Vem gör virus?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vem gör virus?

Post by uy »

Jag hade sett fram emot en fin söndagskväll framför datorn, men strax efter att jag startade visade det sig att jag fått virus som skulle ta timmar att få bort, så den fina kvällen blev ju inställd.

Men samtidigt som jag fick viruset dök det upp ett annat program i datorn som varnade mig för att datorn var infecterad och erbjöd mig ett bra anti-virusprogram om jag följde länken som visades.

Vilket otroligt samanträffande att jag fick det fina erbjudandet just när jag fått virus! Image
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vem gör virus?

Post by E-M »

Säker på att själva virusprogrammet inte var viruset?

Det är nämligen rätt så vanligt att man kan sitta i lugn och ro och surfa. När man plötsligt får ett erbjudande om att söka igenom datorn efter virus. Det snälla programmet söker igenom och talar om att man har virus. Men om man installerar deras antivirusprogram så kan det plocka bort dom elaka virusen (som i sjävla verket inte finns). Och vips, istället för att installera ett gratis antivirusprogram så installerar du ett spionprogram.

Jag har inte råkat ut för det här, för jag kör med Norton antivirus 2006. Men om man inte har en skyddad dator så tar det nog inte lång tid.
Last edited by E-M on 28 Jul 2006, 15:26, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vem gör virus?

Post by uy »

Sånna här rutor kommer det upp lite då och då. Jävligt irriterande. Image

Och så kommer det popup-liknande saker fasst jag inte har någon webläsare igång. Det kommer en lite då och då. Om jag lämnar datorn på kan det se ut så här efter ett tag:
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... ulskap.JPG
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vem gör virus?

Post by E-M »

Fy fan du verkar ha fått lite skit. Kanske bäst att rensa ur hela computern?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vem gör virus?

Post by uy »

Men usch och tvi! Lyckligtvis verkar skiten bara sitta i "C", där jag har programmen och OP:et. Men då måste jag skaffa mig en DVD-läsare/brännare om jag ska kunna installera windows igen.

Förresten, hur gör man om man ska formatera en hårddisk egentligen?
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vem gör virus?

Post by E-M »

Det är inga konstigheter. Gör bara så att du bootar (startar upp med windows CD:n). Det brukar stå ungefär "tryck ned en tangent för att starta med CD:skivan" Så låter du den göra sitt (kan ta lite tid). Sedan så kommer det 3 alternativ, har jag för mig. Där väljer du "installera windows XP" eller vad det nu står. Sedan så står det något med "installera windows XP på befintlig partition" (har jag för mig, det kan komma senare med) där väljer du ja. Sedan så kommer det en massa text då trycker du bara "F8". Sedan så raderar du alla partitioner (trycker på "delete") och skapar nya. Sedan väljer du NTFS som filsystem. Välj INTE "NTFS snabb", utan ta den som tar längre tid (har för mig att det bara står NTFS) så det säkert blir rensat ordentligt. Sedan så sköter resten sig självt (så gott som).

Det mesta står hur du ska göra när du har fått upp dom där 3 altervativen. Men nu har du en liten guide i alla fall. Jag tror inte att jag glömde något, men kan inte säga säkert. Jag kan ha missat något eller ha skrivit fel. Men som sagt, när du har fått upp alternativen så står det i princip hur du gör.

Edit: Det jag skrev med "inga konstigheter", det jag menar är att det är mycket lättare än vad många tror. Det är inte så svårt som många tror helt enkelt.
Last edited by E-M on 28 Jul 2006, 17:22, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem gör virus?

Post by ozzman »

uy wrote:Men usch och tvi! Lyckligtvis verkar skiten bara sitta i "C", där jag har programmen och OP:et. Men då måste jag skaffa mig en DVD-läsare/brännare om jag ska kunna installera windows igen.

Förresten, hur gör man om man ska formatera en hårddisk egentligen?
har du provat att ladda ner Windows defender och scannat med det? Det är det enda anti-spywareprogrammet jag kör med nu.
Problemet kan vara att en del spywareprogram hindrar en från att ladda ner anti spywareprogram.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Vem gör virus?

Post by uy »

Var kan man hitta Windows defender då?
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem gör virus?

Post by ozzman »

uy wrote:Var kan man hitta Windows defender då?
www.microsoft.com

Sedan ligger det under downloads
Post Reply