Karatefilmer...

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Karatefilmer...

Post by gammalhardrockare »

Vad tycker ni om karatefilmer? Ni vet sådana där larviga tjing-tjongfilmer med små spänniga fjantar som hoppar omkring och piper och sparkas.
Jag avskyr skiten. Jag förstår inte fascinationen över små alfer som måste sparkas för att hävda sig. Trams! Ibland försöker de även få in någon djup filosofi i det hela och då blir det rent skrattretande. Ibland är de även dubbade och då är fan i mig gränsen nådd och har jag haft några tvivel innan om att de är ett hån mot de flesta människors intellekt så försvinner det då.

När jag gick i skolan så hette det att det var fegt att sparkas och gud nåde den jävel som gjorde det. Han fick mycket stryk. Idag verkar det vara tvärtom och ofta ser man små snorungar springa omkring på stan och vifta med fötterna uppe i ansiktet på folk.
Jävlar vilken skön känsla det hade varit att ta tag i en sådan fot och vrida om tills det knakade riktigt rejält!
Dessvärre är ju detta Sverige och självförsvar är åtalbart.
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Karatefilmer...

Post by ronka »

lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Karatefilmer...

Post by lumberjack »

När jag var 12-13 år gillade jag karatefilmer. Chuck Norris var den store favoriten, även en och annan ninjafilm slank med. Men idag klarar jag inte av sådan träck, det är inte bara barnsliga filmer utan direkt intellektuellt förolämpande. Titta bara på den där tönten Jackie Cahn, jag har aldrig tagit mig igenom någon skit han gjort.

Personligen tror jag den tidiga vurmen av karatefilm för min del handlade om att filmerna kom samtidigt som videon gjorde entré i det svenska folkhemmet. Man hade bara sett Emil i Lönneberga, Saltkråkan, Öststatstecknat och en massa pedagogiska barnprogram i god marxistisk anda. Man var svulten på film och det krävdes inte mycket till kvalitét för att få en att bli imponerad. Nu har man dessbättre utvecklat en mer nyanserad smak.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Karatefilmer...

Post by Jungbacka Erik »

Karate-kid var ju bra, men den kanske inte klassas som karatefilm? Det är väl mer nån college-film eller vad dom nu heter.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Karatefilmer...

Post by ozzman »

Jag komme rihåg att jag var djupt imponerad av "Bloodsport" när jag gick i högstadiet, jag såg om den för några år sedan och skrattde mej igenom hela filmen så om man gillar karatefilmer eller inte är nog en mognadsfråga.
Jackie Chans filmer är inget vidare men han skall ha all heder av att han gör alla stunts själv.

Tacka vet jag Westernfilmer och maffiafilmer.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Karatefilmer...

Post by Eddie »

Jackie Chans filmer har jag sett en del, handlingen brukar vara lite sådär eller helt katastrofal. Men scenerna där han slåss kan vara ganska underhållande ändå eftersom han gör allt på ett så elegant sätt och det aldrig kommer en droppe blod.

Men någon måtta får det vara, såg den där crouching tiger hidden dragon eller vad den nu hette, skulle tydligen vara jättebra enligt kritiker och kompisar. Självklart var det tvärtom, totalt overklig och bara massa jobbiga slagsmål hela tiden. Jävla skitfilm, vilket de flesta karaterullar är. Tror man måste vara någon som verkligen tycker om kampsport eller håller på med det för att uppskatta dem. De ser ju även på filmerna för att kolla på deras teknik osv.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Karatefilmer...

Post by wiking »

Bättre att kolla på ultimate fighting och sånt då, där är det ju på riktigt Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Karatefilmer...

Post by rex »

Karate,och all annan slags kampsportsfilmer är ett jävla trams. Överdrivet filmvåld för inget gott med sig.
Last edited by rex on 08 Aug 2005, 17:00, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Karatefilmer...

Post by wiking »

Våld på film är kul!!!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Karatefilmer...

Post by rex »

Håll du det i minnet när nån uppumpad hormonstinn tonåring kommer och hoppar på ditt huvud nån Lördagnatt.....
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Karatefilmer...

Post by wiking »

Våld på riktigt är inte kul. Bara på film....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Karatefilmer...

Post by ozzman »

rex wrote:Karate,och all annan slags kampsportsfilmer är ett jävla trams. Överdrivet filmvåld för inget gott med sig.
En normal person påverkas inte av film/serie/spelvåld.
Däremot finns det psykfall som gör det. Det är ingen anledning att förbjuda/begränsa underhållningsvåld, isf skall allt som kan leda till att en människa skadas förbjudas.
Vad man borde göra är att försöka hitta dom personerna och rätta till skallen på dom innan dom hoppar på någons huvud och bekvämt kan skylla på underhållningsvåld.
Post Reply