Trådar som gått åt aschlet

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by ozzman »

Inspirerad av Rockarns påpekande angående tråden "ny bil" som skenat iväg ungefär så långt från ämnet ny bil man kan komma så funderade jag på kedjan av händelser som fick den tråden dit den är idag (Sthlm vs. Gbg)

Rockarn underrättade om sin nya nya bil -> blandade sågningar av Rockarns bilval -> diskusion angående kostnad med ny bil kontra gammal -> div. inlägg angående kostnadsbilden med bil och boende i Stockholm -> någon referens till Gbg och bilden folk i allmänhet har av Stockholmare och Göteborgare -> Sthlm vs. Gbg.

Egentligen är det fascinerande vilka tankesprång som kan ske i en tråd på bara 20-30 inlägg.

Att det finns fler trådar som varit föremål för samma sak vet jag, men vilka är det och kan man kröna någon tråd som vinnare i klassen "Off topic nåt så förbannat grönjävligt ända in i glödheta helvete"?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Trådar som gått åt aschlet

Post by gammalhardrockare »

Ha! Ha! Jag ska ta och kolla upp om det finns någon vinnare bland trådarna senare.
Fast egentligen så är det ju bara kul om trådarna spårar ur efter några inlägg.
Det är ungefär samma företeelse som man kan uppleva när man börjar samtala med okända människor. Först så är det lite snack om arbete, är du gift osv och sedan så börjar man komma in på de mer intressanta delarna om man nu tycker att personen man nyss har mött är värd att lägga tid och intresse på.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by ozzman »

Ja mej gör det inget, jag tycker som du att det är skönt med lite högre i tak och utrymme för att löpa iväg i en helt annan riktning än tänkt från början.
Jag tror anledningen till att det funkar så bra just här är att det är relativt få skribenter på forumet och att admin inte visar några tendenser mot de Gestapofasoner som kan ses på många andra forum.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by ozzman »

Några exempel:

Inbrott:
Inlägg nr 1.
"Hade vi i helgen Skjut tjuvar och alla andra brottslingar DIREKT on sight! Eller vad säger ni? Brott kontra straff,fungerar det i vårt samhälle? Tycker det hörs på terminologin: KriminalVÅRD!? Nä fy faan......."

Inlägg nr 12
"Nej, glass är hårdrock, karameller i glittrigt omslagspapper är schlager!"

Carl-jan
Inlägg nr 1.
"Vem är den där Carl-Jan som Hellboy tjatar om? Och THOR?"

Inlägg nr 10.
"rocker: vad har du på dig om du är och badar vid havet tex.
svarta jeans eller?"

Godaste/äckligaste läsken
Inlägg nr 1
"Vilken läsk tycker ni är godast och äckligast? Här är mina listor:

Fem-I-Topp:
Päronsoda.
Julmust.
Passionsfrukt.
Vaniljcola.
Pepsi-cola.
(Fanta apelsin borde också vara med på denna lista men eftersom jag alltid har blandat ut spriten med denna dryck så går den bort pga spritsmaken.)

Fem-I-Botten:
Dr Pepper. (Körsbär och mintsmak, kan det bli äckligare?)
Lemon-lightcola.
Champis/Pommac.
Sockerdricka.
Lågprisläsk, typ "Jaffa", Premier-cola och liknande."

Inlägg nr 62.
"Nu är ju jag iofs några år yngre än dej, men en sak som jag kommer ihåg från 70-talet är vad min förskolefröken sa en gång när vi snorungar ifrågasatte varför de skulle bygga en ny lekplats till nästa år som vi då inte skulle ha någon nytta av (egoist redan då minsann). Hon sa då att det var naturligt eftersom allt blev lite bättre för varje år och att vi hade mer leksaker än de som gått på lekis året före oss.

På den tiden var mäniskor verkligen övertygade om att allt skulle bli bättre för varje år som gick, undrar när den tanken dog hos Svenska folket?"

Jorå, på Meduzaland där kan inte ens Nurejev följa med i piruetterna
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Trådar som gått åt aschlet

Post by lumberjack »

Det tyder på bra simultankapacitet bland skribenterna. Vi kan hålla igång en tråd om bilar, samtidigt som vi diskuterar glass...

Påminner mig om min polare och hans analys av kvinnors simultankapacitet: "Visst kan kvinnor göra flera saker samtidigt, t.e.x städa, medan det inte behövs..."
Last edited by lumberjack on 02 Feb 2005, 18:18, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Det tyder på bra simultankapacitet bland skribenterna. Vi kan hålla igång en tråd om bilar, samtidigt som vi diskuterar glass...

Påminner mig om min polare och hans analys av kvinnors simultankapacitet: "Visst kan kvinnor göra flera saker samtidigt, t.e.x städa, medan det inte behövs..."
Glöm inte en överlägsen intelligens och alldeles förbannat snygga skribenter.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Trådar som gått åt aschlet

Post by gammalhardrockare »

He! He! Ja det var helvete vad samtalsämnena har svängt! Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by Jungbacka Erik »

En härllig analys av trådarna, ozzman. Speciellt denna:

Inbrott:
Inlägg nr 1.
"Hade vi i helgen Skjut tjuvar och alla andra brottslingar DIREKT on sight! Eller vad säger ni? Brott kontra straff,fungerar det i vårt samhälle? Tycker det hörs på terminologin: KriminalVÅRD!? Nä fy faan......."

Inlägg nr 12
"Nej, glass är hårdrock, karameller i glittrigt omslagspapper är schlager!"

Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by Långis »

Kul när det svänger, dock... men svårt att fatta om man inte varit med från första inlägget...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by ozzman »

Det är ju bättre att trådarna får vandra ut i olika riktningar än att det skall skapas en uppsjö med olika trådar, på vissa forum får man ju inte gå en millimeter utanför ämnet innan nån självutnämnd "obersturmführermoderator" är framme och raderar.
Jag spanar med viss regelbundenhet på några hårdvaruforum då jag är intresserad av vad som händer på datormarknaden och ibland kan det vara 200-300 nya trådar på ett dygn, då lessnar jag.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Trådar som gått åt aschlet

Post by Långis »

Tur att det inte är som på flashback iallafall där man nästan blir varnad om man råkar avvika från ämnet... Tycker flashback har spårat ur lite de senaste åren...
Post Reply