Jungbacka Erik v2.0

Presentera er själva här
Post Reply
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by Jungbacka Erik »

Innehavaren av nicket Jungbacka Erik föddes på den finska västkusten år 1970. Alltså för länge, länge sedan, då telefonen var en stor sak som var ansluten till ett vägguttag och användes enbart till att ringa med, och nätet var något man fångade fisk med. Skjortorna hade stora slag, byxbenen var vida nedtill och brösten, om dom innehöll något annat än bröst så var det modersmjölk. Förutom bröst är jag även intresserad av:

- Öl
- Snus
- Hårdrock
- Gamla skräckfilmer
- TV tittande
- Skräpmat
- Internet
- Eddie Meduza

Jag har sedan 8 tillbaka jobbat som svetsare, och det trivs jag ganska bra med. Sysslar ganska mycket med musik och har även spelat i ett par band.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jungbacka Erik v2.0

Post by gammalhardrockare »

Vilket instrument spelar du? Själv så var jag alldeles för lat för att lära mig spela något vilket jag ångrar idag. Det hade varit jävligt häftigt att dåna på med en elgitarr lite då och då.

För övrigt så har du nästan samma intressen som mig förutom öl och snus.
När det gäller de där lasterna så föredrar jag tysk lågprisvodka och som den f.d. rökare jag är så använder jag mig av Oliver Twist, tuggtobak.

Hur är förresten färjan nu för tiden mellan Umeå och Vaasa? Jag funderar på att ta mig en tur till sommaren när jag är uppe i Norrland.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by Jungbacka Erik »

Äger ett par gitarrer. En elektrisk och en akustisk, som åker fram ibland (oftast då jag är full) Annars är jag väl mest "keyboardist" men mina keyboards sålde jag (tyvärr) en gång då jag var pank Image Färjan mellan Vasa och Umeå går fortfarande, men det är ju inte samma drag längre då EU tog bort Tax-free försäljningen Image Mest långtradarchaffisar och pensionärer ombord.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jungbacka Erik v2.0

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka erik:
men det är ju inte samma drag längre då EU tog bort Tax-free försäljningen Mest långtradarchaffisar och pensionärer ombord.
Det kunde man ju ge sig fan på. Ja, då får det bli Åbofärjan till sommaren istället. Jag tänkte nämligen runda Bottenviken till sommaren på min väg till Svenska Lappland.
Vilka städer längs finska västkusten och Österbotten är värda ett besök? Jag vill helst att de även ska ha en svensktalande befolkning.
Kristinestad verkar vara en fin liten stad så den tänker jag titta in i. I Vaasa kommer jag nog att ta in på Hotell men vilka mer städer längs vägen måste jag besöka? Är Jakobstad och Oulu/Uleåborg något att ha?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by Jungbacka Erik »

Uleåborg kan du hoppa över, men Jakobstad, Nykarleby, Vasa, Kristinestad och Kaskö kan vara värda ett besök. Såg du på nyheterna att färjan mellan Vasa och Umeå gått på grund?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jungbacka Erik v2.0

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka:

Japp! Och det var inte stora färjan direkt. Men på sommaren är det säkert mysigt.
Är det inte någon pizza-kung som äger färjan numer?

Hur som helst, för länge sedan, när jag jobbade på Silja-Line så ägdes och drevs även Umeå-Vaasaförbindelsen av Silja-Line och den färjan fungerade som något slags straffkompani. Om man misskötte sig upprepade gånger så kunde man bli förflyttad dit. De flesta var livrädda för att bli kommenderade till den färjerutten och det gick många historier om hur besättningen fick slita livet ur sig där. Förmodligen överdrivet skitsnack alltihop.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by Jungbacka Erik »

Stämmer. Det är grundaren av Kotipizza som äger Färjan. http://www.susning.nu/KotiPizza
Visste inte att Vasa-Umeå användes som straffkoloni Image Har ett par släktingar som jobbat på den linjen. Dom har nog trivts bra. Ett tag i slutet på 80-talet hade dom en katamaran som tog en till Umeå på en blinkning. Man han inte ens bli full Image Kanske därför den togs bort Image
Last edited by Jungbacka Erik on 27 Nov 2004, 14:15, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jungbacka Erik v2.0

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka-Erik:

Ja, antagligen så var det som sagt skitsnack alltihop. Jag tror t o m att det hade varit bättre för oss som var svensktalande att jobba på den linjen.
Jag jobbade flera gånger på finskflaggade färjor där finskan var huvudspråket och jag hade ett rent helvete ibland när jag fick arbetsorder på finska och liknande.
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by felix »

nu jäklar ska vi väcka liv i gamla trådar! Image

satt här och flummade runt lite på forumet och helt plötsligt slog det mig att du är svetsare.

nu är det så här att av alla finska jag känner (typ 6-7st) så är 4 av dom svetsare.

är det nåt som sitter i blodet eller bara en tillfällighet

(ni kanske har rostigare bilar i finland) hehe
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by Jungbacka Erik »

Jo vi har väl västra Europas äldsta bilstam i Finland så nog måste man kunna svetsa Image Fast egentligen beror det väl på att metallindustrin sysselsätter mycket folk här.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Jo vi har väl västra Europas äldsta bilstam i Finland så nog måste man kunna svetsa Image Fast egentligen beror det väl på att metallindustrin sysselsätter mycket folk här.
Har finnarna verkligen äldre bilar än svenskar?
Jag trodde att den svenska bilparken var äldst i EU, jag har tom. för mej att jag läste nåt om det för ett tag sen
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by felix »

det trodde jag oxå.

i tyskland är det tvärt om ju.. ingen där vill åka i en bil som är 10 år gammal
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jungbacka Erik v2.0

Post by ozzman »

Felix wrote:i tyskland är det tvärt om ju.. ingen där vill åka i en bil som är 10 år gammal
Det beror nog på att folk i Tyskland har råd med nya bilar.
Post Reply