Höga matpriser?

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Höga matpriser?

Post by overkill »

I medierna sägs det att vi fått högre matpriser med ett antal % (minns inte exakt hur mycket). Bl.a pga av hög inflation.
Har ni märkt av detta? själv så för jag statistik över hur mycket jag handlar för varje månad. och jämfört med förra året, så handlar jag för ganska exakt lika mycket då som nu. Det varierar ju lite från månad till månad också, men i genomsnitt bär jag hem mat och hushållsvaror för ca 2000 kr per månad, dom senaste månaderna har det legat på 1800-1900, strax under 2000. Då räknar jag också in hushållsprodukter i den summan. Hygienartiklar etc - allt som man förbrukar och använder dagligen i ett hushåll.

Så för att svara på min egen fråga, så har jag inte märkt av dom höga matpriserna, inte än i alla fall. Men jag tror det till stor del handar om var (i vilken affär) och vilka varor man köper. Vissa varor kanske har gått upp mer än andra och mindre butiker är oftast dyrare generellt sett. Sen så brukar jag slå till när dom har bra erbjudanden och extrapriser. Om det är stora förpackningar brukar jag dela upp dem i mindre delar när jag kommer hem och frysa in styckvis. Så är det bara att ta fram när man behöver. Brukar också ofta laga flera portioner när jag gör mat, och då frysa in några. Så har man färdiga portioner i frysen klara att ta fram och värma. Det lönar sig att köpa storpack, även om man som jag är ensam i hushållet.
Sen så köper jag nästan aldrig nya påsar, utan tar alltid med bättre beganade. En plast eller papp påse går ju att använda fler en 1 gång i alla fall, säg 3-4 ggr åtminstonde. Men det verkar som att de flesta köper nya påsar nästan varje gång (förutom pensionärer), blir dyrt i långa loppet. Sen så har man ju ändå ingen användning för så många påsar i längden om man ändå köper nya varje gång.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Höga matpriser?

Post by overkill »

Är det bara jag här som handlar mat ? Image Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höga matpriser?

Post by ozzman »

Jag hade missat den här tråden.
Det jag har märkt som blivit dyrare är nötkött, annars har jag inte märkt av någon direkt höjning.
Iofs har jag inte en aning om hur mycket vi lägger på mat i månaden men jag tror inte det ökat så mycket.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Höga matpriser?

Post by overkill »

Ok, ja det verkar som att vissa varor har gått upp, medans vissa har stått stilla eller t.o.m gått ner något.
Tycker att massmedia många gånger har en tendens att överdriva saker, och detsamma gäller väl vissa enskilda individer. Mycket gnäll för gnällandets skull och oftast för småsaker eller ingenting.
För egen del har jag konsumerat för 1600-1700 dom senaste 2 månaderna. Dvs något mindre än förut. Har inte legat över 2000 sen förra året nån gång. Så om man ska tro min statistik har matpriserna snarare sjunkit än stigit, men jag kan naturligtvis bara svara för egen räkning.

Ett vanligt "fel" jag tror många gör är att alltför ofta slänga överbliven mat, och ibland glömma av den. Så står den och blir dålig och får sen kastas. Både slöseri med mat och pengar.
Visst har man glömt grejer av misstag i kylen som stått och blivit dåligt. Shit happens. Men slängt avsiktligt har jag nog aldrig gjort. Det som blir över lägger jag alltid i en låda och äter dan efter, eller fryser in. Även om det bara är lite mat kan man alltid kompletera med mer grönsaker, en macka eller vad man har tillgängligt. Så får man en komplett måltid och slipper slänga mat i onödan och sparar samtidgt en hacka. Men det här är väl rätt logiska grejer egentligen, men många tycks inte leva efter det.
Image Image
Last edited by overkill on 12 Sep 2008, 01:58, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höga matpriser?

Post by ozzman »

Jag har för det mesta matlåda till jobbet så resterna ta som hand på det viset. men visst händer dert att vi slänger saker. Oftast sådant som man köper till helgmiddagarna såsom såser, örtkryddor och andra udda ingedienser som inte funkar i vardagsmaten.
men på helgerna får det gärna kosta, det är det värt.

Det här tror jag att jag skall göra på Söndag, det ser riktigt gott ut, fast jag byter ut shiitakesvampen mot kantareller och tar serranoskinka istället för parma för att spara några kronor utan att göra avkall på kvalieten.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=277064
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Höga matpriser?

Post by rex »

Fan,jag måste också missat denna.....dyr mat jo! Fy fasen,en del grejer är dubbelt upp.

Tillochmed jag har noterat detta och jag är sannerligen ingen frekvent besökare i affärerna.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höga matpriser?

Post by gammalhardrockare »

Jag har faktiskt inte märkt av det så mycket. Jag har t o m fått billigare levnadsomkostnader sedan jag lärde känna en zigenartjej på jobbet. Nu har jag ständigt tillgång på billiga cigg. Två limpor i månaden för endast femhundra spänn. Halva priset alltså!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höga matpriser?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Jag har faktiskt inte märkt av det så mycket. Jag har t o m fått billigare levnadsomkostnader sedan jag lärde känna en zigenartjej på jobbet. Nu har jag ständigt tillgång på billiga cigg. Två limpor i månaden för endast femhundra spänn. Halva priset alltså!
Jag köper cigaretter till min sambos jobbarkompis när jag är i kina. Där får man ge 78 kr för en limpa Marlboro på Tax-free. Och ja, de är riktiga.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Höga matpriser?

Post by overkill »

Min matkostnad för September månad var ca 1200 kr. Så lite har jag inte haft på väldigt länge, eller nästan aldrig när jag tänker efter. Lite av ett rekord faktiskt Image Men det har väl delvis att göra med hur handlingarna faller sig också.
Sen äter jag överlag mindre numera också då jag ändrat mina matvanor och tränat av och till och gått ner lite i vikt det senaste året. Ju mer man väger ju mer äter man också i genomsnitt. Så att vara för kraftig och ha några extrakilon för mycket är inte bara dåligt för hälsan, utan även för plånboken.
Post Reply