Bästa och sämsta uppföljarna?

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by overkill »

Just det, det görs ju ofta uppföljare till succé-rullar - med väldigt varierande resultat.
Så vilka tycker ni är dom bästa respektive sämsta uppföljarna ?

Bland dom bästa för min så är Ensam Hemma 2 - Vilse i New York ett bra exempel. Man tog det bästa ur 1:an och gjorde en klockren fortsättning på första filmen. 2:an känns ännu mer spännande, effekterna bättre och flera, och nästan alla skådisarna återfinns från första filmen. Jag gillar båda filmerna, men jag tycker nog att dom fick till 2:an lite bättre faktiskt.
Dessvärre så gjordes ju det ju både en 3:a och 4:a också, dock med helt andra skådisar. Totalt värdelösa båda 2, överspelade och tíllgjorda, så där har vi defentivt några av dom sämsta uppföljarna filmerna jag sett.

En annan kalkon är ju uppföljaren till "Speed" från 1994. Uppföljaren heter "Speed 2: Cruise Control" och är från 1997 tror jag. Skådisarna verkar totalt oinspirerade, uselt manus och en halvdålig story. Kunde nog blivit bättre om det lagts ner mer energi på den. Den känns mest som en cash-in film som ingen egentligen ville göra om det inte vore för pengarna. Verkar som att man tagit alla scenerna på första tagningen för att det överstökat så fort som möjligt, och skådisarna känns som sagt inte särskilt entusiastiska. En riktig besvikelse med andra ord jämfört med första filmen som var riktigt bra.
Last edited by overkill on 06 Jul 2008, 23:50, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by ozzman »

Gudfadern 2 är ju den som man först kommer att tänka på när det gäller bra uppföljare men det finns ju fler.
T.ex The road warrior, Rocky 2, Indina Jones och De fördömdas tempel, terminator 2 och First blood 2.

När det gäller sämsta uppföljare så blir det svårare för där finns det en hel del skit att välja på men jag tar väl några i högen. Highlander2, Speed2, Scream2, Länge leve Bernie2 m.fl. m.fl.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by wiking »

Bra uppföljare är exempelvis Mad Max 2 - The Road Warrior, John Rambo, The Stepfather 2 och 3, Fredagen den 13e 2 och Titta Vi Flyger 2 för att nämna några.

Dåliga uppföljare är Universal Soldier 2, Fredagen den 13e 9, Kickboxer 3 - The Art of War och inte att förglömma Götakanal 2.

Uppdaterar kanske listorna när jag kommer på flera.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by ozzman »

wiking wrote:Götakanal 2.
Ja, den var verkligen genomusel.

Bra komediuppföljare finns det ju annars i Sverige, åtminstone de 4 första uppföljarna på Jönssonligan är ju fantastiskt bra och de 2 första på sällskapsresan.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by errrol »

Josey Wales wrote:Gudfadern 2 är ju den som man först kommer att tänka på när det gäller bra uppföljare men det finns ju fler.
T.ex The road warrior, Rocky 2, Indina Jones och De fördömdas tempel, terminator 2 och First blood 2.

När det gäller sämsta uppföljare så blir det svårare för där finns det en hel del skit att välja på men jag tar väl några i högen. Highlander2, Speed2, Scream2, Länge leve Bernie2 m.fl. m.fl.
va? gjorde de en till film som handlar om att dom ska dra runt bernie som är död? måste vara ren skit till film Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by ozzman »

errrol wrote:va? gjorde de en till film som handlar om att dom ska dra runt bernie som är död? måste vara ren skit till film Image
Japp, jag kommer inte exakt ihåg handlingen då det var väldigt länge sedan jag såg den men jag har för mej att de gjorde nån typ av voodo-rit för att återuppväcka honom men att den gick fel så han bara kunde röra sej till musik eller något liknande.
Bedrövlig var den i alla fall, det kommer jag ihåg.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by gammalhardrockare »

Jag har stora förhoppningar på Titanic 2.
James Cameron ringde och bad mig skriva manuset. Jag får helt fria händer och en budget på två miljarder dollar.

Handlingen ska inte skilja sig så mycket från den gamla filmen men Leonardo diCaprio ska bytas ut.
Filmen ska handla om en ful, tunnhårig medelålders karl som gillar att hälla i sig sprit vid de mest omöjliga tidpunkter.
Naturligtvis ska det vara kärlek med också. Han ska träffa en ung, obeskrivligt vacker, stenkåt nymfoman på arton år och tillsammans så ska de...
Ja va fan, jag ska ju inte avslöja allt men jag tror att den kommer att bli obeskrivligt populär.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by errrol »

]Jag har stora förhoppningar på Titanic 2.
James Cameron ringde och bad mig skriva manuset. Jag får helt fria händer och en budget på två miljarder dollar.

Handlingen ska inte skilja sig så mycket från den gamla filmen men Leonardo diCaprio ska bytas ut.
Filmen ska handla om en ful, tunnhårig medelålders karl som gillar att hälla i sig sprit vid de mest omöjliga tidpunkter.
Naturligtvis ska det vara kärlek med också. Han ska träffa en ung, obeskrivligt vacker, stenkåt nymfoman på arton år och tillsammans så ska de...
Ja va fan, jag ska ju inte avslöja allt men jag tror att den kommer att bli obeskrivligt populär. [/quote]

ja, det låster ju ganska bra, tänk om folk tror att filmen kommer att vara som den första och svimma av allt, men du kasnke skämtade eller?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by Jungbacka Erik »

Universal soldiers uppföljare var just en typisk uppföljare, man hade en bra idé i första filmen och försökte spinna vidare på den med dåligt resultat. Highlander likadant, ett nytt grepp som bara funkade en gång.
Bra uppföljare tycker jag gjordes på filmerna; Snuten i Hollywood, Die hard, Rambo och Terminator.

P.s. Du måste lära dig quota errrol Image
Last edited by Jungbacka Erik on 20 Aug 2008, 11:31, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by ozzman »

Jungbacken:
Snuten i Hollywood glömde jag. Där är åtminstone 2'an ju riktigt bra. 3'an däremot får nog anses kvala in som sämsta uppföljare.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Jungbacken:
Snuten i Hollywood glömde jag. Där är åtminstone 2'an ju riktigt bra. 3'an däremot får nog anses kvala in som sämsta uppföljare.
En fjärde film med Eddie Murphy lär vara på gång Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by wiking »

Håller med om Snuten i Hollywood, tvåan är bra men trean var en rejäl besvikelse.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by errrol »

Jungbacka Erik wrote:Universal soldiers uppföljare var just en typisk uppföljare, man hade en bra idé i första filmen och försökte spinna vidare på den med dåligt resultat. Highlander likadant, ett nytt grepp som bara funkade en gång.
Bra uppföljare tycker jag gjordes på filmerna; Snuten i Hollywood, Die hard, Rambo och Terminator.

P.s. Du måste lära dig quota errrol Image
man kan inte lära sig allt
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by Jungbacka Erik »

errrol wrote:man kan inte lära sig allt
Men nu gick det ju bra Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa och sämsta uppföljarna?

Post by sten1972 »

Bästa uppföljaren alla kategorier är utan tvekan "Aliens". Finns inte många filmer som slår den, framförallt ingen uppföljare.
Image
Post Reply