Retep noslack sjunger(?)

Retep Noslacks tillhåll
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by retepnoslack »

Jag planerar, att "släppa" en skiva i sommar. Ja, jag har givetvis inte fått något skivkontrakt, utan det är en egenproducerad sak. Jag är ju, naturligtvis, ingen sångare, men har ändå trallat fram några bondkomiska truddelutter, som jag funderat på, att spela in under psedonymen: "Daschlanns-Karlssôn".

Jag postar en utav dem här. Det är givetvis på skoj, så man får ju ta det med en nypa salt. Musiken är vanlig MIDI, så den låter förbaskat billig och ibland ligger jag före eller efter med sången, men det är ju första gången och då kan det ju vara lite svårt.

Däremot tycker jag texten är lite kul.

http://www.badongo.com/file/2897275


E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Retep noslack sjunger(?)

Post by E-M »

Det var rätt så rolig faktiskt, till och med svängig. Med riktiga instrument så kan den nog bli riktigt bra!

Den enda kritiken är väl att melodin blir lite enformig där när de tjötar i början. Annars så var den helt okej, faktiskt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by Långis »

Hördudu, Det här kan nog bli nåt. Gillar den!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by retepnoslack »

Roligt, att den var igenomlyssnarbar (Om det nu finns ett sådant ord). Jag skall spela in fler. Det skall åtminstone bli femton, sexton stycken innan jag är klar, hade jag tänkt.

ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by ronka »

Image Riktigt bra gillar detta Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by uy »

Underbart! Jag vill gärna se fler låtar av detta slag. Men visst kommer melodin från en annan låt? Jag har för mig att Bonäsvisan hade samma melodi.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by retepnoslack »

Musiken är en s.k. traditionsmelodi. En riktig gammal melodi, som har återanvänts till många visor, fast ingen vet, vem som skrivit den ifrån början.

Musiken har använts till "Gällivarevisan", "En flicka ung och fager", "Titanic" och till Cornelis Wreesvijks: "Här upp i Svappavaara", så det är möjligt, att den har använts till "Bonäsvisan" också. Själv har jag dock inte hört denna.

Ja, jag postar väl en till då, eftersom "uy" ber så snällt.

"Hôbba på er kor" handlar om en gammal rallare, som på 50-talet sadlade om till luffare. Han var bl.a. med och byggde järnvägen ifrån Åmål till Vänersborg. "Furuhäll", som nämns i denna grovt dialekttala text är en Åmåls folkpark, som numer är borta sedan länge.

http://www.badongo.com/file/2960467
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by ronka »

RetepNoslack wrote:




"Hôbba på er kor"

Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Retep noslack sjunger(?)

Post by E-M »

Jag fattade inte så mycket av den andra låten Image.

Fast den första har ju en jäkligt trevlig text på något vis. Man vill liksom veta vad som kommer hända härnäst. Skicka in en demo till bävern Image.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by retepnoslack »

Ja, den andra kanske är lite tillkrånglad. dessutom sjunger jag fel i sista versen,s å jag får nog göra om den till skivan. "Hôbba på er...", betyder i allafall ungefär: "Undan" eller kort och gått: "Flytta på er", men just DET var väl inte så svårt, att räkna ut.

"Bävern" har väl inte kvar sitt gramofonbolag, vad jag vet, för annars skulle jag nog kunna tänka mej, att gjort det. skicka en Demo-kassett, allttå.

Tack, för att ni tog er tid, att lyssna igenom låtarna och dessutom kommenterade.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by Långis »

Jodå, mariann finns kvar så vitt jag förstått. Den enda skillnaden är att den ägs av ett annat större bolag (minns inte vilket)
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by uy »

Även den andra låten var trevlig! Image

Förresten, gör det något att jag råkade sprida semester-låten vidare? Jag skulle bränna en skiva som jag och en kompis skulle ha när vi lånade hans systers bil i går. Sedan lämnade jag kvar skivan i bilen, så om inte han har tagit ur den ur bilen så har nog hans syster skivan nu.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Retep noslack sjunger(?)

Post by E-M »

RetepNoslack wrote:"Bävern" har väl inte kvar sitt gramofonbolag, vad jag vet, för annars skulle jag nog kunna tänka mej, att gjort det. skicka en Demo-kassett, allttå.
Nej det köptes väl av Werner-någonting. Fast skicka du en demo till Bävern ändå, om han tror att det finns pengar i det så kommer han nog fixa det på någotvis Image.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by retepnoslack »

Jasså, Bert är fortfarande och drar i lite trådar inom musikbranschen. Då vet man det, i fortsättningen, då. Ja, vi får se. jag kanske skulle skicka in några bitar till honom.

Ja, "Uy" eftersom du redan har spritt låten vidare, så kan jag väl inte säga: "Nej". Image Det är bara kul, att så många, som möjligt, får höra på den. Då känner man sig lite hedrad.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Retep noslack sjunger(?)

Post by uy »

RetepNoslack wrote:Ja, "Uy" eftersom du redan har spritt låten vidare, så kan jag väl inte säga: "Nej". Image Det är bara kul, att så många, som möjligt, får höra på den. Då känner man sig lite hedrad.
Jag tror min kompis gillade låten. Han har flera gånger tagit upp detta och vi har skrattat åt texten när jag har pratat med honom. Han undrade vem som gjort låten, så jag berättade att du är en som ännu inte har blivit upptäckt och att du bor i Åmål. Om du inte har något emot det ska jag bränna Hôbba på er kor åt honom.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply