Bonna Boogie

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bonna Boogie

Post by overkill »

Hur många vet att denna låten faktiskt är en cover? Jag har alltid trott att det var Eddie som gjort låten, ända tills i morse då jag hörde låten på radio. En nisse i Ring så spelar vi önskade den låten, fast med Arthur Smith och den heter då Guitar Boogie. Han lirade tydligen in den redan 1945. Versionerna är ganska lika (laddade också ner den sen), inte mycket som skiljer faktiskt, möjligen lite mer stomp i Eddie´s, och den är också strået vassare faktiskt.

Lite märkligt att detta inte framgår på nån kassett eller skiva där den finns med, inte vad jag minns i alla fall. Man ska aldrig upphöra att förvånas...
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bonna Boogie

Post by uy »

Jag hörde också det programmet och tänkte göra en sådan tråd, men du hann före.
Lite märkligt att detta inte framgår på nån kassett eller skiva där den finns med
Det brukade väl aldrig stå på kassetterna om det var en cover? Jag tror inte det fanns tillräckligt med plats på omslaget för att skriva detta. Föresten, är inte Alpens ros en cover, den med?
Skitarna ska va' lika långa i år
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Bonna Boogie

Post by elo »

uy wrote:Jag hörde också det programmet och tänkte göra en sådan tråd, men du hann före.

Det brukade väl aldrig stå på kassetterna om det var en cover? Jag tror inte det fanns tillräckligt med plats på omslaget för att skriva detta. Föresten, är inte Alpens ros en cover, den med?
Japp, Alpens Ros är en cover
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bonna Boogie

Post by overkill »

Alpens Ros är det väl The Violents som har gjort från början? dom har i vilket fall spelat in den (blev tydligen en stor hit för dom på 60-talet) men vet ej om det är dom som gjort originalet ifrån början, men har för mig det.

Nej, just det.. det står inget om Alpens Ros heller på Dubbelidioterna där låten finns med från början. Ganska klent med information överhuvudtaget på kassetterna. och eftersom det inte står nått där så tänker väl ingen på att vissa låtar är covers, och därmed blir det inte utskrivet på nån skiva heller.
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Bonna Boogie

Post by elo »

GM wrote:The Violents, är inte det det bandet som kompar på Alsong på Skansen?
The Violents var väl ett band Jerry Williams körde med i början av -60 talet?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bonna Boogie

Post by overkill »

Jepp, dom var Jerrys kompband på 60-talet. Står en del om dem på John-John´s sida, på Jerry-sidan. Bra band för övrigt
http://www.angelfire.com/ut/johnjohn/je ... liams.html
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bonna Boogie

Post by uy »

Jag sökte efter låten på CDON och såg att både Chuck berry och Sven-Ingvars har kört låten. Även Hank C. Burnette har gjort det.
Skitarna ska va' lika långa i år
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bonna Boogie

Post by uy »

GM wrote:uy:Bonna boogie eller Alpens ros?
Bonna/Guitarr Boogie
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bonna Boogie

Post by overkill »

uy: Ja fast det är troligen inte samma låt. Finns ju massor av låtar som har samma titlar men som ej är samma låtar.
Post Reply