Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by rex »

Jag har också en kostym,men den har jag aldrig på mig,den är bara till för begravningar.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by Långis »

Jag har nästan uteslutande arvegods i min garderob. På överkroppen blir det skjortor, idel skjortor av skiftand kvalitet och mönster. Det spelar inte så stor roll hur de ser ut bara de täcker de mest vitala delarna.
Bestämmer alltså inte så mycket själv vilka klaäder som hamnar på min kropp.
Köpte visserligen ett par kostymbyxor (modell gubbe) på dressman för ett tag sen. Trevliga byxor..
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Jag har också en kostym,men den har jag aldrig på mig,den är bara till för begravningar.
Jag har inte ens det, faktum är att jag aldrig någonsin har ägt, än mindre har haft på mig en kostym.
På den senaste begravningen jag var på så hade jag min gamla vanliga svarta kavaj. Det enda som skiljde sig åt från min gamla vanliga klädsel var att jag hade en vit t-tröja under min svarta kavaj. Tog ett par svarta jeans till detta. Perfekt om jag får säga det själv!

Josey Wales:
Jag har också en kostym,men den har jag aldrig på mig,den är bara till för begravningar.
Jo, du har en poäng, det måste jag erkänna.
Men i alla fall, vi som har riktiga jobb så att säga, där man gör något, där man svettas, lider, stressar och förbannar hela dagarna behöver inte bekosta våra arbetskläder. Fan anamma, det skulle bli ett jävla liv om vi var tvungna att åka till Grolls, Snickers eller Blåkläder och köpa våra arbetskläder.
På alldeles vanliga och riktiga jobb håller arbetsgivaren med arbetskläderna.

Vad kostar en kostymjävel egentligen? Jag har fått för mig att det kan gå loss på flera tusen kr, kan det verkligen stämma?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

on 02/17/2008 at 13:44:31, GammalHardrockare wrote: Jo, du har en poäng, det måste jag erkänna.
Men i alla fall, vi som har riktiga jobb så att säga, där man gör något, där man svettas, lider, stressar och förbannar hela dagarna behöver inte bekosta våra arbetskläder. Fan anamma, det skulle bli ett jävla liv om vi var tvungna att åka till Grolls, Snickers eller Blåkläder och köpa våra arbetskläder.
På alldeles vanliga och riktiga jobb håller arbetsgivaren med arbetskläderna.

Vad kostar en kostymjävel egentligen? Jag har fått för mig att det kan gå loss på flera tusen kr, kan det verkligen stämma? [/quote]

Jag brukar köpa fjolårets modeller på någon outlet. Då kan man få en bra kostym för runt 3000, ordinarie så får man nog räkna med 5-6000 för en bra kostym. Det finns kostymer för 1500 men då skall man nog bara ha de på begravningar och dylikt för de håller inte formen om man använder de mycket.


Vad som är ett riktigt jobb kan väl diskuteras, kanske i en separat tråd rent av.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Herrejävlar, tretusen spänn! Fatta hur många jävla timmar man måste jobba för att få ihop till ett jävla plagg som inte ens är vare sig bekvämt eller praktiskt.

Jag har tänkt på en sak, hur gör korta karlar som är under 1,80 cm? Jag menar, man ser ju aldrig korta karlar i kostym, anledningen är antagligen att de skulle så fåniga ut.
Finns det överhuvudtaget kostymer sydda för korta män?
Så min fråga är: Kan inte korta män söka typiska kostymjobb? Träffar du korta karlar i kostym någon gång?
Denna oerhört intressanta fråga satt vi faktiskt och dryftade under en lunchrast på mitt jobb för ett tag sedan.

Nu när jag tänker efter så ser man nästan aldrig korta affärsmän heller, och det är ju också ett typiskt kostymjobb.
Inte korta försäljare heller!
Vad som är ett riktigt jobb kan väl diskuteras, kanske i en separat tråd rent av.
Ok, menade inte att vara oförskämd. Resande symaskinsagenter behövs väl de också.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by hakan »

Jag har tänkt på en sak, hur gör korta karlar som är under 1,80 cm? Jag menar, man ser ju aldrig korta karlar i kostym, anledningen är antagligen att de skulle så fåniga ut.
Finns det överhuvudtaget kostymer sydda för korta män?
Jag är relativt kort, och det har aldrig varit några problem med kostymer. Märkeskostymer finns ju i alla storlekar och ärmar och byxor lägger affären upp så att de sitter perfekt. Skräddarsydda kostymer sitter ännu bättre, de är ju uppsydda specifikt för personen.

Säljare har jag också arbetat som, och det gick alldeles utmärkt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

Rockarn:

Jag tog inte dina kommenatrer ang. riktiga jobb som en oförskämdhet utan jag tycker faktiskt att en tråd om vad som är riktiga jobb och inte skulle vara intressant.

3000 spänn, tja det är 5 dagars utlandstraktamente, så det är inte så mycket tycker jag.

När du säjer det så är det sällan man ser korta personer i Sverige som har kostym, däremot i Kina och Japan så är ju alla korta med västerländska mått mätt så där finns det många korta personer som har kostym.
Sedan beror det väl på vad man ser som kort. Jag själv är 187 cm så det är väl ganska långt ifrån kort.
Kort är man väl om man är under 170-175 cm?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

187 cm! Nu blev jag lite avis måste jag erkänna. Jag är bara 183 cm.
Det lustiga är att folk tror att jag är mycket längre än jag är vilket bara är trevligt. Jag har grunnat en del på vad detta kan bero på och förklaringen tror jag ligger i att jag har långa och smala ben och armar. Det gör nog att man ser längre ut än vad man är.
Ta Jättebebisen Reinfeldt t ex, han är lång som en flaggstång men ser kort ut pga sin bebiskropp, dvs korta armar och ben.
Vad tror du om den teorin?

Fan också, i och med din längd så vann du en poäng över mig. Du fick in ett rejält mål måste jag erkänna.
Nu står det 1 - 1 mellan oss.
Nu måste vi ju gå vidare med kukmäteriet.
Nästa fråga blir då: Hur mycket stålar har du på banken? Alltså, vem av oss är rikast?
Viktiga saker Josey, viktiga saker.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

Om man är smal så ser man längre ut, det är så sant som det är sagt.

Hur mycket pengar vi har på banken är lite svårt att säja men om man räknar med fonder så ligger det väl på runt 250' skulle jag tro, varav kanske 75' på vanliga bankkonton. Det är ju i och för sej gemensamma pengar som både jag och min sambo har. Utöver det så sparar vi ungefär 8000 i månaden av lönen, inklusive ränteavdraget på lånen som vi inte jämkar för.

Förresten, om det står 1-1 så undrar jag vad du fick din poäng för?
Last edited by ozzman on 17 Feb 2008, 21:06, edited 1 time in total.
Matadoren
Glad amatör
Posts: 15
Joined: 31 Jan 2008, 06:30
Location: NYKÖPING | SWEDEN
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by Matadoren »

Klubbens väst med det stolta klubbmärket och svarta kläder är min grej.
Last edited by Matadoren on 19 Feb 2008, 14:12, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Idag hade jag en jävla tur. Var inne på Myrorna för att se om jag kunde hitta några gamla fina askfat till min påbörjade tobakianasamling (jomen, jag är samlare jag och nu har jag även börjat samla på allt som är tobaksrelaterat minsann) och hittade en mörkblå kortärmad skjorta av det eminenta (och dyra!) märke Peak Performance för bara en hundring!
Jovisst, jag samlar även på dyra märkesskjortor.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ELN »

Jag kör me den billigaste drid ja kan hitta, jeans och en kortärmad tröja och flanellskjorta ibland. Inga så kallade märkeskläder eller nått. Men så ee de ju me så att min kläder lätt går sönder (Imagekonstigt) så äldre personer frågar mig varför det är så populärt att köpa bykor som ser trasiga ut. Men jag har ju ingen annig eftersom min blivit så på "naturlig väg" uppe i garaget till exempel. De e samma med ett par sockar jag har, de hade inte ens kunnat användas som durkslag tillbakpotatis innan jag slängde domImage då jag åå mode=hakkepejlingImage

PS. till Josey Wales och den gammle rockarn så tar jag er båda i längd(192 drygt), men jag skulle inte få tanken att sätta på mig nått så dumt som en kostym
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

on 05/09/2008 at 16:07:59, ELN wrote: PS. till Josey Wales och den gammle rockarn så tar jag er båda i längd(192 drygt), men jag skulle inte få tanken att sätta på mig nått så dumt som en kostym [/quote]

Och jag skulle aldrig sätta på mej något så dumt som en flanellskjorta.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ELN »

on 05/10/2008 at 14:07:58, Josey Wales wrote:Och jag skulle aldrig sätta på mej något så dumt som en flanellskjorta.
[/quote]
Haha, jadu de är inte problem, flanellskjorta tycker jag är en tuff stil, men jag använder det inte till vardags, bara till finare tillstälningar. Men om ja nån gång tar på mig kostym(mot all förmodan) ska ja skicka en bild på hur de såg ut så förstår du nog varför jag inte har det. Sen tycker inte JAG att det är bekvämt me sånna kläder. Jag har hläder för komfortens skull, ikke för utseendet. Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ELN »

on 02/17/2008 at 13:04:05, Långpanna wrote:Jag har nästan uteslutande arvegods i min garderob. På överkroppen blir det skjortor, idel skjortor av skiftand kvalitet och mönster. Det spelar inte så stor roll hur de ser ut bara de täcker de mest vitala delarna.
Bestämmer alltså inte så mycket själv vilka klaäder som hamnar på min kropp.
Köpte visserligen ett par kostymbyxor (modell gubbe) på dressman för ett tag sen. Trevliga byxor.. [/quote] om man bortser från det sista där, så är de exakt samma med mig, tack för att du kunde sätta ord på va ja försökte säga Image
Post Reply