Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Jag är nyfiken av mig och kör jag en längre sträcka så måste jag köra in i varenda stad och bonnhåla för att helt enkelt kolla in stället.
Detta har fört med sig att jag har besökt nästan alla svenska städer och samhällen.

Här har ni enligt mig de fulaste och vackraste svenska kommunerna.
Skriv gärna egna förslag!

Fulaste:
1. Munkfors. (En stormarknad och en parkering, det kallar de centrum!)
2. Sollefteå (Oerhört mörkt och trist centrum, klaustrofobisk känsla)
3. Kil (Centrum består av en enda lång gata kantad med affärer)
4. Östersund (Stan ligger i en jävla nedförsbacke!)
5. Karlskoga (Känns som om man hela tiden är på baksidan av någon stormarknad, varuintagskänsla över hela centrum)

Vackraste:
1. Helsingborg (Häftigt läge, Palmer på sommaren och man får två städer och länder till priset av en stad!)¨
2. Örebro (Gillar stans centrum, mycket affärer och välordnat helt enkelt)
3. Sundsvall (Mycket vackert centrum med sin stenstad och esplanad)
4. Karlstad (En stad som har ett mycket trevligt läge vid flodmynningen.)
5. Mellerud (Samhället har ett mycket charmigt centrum med klassiska korvkiosker vid de små torgen och affärer samlade runt det ena torget, mysigt!)

Andra VACKRA kommuner är Vilhelmina, Lycksele, Kristinehamn, Ängelholm, Ed, Hudiksvall, Ystad och Jönköping.

Och så tar vi och lägger till några FULA bubblarkommuner också:
Göteborg, Vänersborg, Söderhamn, Kramfors, Luleå, Kalix och Södertälje.
Last edited by gammalhardrockare on 29 Dec 2004, 21:53, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by ozzman »

Stockholm på sommaren är fint om man tar sej bort från de värsta turiststråken.
Söderköping är en pärla, det är riktigt trevligt att strosa längs Göta kanal och titta på båtar
Sigtuna är också vackert.

Fulast alla kategorier är Gävle centrum, Stortorget och dess omgivningar ser ut som en stalinistarkitekts våta dröm och det stendör kl 19.00.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Söderköping och Sigtuna har jag faktiskt inte hunnit besöka ännu men jag kör väl förbi dem till sommaren och då får jag passa på att köra in, ta mig en hamburgare och kolla in dem.

Gävle har jag varit i ett par gånger (Firade t o m en värdelös midsommar där av alla ställen!) och centrum är ingen höjdare, men det finns värre. Försök visualisera Sollefteås stadskärna, eller varför inte Kils samhälle, Luleås gågata eller Sorsele centrum som faktiskt ser ut som ett barackläger i AMS regi.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by ozzman »

Midsommar i Gävle!!! Jag kommer därifrån så jag har firat ett antal midsomrar däromkring men det är inget ställe som man åker till på sommaren väl?

En off topic-anekdot om en midsommar i Gävle är när en lirare kraschade en fest jag var på, han dånade in och började stjäla sprit, kasta korv och var allmänt otrevlig. Sådant betende kunde ju inte tolereras så vi band honom, slet av honom kläderna och hängde upp stackarn i ett träd varpå en skruvmejsel fick en ny förvaringsplats i hans rektum, såvitt jag vet så kan han hänga där fortfarande.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Å herregud! Vilket år var detta? När jag och en polare hamnade i Gävle så blev vi först bjudna på en midsommarfest hos vilt främmande människor. Den festen urartade rejält och vi två främlingar fick faktiskt skulden.
Till slut hamnade jag dock i någon jävla folkpark som låg en bit söder om stan. Minns inte vad den hette?

Natten tillbringade jag på centralens golv.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by rex »

Generellt sett kan jag säga att jag ogillar städer i största allmänhet,sen kvittar det nog om det är sommar,vinter eller vafan det nu är! Städerna har sina fördelar men det hjälper bara inte,trivs helt enkelt inte i städer......

Vissa är ju bättre än andra,men totalt sett suger städer och stadsliv totalt anser jag..........sämst mår jag om jag tvingas äka till Göteborg(ev Göteborgare får ursäkta) Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Men mindre kommuner och samhällen gillar du väl? Vilket mindre samhälle tycker du är vackrast/fulast förutom den du själv bor i?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by rex »

Ja,färgad av min barndom som jag är så måste jag nog svara:Siljansbygden allmänt,faktiskt. Fagerås är inte dumt heller...sist jag åkte igenom där satt Icanderskylten kvar på lanthandeln,bara en sån sak!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by ozzman »

Rockarn:

Kommer inte riktigt ihåg året exakt, någon gång i början av 90-talet var det dock. festen var i en stuga en liten bit utanför Gävle, det var en kille som ingen hade bjudit in som kom ifrån skogen full som ett as. Ringer det nån klocka Image fast du skulle nog ha märkt en mejsel i rökarn vi var inte alltför lätta på handen vid själva införandet.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by rex »

Det är inte säkert Image Gudvet vad han har haft där..............
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by ozzman »

rex wrote:Ja,färgad av min barndom som jag är så måste jag nog svara:Siljansbygden allmänt,faktiskt. Fagerås är inte dumt heller...sist jag åkte igenom där satt Icanderskylten kvar på lanthandeln,bara en sån sak!
Dalarna är riktigt fint, fast enligt min (iofs inte så omfattande) erfarenhet av städer och samhällen där så finns det inte så mycket kvar av dom ursprungliga stadskärnorna med gamla trähus och gränder och sånt är jag barnsligt förtjust i.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Menar du möjligen Fagerås utanför Kil? De bråkar som fan där med Kils kommun, de vill hellre tillhöra Arvika kommun av någon anledning. Fageråsinvånarna är för övrigt ökända. Enligt ett rykte (väl underhållt av dem själva) så har de mest överåriga raggare per capita i hela Sverige (Järbo och nordvästra Dalsland inräknat) och kan vara mycket våldsbenägna när de är ute och rör på sig på helgerna.

Ozzman:

Det var i slutet av åttiotalet som jag "firade" midsommar i Gävle. Anledningen till att jag och en kompis hamnade där var helt enkelt att vi var uttråkade, vi hoppade på första bästa tåg på morgonen och åkte tills vi tröttnade, Gävle var stan som vi råkade hoppa av i. Vi söp till på stan, träffade ett gäng och hängde på dem till en fest i en förort som hette Valbo vill jag minnas. När vi blev utkastade drog vi tillbaka till Gävle city och sedan hamnade vi av någon anledning i en taxi tillsammans med några småtjejer och till slut så landade vi vid någon folkpark någon mil söder om Gävle. Hur vi sedan tog oss därifrån till centralen har jag inget minne utav.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by rex »

Njaäe, även Dalarna drabbades väl av 60-70-tals skövlandet antar jag,men ute i byarna är det faktiskt speciellt tycker iaf jag.Men som sagt man kan nog vara lite nostalgisk och färgad av barndomen.Det finns iaf ingenting som slår utsikten över sjön och dess omgivningar när man närmar sig Orsa från Morahållet!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by rex »

Ja,det bör det vara.Finns det fler? Fagerås alltså....
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Fulaste/vackraste kommunerna i Sverige!

Post by gammalhardrockare »

Det finns en del fina städer och samhällen i Sörmland också. Detta är ju annars ett landskap som är en aning bortglömt. Strängnäs är mysigt t ex.
Visby på Gotland är också lite speciellt men man bör undvika stan under turistsäsongen.

Rex:

Vägen som går mellan Mora och Orsa är vacker men städerna ger jag inte mycket för.
En riktigt ful och opersonlig stad i Dalarna är Borlänge, men "Kupolen" verkar intressant ur shoppingsynpunkt. Den ska jag nog stanna till vid nästa gång jag kör förbi.
Post Reply