Bögnedvärderande

Diskutera Eddie Meduzas texter
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bögnedvärderande

Post by E-M »

Jag vet inte hur man ska tolka dem låtarna. Bögar känner säkert igen sig i Boegroeffs låter Image. Jag tycker inte att de är taskiga direkt – snarare jävligt roliga!
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Bögnedvärderande

Post by BobLewis »

jag tror ärligt talat att han med sina låtar med Greve von Boegroeff vill tala för en tolerant inställning mot homosexuella - inte dissa dom

samtidigt är det lite märkligt att han framställer den homosexuelle som aristokrat - man kan ju misstänka att han genom detta vill ge en känga åt både homosexuella och adeln

men trots detta tror jag ändå att han talar för en tolerant inställning - även om texterna till mesta är komiska, så finns det även mer seriöst klingade rader som tex "det finns dom som tycker att jag är så äcklig och vulgär, och dom kan nog inte fatta, att jag blivit född sån här"
JannePava
Glad amatör
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2007, 12:49
Location: Tjörn (i röva)

Bögnedvärderande

Post by JannePava »

Resonerar man så har nog de flesta grupper i samhället nedvärderats av Eddie Meduza...bögar, dalmasar, bönder, judar, negrer, tyskar, amerikaner, skåningar, politiker, punkare, schlagerartister, konstnärer osv. osv.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bögnedvärderande

Post by ELN »

Jag håller me Bob Lewis "...det finns dom som tycker att jag är så äcklig och vulgär, och dom kan nog inte fatta, att jag blivit född sån här..." och det finns liknande han säger i andra låtar, vilket jag tycker är helt åt andra hållet, att bögar faktiskt INTE kan hjälpa det. Så jag tycker han är ovanligt tolerant. Så till alla idioter som inte hört låten utan bara sett titeln och änd klagar: Ta er så långt upp i raeva att ni går me 2 fingrar ut genom näsan!!!
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bögnedvärderande

Post by ELN »

"Bögar har faktiskt också känslor" säger han t.ex i "Ja smeker mitt roevhål" som fortsättning på mitt andra inlägg
Last edited by ELN on 12 May 2008, 00:46, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bögnedvärderande

Post by retepnoslack »

Det är väl inte så många bögar med i texterna. Det är väl greven, men annars kan jag inte komma på en enda en. Jämför med "Onkel Kånkel", där man får söka med ljus och lykta för att hitta en enda låt eller sketch, där det inte förekommer vare sig en bög eller en CP-skadad.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bögnedvärderande

Post by ELN »

RetepNoslack wrote:Det är väl inte så många bögar med i texterna. Det är väl greven, men annars kan jag inte komma på en enda en. Jämför med "Onkel Kånkel", där man får söka med ljus och lykta för att hitta en enda låt eller sketch, där det inte förekommer vare sig en bög eller en CP-skadad.
Image Image Image Image
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Bögnedvärderande

Post by jaggare »

En liten rolig sak som Leila beröttade för mig var att hon hade dragit med Eddie till en bögbar... vad... öh... tror ni han sjöng inne i baren?
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bögnedvärderande

Post by leila »

Japp och de älskade det Image Vi gick förbi ett av Stockholms största gaydiscon en kväll, gick in, beställde dryck.. Började prata med folk.. Och vips så var Greven framme och det var hur kul som helst Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bögnedvärderande

Post by E-M »

Haha, underbart Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Bögnedvärderande

Post by hakan »

Haha.. bögar kan va förjävla roliga Image
Blitzsturm
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 15 Nov 2008, 10:46
Location: Blattnicksele

Bögnedvärderande

Post by Blitzsturm »

Jag hade kunnat "offra min högra hand" för att vara med på det där gaystället och live få uppleva Errol göra "Greven".
Ljungbacken
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 31 Jan 2008, 08:39
Location: Eskilstuna

Bögnedvärderande

Post by Ljungbacken »

Fan, det var synd att man inte såg.

Min tanke om Greven, ja, förutom att han är bög så är han väll som många andra av Eddies karaktärer. Så ingen diskriminering där skulle jag säga Image

Som tidigare nämts så kan nog homosexuella hitta en del slagord där med bland humorn. "Ni får kritisera så mycket ni vill. Jag tänker vara bög i många år till." "Jag tänker inte skämmas för att jag är bög. För jag är bög."
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Bögnedvärderande

Post by jaggare »

Det var som när jag och en polare hade söpit som bär en kväll och jag slaggade över där, han kom ut på morgonen och sa: Det är ju synd att vi inte är bögar! Då kunde vi knullat! hehe

Det är ju larvit det där med "Bögnedverderand"! Jag tror det var i början av 80talet som det togs bort att det var en sjukdom att vara bög. Det är det ju med det fattar ju en 5 åring att det är! Jag kan ge mig fan på att det bara går några år så tar dom bort att mongolid är en sjukdom med.
- Nä det är förnedrande mot mongoliderna!
Det spelar väl för fan ingen roll om det är för nedrande är det en sjukdom så ÄR det! Det blev ju något jävla genfel på både mongolider och bögar! Titta på en sådan där fjollbög! Han är ju är ju en kärring med kuk!

Det är som prästerna som gick ur kyrkan när bögar skulle få gifta sig. Det är ju dom ända kristna prästerna! Dom som är kvar säger ju rätt ut att det som står i biblen stämmer inte ett skit och det är bara artt ge fan i vad det står där i. hehe
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Bögnedvärderande

Post by hakan »

Homosexualitet är ingen sjukdom, det är en sexuell läggning, en sexuell preferens om du så vill. Historien visar att homosexualitet alltid funnits i mänskligheten och ibland varit helt acceptabelt, se bara på de grekiska badhusen under antiken.

Om man nu väljer att bli kåt på en kille istället för en tjej, så ser jag inte något problem med det för tredje parts räkning. Bögar får gärna böga sig hur mycket de vill, bara de låter mig vara och respekterar att jag är hetero. Sen är det ett välkänt faktum att bögar ofta är både kreativa och har jävligt roligt. Image

Eddie hade vad jag vet inga som helst problem med bögar. Von Boegroeff är bra just för att han står för den minoritet han representerar.
Post Reply