

Post by gammalhardrockare »

Min dator hänger sig ibland. Mycket irriterande!
-"Tacka fan för det! Du har ju datorn full med skit! Du måste rensa hårddisken ibland!"
Sade en bekant till mig.

Jag tänkte att jag skulle rensa hårddisken till helgen men hur gör man?
Jag förstår att jag måste skruva av både huv och kåpa för att komma åt men hur gör jag sedan?
Vilka verktyg bör man använda så att säga? Funkar piprensare och en gammal tandborste? Tanborsten kan ju ta det grövsta och piprensarna är ju böjliga och kommer säkert åt på de mest svåra ställena.
Hur nogrann ska jag vara och är det inte risk för att jag skrubbar lite för hårt? KAN MAN SKRUBBA FÖR HÅRT FÖRRESTEN? Jag har hört att biosen och klustrena ska vara extra känsliga, ska jag skita i dem kanske och låta dem vara smutsiga? Eller funkar det kanske med sämskinn och någon mild tvål, Barnängen?
Hur gör jag när jag har kommit in i DOS? Jag är livrädd för att jag ska ställa till med oordning där för då vet man ju inte hur det kan sluta. Fungerar det kanske som med de gamla kassett- eller videobandspelarnas ton- och bildhuvuden? Kan det bli avtryck efter mina fingrar och liknande? Kan jag repa det binära flödet i själva grundklustret? Det vore ju för jävligt!

Hur kan det förresten komma in skit i hårddisken? Den är ju omsluten av en stor plåtbox!
Hur som helst så är detta viktiga frågor som kräver svar.
Last edited by gammalhardrockare on 27 Jul 2005, 00:29, edited 1 time in total.
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Rensa hårddisken.

Post by elo »

Bioset är det ingen fara med, det sitter nämligen någonstans i Italien tror jag (ROM-Minnet)
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Rensa hårddisken.

Post by ozzman »

Rensa hårddisken görs enklast med en filékniv.

Lägg helt enkelt hårddisken på rygg och filea bort skivorna en och en, sedan tar du fram din nyinköpta hårddisktvätt och baddar försiktigt med vätskan på skivorna (badda motsols för att få bort all skit på varje etta och nolla).

Nu kommer vi till den trixiga biten.
Nu måste du löda tillbaka skivorna med silverlod, och för guds skull sätt tillbaka skivorna med 23 graders förskjutning så att du får rätt bitföljd när du sedan startar datorn.

Om du nu har följt den här instruktionen så borde din hårddisk spinna som en löpsk hona och dina program gå med en ryslig fart.

Post Reply