Första gången sedan 1500-talet

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by ozzman »

Som danskarna visar lite stake.
http://www.expressen.se/nyheter/1.10448 ... ilder-igen

Så långt har det alltså gått att 350 år efter att Karl X tågade över bälten vilket gjorde att danskarna blev reducerade till en smålustig gemytlig öldepå för Sverige så har nu danskarna rest sej och visa att de nu innehar Nordens största ballar.
Liknande initiativ hade varit helt omöjligt i Sverige, där hade tidningarna istället ylat i högan sky om hur lite bevis som fanns för att det verkligen var ett reellt hot mot Vilks och hur synd det är om muslimerna som blir kränkta med nidbilder i vissa suspekta media.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Första gången sedan 1500-talet

Post by rex »

Känns litegrann som om alla har stake idag förutom vi,är det bara jag som känner så?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Första gången sedan 1500-talet

Post by wiking »

Helt rätt.
Ut med packet!!! Hehehe Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by uy »

Hörde om det på radion i morse. Helt rätt av danskarna att inte vika sig.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by ozzman »

rex wrote:Känns litegrann som om alla har stake idag förutom vi,är det bara jag som känner så?
Nej, det är det inte.
I stort sett alla länder i Europa utom Tyskland och Sverige börjar inse vad fan islam egentligen är och står för och agera därefter.
Tyskarna har ju sin historia så jag förstår att det är lite känsligt att börja peka ut religioner där men Sveriges enda ursäkt är ju Mona sahlin, kårhusockupanterna i media och att Aftonbladet var uttalat nazistiskt på 30- och 40-talet och nu försöker tvä'tta bort sitt förföutna genom att krama självmordsbombare.

Det är verkligen som Golda Meir sa "there can be no peace until the arabs love their children more than they hate us". Det blir tydligt när man ser stolta föräldrar till självmordsbombare som gråter av glädje för att deras barn dog en "ärofull" död.
Om man offrar sina barn som självmordsbombare för att man anser att det är värt det för att mörda "otrogna" kontorsarbetare eller biografbesökare. Då är man inte värd att kallas människa
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by Långis »

Helt rätt av tidningarna att publicera bilderna. Man ska inte vika sig för hot.

Men en något nyanserad bild måste ni ändå ha. Islam är inte synonymt med terrorism, som jag får uppfattningen att den gängse bilden är.
Det är en liten grupp extremister som står bakom hoten, självbombningarna med mera. De syns och hörs väldigt tydligt medan den stora massan inte gör så mycket som en fluga förnär. Jag har umgåtts med en muslim väldigt nära och även om han hade knepiga idéer (han anser säkerligend etsamma om mig) så var han en riktigt trevlig människa - alltid lojal och väldigt ärlig och vänlig.

Det är extremisterna man ska bekämpa - inte hela religionen som sådan.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Första gången sedan 1500-talet

Post by rex »

Långis:

Minns du Englandsbombningen? Det ruggiga är att folk var så chockade över att dessa trevliga och accepterade människor som de tyckte att de kände hade gjort nåt sådant.

Det brukar låta så....."Var han sån?! Han verkade ju vara som folk".......
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Men en något nyanserad bild måste ni ändå ha. Islam är inte synonymt med terrorism, som jag får uppfattningen att den gängse bilden är.
Det är en liten grupp extremister som står bakom hoten, självbombningarna med mera.
Här är en brittisk undersökning som tämligen effektivt slår hål på myten om att "det bara är några få extremister".
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6308683.stm
När 37% av 16-24-åringar och 17% av de som är över 55 vill leva under sharialagar så kan man inte längre prata om "några få extremister".

Jag såg också att 16% av 16-24 åringar beundrar organisationer som Al-Qaeda, mysigt värre.

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by Långis »

ja, visst finns det rötägg, men min poäng är att de inte är i majoritet. Det finns 1,5 miljarder utövare av islam och större delen gör högst troligt inte en fluga förnär.

Visst, jag betvivlar inte att 16% beundrar Al-Qaeda, men det betyder samtidigt att 84% inte gör det.
En undersökning bland amerikanska muslimer visade att 80% tog avsolut avstånd från bombningar.
Samma undersökning visade också att bara 5% "favoriserade Al-Qaeda". 60% är också oroade över den islamska extremismen i USA.
http://pewresearch.org/assets/pdf/muslim-americans.pdf

Det går att visa mycket med statistik, men det är fortfarande ett faktum att större delen av de 1,5 miljarder muslimerna är helt vanliga och fredliga medborgare. Om inte skulle det märkas i betydligt större grad än det gör nu.
Last edited by Långis on 14 Feb 2008, 19:12, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Första gången sedan 1500-talet

Post by wiking »

Fredliga eller inte, fortsätter det att komma muslimer i samma mängder som nu kommer vi bli påtvingade islam så som vi en gång blev påtvingade kristendomen.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Första gången sedan 1500-talet

Post by gammalhardrockare »

Långpanna:
Islam är inte synonymt med terrorism,
Det stämmer, men nu ska jag berätta för dig vad islam är synonymt med.
Islam är synonymt med intolerans, rasism, monokultur och efterblivna stenåldersvärderingar.
Det existerar ingen mångkultur, demokrati, tolerans för andra religioner eller jämställdhet i muslimska länder.
Detta är ren fakta och inget annat.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Första gången sedan 1500-talet

Post by ozzman »

Långpanna wrote:ja, visst finns det rötägg, men min poäng är att de inte är i majoritet. Det finns 1,5 miljarder utövare av islam och större delen gör högst troligt inte en fluga förnär.

Visst, jag betvivlar inte att 16% beundrar Al-Qaeda, men det betyder samtidigt att 84% inte gör det.
En undersökning bland amerikanska muslimer visade att 80% tog avsolut avstånd från bombningar.
Samma undersökning visade också att bara 5% "favoriserade Al-Qaeda". 60% är också oroade över den islamska extremismen i USA.
http://pewresearch.org/assets/pdf/muslim-americans.pdf

Det går att visa mycket med statistik, men det är fortfarande ett faktum att större delen av de 1,5 miljarder muslimerna är helt vanliga och fredliga medborgare. Om inte skulle det märkas i betydligt större grad än det gör nu.
Om 80% tar avstånd från bombningarna så är det 20% för lite för mej.
16% Al-qaedaanhängare av 1.5 miljarder är dessutom mer än tillräckligt med självmordsbombare för att utplåna hela Europa och lite till.
Och om man vill ha exempel på att muslimer inte vill leva i fred behöver man bara gå till det senaste palestinska valet
När hela världen genom hot lyckades driva igenom ett demokratiskt (nåja) val i ett arabland så väljer folket att lägga sina röster på en terroristorganisation som har ett grannlands utplånande högst på sin agenda och som dessutom roar sej med att skjuta raketer mot samma grannland i tid och otid. Och det är inte jag som terroriststämplar Hamas, det är FN och EU.
Om palestinierna hade velat ha fred så hade de röstat på fatah (vilka jävla val, Hamas eller Fatah, brrr) som kanske hade kunnat ha en dialog med Israel och USA istället för att som Hamas vräka alla sina gamla ryska raketer på Israel så fort som möjligt och helt utan tanke på civilbefolkningen i Israel.
Men icke man väljer naturligtvis terroristalternativet, och det med bred majoritet.

Jag tänker inte citera Golda Meir igen, det har jag gjort i ett tidigare inlägg, men inte fan vill muslimer ha fred.
Jag tror jag citerar Ann Coulter istället, så här sa hon den 13 September 2001.
"Lets invade their countries, kill their leaders and convert the people to christianity"
Jag kan bara säja amen.


Jag har också träffat enstaka muslimer som varit trevliga och relativt normala människor, det är inte dom som är problemet. Det är det stora flertalet som är problemet.
1 muslim är ingen fara, 1.5 miljard är ett reellt hot mot hela den västerländska civilisationen.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Första gången sedan 1500-talet

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote:Islam är synonymt med intolerans, rasism, monokultur och efterblivna stenåldersvärderingar.
Stenåldersvärderingar stämmer inte, vi pratar om medeltida värderingar. Kanske inte så konstigt då dagens datum enligt dem muslimiska tideräkningen är 6/2 1429 och det är där de ligger rent moraliskt och etiskt. Stympning, stening, tvångsgifte, könsstympning, hedersmord (OK. kanske inte direkt ett muslimskt utan ett mellanösterproblem, givetvis Israel borträknat) och annat som vi inte sysslat med i den civiliserade världen de senaste 500 åren hör till vanligheterna i den muslimska och arabiska världen.

Det finns förvisso liberala och demokratiska krafter i den muslimska världen, men dessa försöker man tysta. Framförallt Iran har en stark underjordisk rörelse som arbetar mot mullaväldet. Nu är ju som bekant inte iranierna araber, vilket förmodligen spelar en stor roll för att landet är fårhållandevis liberalt och har en hög utbildningsnivå och ett stort tekniskt kunnade. Men muslimer i stort sätter koranen över demokrati, mänskliga rättigheter och vetenskap. Det är bland annat det man försvarar när man försvara islam, oavsett vilka goda intetioner man har.
Post Reply