DVD-Rip!

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-Rip!

Post by rex »

När jag laddar hem en sån får jag en IMG fil! I DVD storlek så att säga.Men i dessa fall verkar inte IMG stå för IMAGE som man kan tro? Nu till min fråga: Om jag bränner en sådan fil på en DVD skiva får jag en fullt fungerande DVD-skiva då? Komplett med meny och allt? På en del av dessa filer kan man ju se menyn tillomed i inledningen men det går ju naturligtvis inte att "trycka på knapparna".
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

DVD-Rip!

Post by Jungbacka Erik »

Tror att du måste dekryptera filen först med t.ex. DVDDecrypter och sen bränna DVD:n. Programmet finns att ladda ner gratis på: http://www.dvddecrypter.com/
Ett annat användbart program för kopiering av dvd filmer är DVD shrink, som också är helt gratis Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-Rip!

Post by rex »

Ok,tack. Har du testat själv?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-Rip!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Ska du börja kopiera filmer och samla?

Jungbacka-Erik:

Hur är det egentligen, flera forskare och div teknikmagasin varnar för att hembrända CD/DVD-skivor inte har någon beständighet, att de blir värdelösa efter några år, vad har du för erfarenhet av detta?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

DVD-Rip!

Post by Jungbacka Erik »

rex wrote:Ok,tack. Har du testat själv?
Nej, inte från en IMG-fil.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

DVD-Rip!

Post by Jungbacka Erik »

GammalHardrockare wrote:Hur är det egentligen, flera forskare och div teknikmagasin varnar för att hembrända CD/DVD-skivor inte har någon beständighet, att de blir värdelösa efter några år, vad har du för erfarenhet av detta?
Jag har hört allt mellan 18 och 250 år Image Min äldsta hembrända skiva är väl runt 8-10 år och den funkar fint. cd-skivan slog väl genom nån gång på 80-talet och jag har inte hört om någon som har slutat funka. Bara man skyddar dem från UV-strålning ska det väl va OK. Jag är dock litet orolig vad som ska hända med min DVD samling i framtiden, men man får väl ta backups på dom med jämna mellanrum.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-Rip!

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka-Erik:

Du kan i alla fall trösta dig med att du har din samling på DVD och inte VHS som många samlare har. De kommer inte att få det lätt om de vill bevara sin samling. Förutom att de där VHS-banden börjar krångla efter ett tag, de "packar" sig och börjar svaja, tapen går av och filmerna tappar t o m färgen efter några år.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-Rip!

Post by ozzman »

rex wrote:När jag laddar hem en sån får jag en IMG fil! I DVD storlek så att säga.Men i dessa fall verkar inte IMG stå för IMAGE som man kan tro? Nu till min fråga: Om jag bränner en sådan fil på en DVD skiva får jag en fullt fungerande DVD-skiva då? Komplett med meny och allt? På en del av dessa filer kan man ju se menyn tillomed i inledningen men det går ju naturligtvis inte att "trycka på knapparna".
IMG-filer bränns bäst i DVD-decrypter (dom kan döpas om till.ISO och brännas i Nero enligt uppgift, det har jag aldrig provat så jag vet inte om det fungerar). Om det är menyer, extramaterial eller text beror på hur orginalreleasen gjordes, oftast görs dom för att passa en singele-layer-skiva eftersom de är billigast att köpa och inte alla brännare klarar av dual-layer-skivor. En single layer DVD-skiva kan lagra 4,7 Gb medan filmerna man köper är på sk. dual layer-skivor som rymmer runt 9 Gb därför komprimeras filmerna innna dom läggs ut.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

DVD-Rip!

Post by rex »

Tack för det Ozzman,går och funderar på en DVD-brännare serru Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-Rip!

Post by ozzman »

Rekomenderas varmt. den tjänas in på nolltid
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

DVD-Rip!

Post by gammalhardrockare »

Måste man montera in DVD-brännaren i datorn? Går det inte att ha den stående "utanför" så att säga?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

DVD-Rip!

Post by ozzman »

Rockarn

Nej det finns externa som kopplas via firewire eller USB, men dom är dyrare och långsammare så det bästa är att köpa en inern och koppla in den.
det är inte speciellt svårt, min morsa klarade av det utan problem så det ska väl gå för en gammal hårdrockare också Image
Post Reply