Teckomatorp

Diskutera Eddies sketcher här, eller skriv en egen
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Teckomatorp

Post by overkill »

Hörde på nyheterna imorse att dom hade börjat gräva bort förgiftad jord & mark i Teckomatorp (inte en dag för tidigt). Som jag förstod det hade nått företag dumpat farligt avfall där för längsen, närmare bestämt 1979.

Sen kom jag å tänka på att det finns ju en sketch med Eddie som heter så, alltså just Teckomatorp som ju finns på kassetten Luftwaffe Nr 3 Del 2. Brände faktiskt ut den kassetten på CD så sent som igår därför hade jag det någorlunda färskt i minnet. Underligt sammanträffande. Lyssnade på sketchen och där beskriver Eddie hur folket där har blivit påverkade av avfallet men ingen ville erkänna det, trots att deras röster låter helt mongolida i sketchen.

Jag hade faktiskt ingen tanke på vad Teckomatorp var för nått, att det ens var ett samhälle/by och det var längesen jag lyssnade på sketchen också. Alltså ännu en gång som man har lärt sig nånting av den gode Eddie man inte visste, och årtalet det hände (dumpningen) stämmer ju med året som Eddie spelade in den kassetten. Troligen hörde Eddie om detta och spelade in en sketch om det. Kul anekdot Image

Nån som har nån liknande anekdot med anknytning till eddie´s kassetter/skivor? Jag trodde för övrigt att orterna Ballinglöv och Rävemåla var påhittade namn men det är faktiskt riktiga orter/byar, småsamhällen ute på landsbyggden och eftersom Eddie flyttade väldigt mycket som ung la han säkert många namn på minnet och använde på sina kassetter och plattor. Även Velinga är ju en liten ort men det visste nog de flesta redan.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Teckomatorp

Post by uy »

Ballingslöv är en spistillverkare. Vi har en sådan spis hemma. Den är dock jävligt gammal, så jag vet inte om tillverkaren fortfarande finns kvar.
Skitarna ska va' lika långa i år
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Teckomatorp

Post by 2meterhansson »

Ballingslöv tillverkar kök oxå. "Reaktorn läck i Barsebäck" är ju oxå en sånn låt.Edit: Jag såg flaigh redan hade nämt kökstillverkaren.
Last edited by 2meterhansson on 30 Nov 2006, 20:29, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Teckomatorp

Post by uy »

Har du kollat om det finns något kloster i Ballingslöv då? Om det finns kan du ju besöka det och höra efter om Sven Lidén fortfarande finns där. Image
Last edited by uy on 30 Nov 2006, 20:47, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply