Havets läckerheter.

Meduzalands gastronomiska avdelning
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Havets läckerheter.

Post by Jungbacka Erik »

on 03/25/2008 at 11:37:36, LumberJack wrote:Så har jag äntligen lyckats hitta åt denna finska maträtt som verkar lovligt vidrig - Kalakukko! Är det något du provat Ljungbacken? [/quote]Nej kalakukko har jag aldrig smakat, det ingår inte i den finlandssvenska matkulturen. I östra Finland äter dom mycket sådant. Äter jag fisk så ska det vara lax eller rökt sik. (och sill och tonfisk förstås om dom räknas).
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Havets läckerheter.

Post by rex »

Gubben Runka är helt klart en maträtt för mig! Strömming och Potatismos är ju kanon! Lingon skall det vara till.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Havets läckerheter.

Post by ozzman »

on 03/28/2008 at 21:50:22, rex wrote:Gubben Runka är helt klart en maträtt för mig! Strömming och Potatismos är ju kanon! Lingon skall det vara till. [/quote]

Och skirat smör.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Havets läckerheter.

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Strömming och Potatismos är ju kanon! Lingon skall det vara till.
Det är ju för fan sådant där äckelpäckel som gamla gubbar och kärringar med en bakgrund som statare käkar.
Själv så äter jag inte gammal spicken sill och mosade rotknölar. Den tiden är förbi.
Och lingonsylt? För helvete, sötma har inte i mat att göra!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Havets läckerheter.

Post by ozzman »

on 05/10/2008 at 20:40:13, GammalHardrockare wrote: Och lingonsylt? För helvete, sötma har inte i mat att göra! [/quote]

Vad för jävla lingon har du ätit? Mycket kan man kalla lingon men söta är de inte.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Havets läckerheter.

Post by gammalhardrockare »

JW:

Socker är en mycket viktig ingrediens i lingonsylt. Det vet t o m jag som är totalt ointresserad av matlagning och recept.
Lingonsylt är äckligt.
Jo!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Havets läckerheter.

Post by ozzman »

on 05/13/2008 at 20:45:37, GammalHardrockare wrote:JW:

Socker är en mycket viktig ingrediens i lingonsylt. Det vet t o m jag som är totalt ointresserad av matlagning och recept.
Lingonsylt är äckligt.
Jo! [/quote]

Jo man har i lite socker när man rårör lingonen men inte blir de söta bara därför. lite mindre syrliga på sin höjd.
Post Reply