Nu blir man modern

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Hakan:

Det var konstigt. Körde du 64-bitars versionen?
Jag har en x64 processor med två kärnor (C2D E6300)och det känns som om Vista trivs väldigt bra med flerkärniga processorer.

Skulle jag byta prcessor så skulle jag köpa en quad Q6600.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nu blir man modern

Post by E-M »

JW:

Jag är lite tveksam till Quad 6600. Jag funderar ju också att köpa en som sagt. Men Intel ska ju släppa nya "riktiga" 4-kärnos processorer, med 45-nanometers tillverkningsteknologi någon gång i januari. De ska tydligen inte vara så mycket dyrare än Quad 6600.

Anledningen till att jag trots det kommer att köpa Quad 6600 är att jag tror inte mitt moderkort pallar de nyare som kommer att komma ändå (får ju kolla upp det innan naturligtvis). Plus att den Quad 6600 går nog ned några hundralappar i pris. Det ska ju vara en väldigt bra processor, den duger nog alldeles utmärkt.

Fast jag tänkte bara informera dig om det, för du köpte ju en ny dator för inte så längesedan om jag minns rätt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Jag köpte nya grejer för ett år sedan.
Enda chansen att få köpa nytt nu är nog om jag samtidigt köper en utlandsresa åt min sambo Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Nu blir man modern

Post by hakan »

Det var konstigt. Körde du 64-bitars versionen?
Jag har en x64 processor med två kärnor (C2D E6300)och det känns som om Vista trivs väldigt bra med flerkärniga processorer.

Skulle jag byta prcessor så skulle jag köpa en quad Q6600.
Nej, det var inte 64-bitars utan den vanliga premium. Jag tycker inte att den ska vara sämre än XP ändå. Datorn blev alltså helt nerlastad, jag försökte ta bort, avaktivera drivisar, tjänster, optimera, men det var lika slött ändå. Sen... in med XP, mer än dubbelt så snabb!

Har även provat Vista på andra datorer och tycker det känns slöare än XP. Aero har jag överhuvudtaget aldrig förstått vad det ska vara bra för. Det är som att lacka om en skrotbil, den går ju inte bättre för det. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nu blir man modern

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Japp, nu är det dags att gå vidare från det uråldriga XP till framtiden och aerogränssnittet hos Vista.

En engelsk 64 bit home premium får det bli.
Det blir det första OS jag köper, tidigare har jag alltid kunnat få kopior på enterpriseversioner men tyvärr har jag inte de kontakterna längre.

Är det någon av forumisterna som kör Vista som kan ge lite tips och råd inför installationen, vad man bör och inte bör göra.
Jag antar att MS äntligen fått bort problemet med SATA-diskar i alla fall.
Mitt tips är att du inte instalerar det alls Image jag hade det på datorn från början, bara skit så jag ändrade snabbt till det betydligt bättre XP, datorn gick snabbare och allt funkar som tänkt. Men gör du som du vill. Lite sent ute men alltid nåttImage
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Rapport efter ett halvår.
Generellt så funkar Vista alldeles utmärkt, jag hade lite trassel med Nividias drivare ett tag men det visade sej att det hamnar skräpfiler i Win32 foldern när man uppdaterar drivarna som täkar till det och orsakar BSOD's, dessa skräpfiler togs inte bort av drivercleaner utan man måste gå in i kommandprompten och ta ägarskap över Win32 för att få bort filerna.
Lite bökigt, men nu funkar det bra och efter att jag installerat SP1 för ett par veckor sedan så flyter det ännu bättre.
Jag skulle aldrig gå tillbaka till XP, däremot måste man ha mycket minne för Vista 2Gb är ett absolut minimum.
Post Reply