Det var en tanke som slog mig...

Här kan du posta dina egna noveller, texter, dikter, teckningar, statyer av Karl XII osv
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Det var en tanke som slog mig...

Post by Långis »

Häromdagen när jag stod och diskade kom av någon outgrundlig anledning som från ingenstans en tanke in i mitt huvud. Den var väldigt påträngande och störde min koncentration, vilket innebar att jag missade matrester på ett flertal tallrikar. Jag försökte först vifta bort den, men detta slutade med att jag råkade skvätta diskvatten i ögat. Det sved till rejält och när jag skrikande slängde mig på golvet samtidigt som jag i panik gnuggade ögat råkade jag lägga mig min hund som låg och sov nedanför mig.

Överraskad och fylld av smärta gnydde han till och bet mig i armen som hämnd.
Detta gjorde nästan ondare än den smärta jag kände i mitt vänstra öga, men istället för att förflytta den hand jag höll mot ögat i riktning mot armen, försökte den arm som just blivit biten förflytta sig mot sig själv. Detta gick inget vidare och när den kom på detta bestämde den sig för att gå i riktning mot det friska ögat. Varför den gjorde detta har jag fortfarande inte fått något riktigt svar på, dels för att armen inte ville svara när jag senare frågade, och dels för att den då hade andra saker för sig.
Hur som helst så hade armen totalt glömt bort att det fortfarande satt en diskborste i änden, vilket innebar att diskborsten gav mitt friska öga en rejäl smäll. Vid det här laget visste jag inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Jag slängde diskborsten och reste mig upp, hållandes båda händerna över mina ögon. Denna pose kändes onaturlig, och jag hade också ett behov av att samtidigt hålla en hand på det blödande såret på armen.

Efter en snabb kalkyl bestämde jag mig för att leta upp något mjukt att stoppa blodflödet med. Eftersom jag inte kunde se var jag tvungen att känna mig fram med armbågarna, letar jag tillräckligt länge, tänkte jag, så finner jag nog någonting till slut.
Till min stora överraskning fann jag rätt snabbt något som jag tyckte passade, jag böjde mig ned och tryckte upp armen mot det. Det var hunden och han tyckte tydligen inte om detta eftersom han bet mig igen, denna gången alldeles nedanför det första såret.
Efter detta så vet jag inte riktigt vad som hände eftersom jag svimmade.

Jag hade tydligen legat en bra stund. Räddningen var en nära vän som kom för att tigga åt sig en kopp kaffe. Han hade stått och bankat på dörren i flera minuter men när jag inte öppnade gick han runt huset och kollade in genom ett fönster. Där låg jag i en (visserligen liten) pöl med blod med min hund ovanför mitt ansikte.

Som tur vad var altandörren öppen och efter att han hällt en hink vatten över mig vaknade jag en smula förvirrad och fortfarande med en sprängande värk i alla delar av kroppen. Det smakade salt i munnen, något som jag först senare förstod berodde på att hunden passat på att märka sitt revir just där jag legat avsvimmad.
Polaren kunde inte sluta garva och krävde en förklaring till hur detta gått till.
- Jo, sa jag, det började med att jag funderade på om det var möjligt att skriva en novell utan någon som helst handling…
Last edited by Långis on 22 Mar 2005, 22:12, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det var en tanke som slog mig...

Post by rex »

KUL! Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Det var en tanke som slog mig...

Post by Jungbacka Erik »

Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Det var en tanke som slog mig...

Post by retepnoslack »

Ha, ha, ha! Rolig sak!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Det var en tanke som slog mig...

Post by uy »

Ha, ha. Den var kul.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det var en tanke som slog mig...

Post by gammalhardrockare »

Ja det var ett nytt grepp! Image
whonka
Periodare
Posts: 340
Joined: 21 Oct 2004, 09:46
Location: Jämtland

Det var en tanke som slog mig...

Post by whonka »

hehe Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Det var en tanke som slog mig...

Post by uy »

Finns det mer i samma stil från dig? Posta det i så fall.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply