Ny dator, vad köpa?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Ny dator, vad köpa?

Post by hakan »

Kul att se att ingen vill ha sen sådan där fånig bärbar dator. Något så jävla dumt får man leta efter!
Skriver man mycket är det rena skiten. Det går ju knappt! Det är segt, dåligt med plats för händerna och man bryter ju nästan handlederna av sig.
Har du såna problem med lederna föreslår jag att du tar kontakt med en naprapat.
Lägg därtill att det inte finns någon mus utan en sådan där löljligt platta som är helt omöjlig att lära sig.
Om man har svårt att lära sig pekplatta, finns det utmärkta möss med USB-anslutning, med eller utan sladd. Jag använder själv en sån när jag sitter hemma.
Löjligt små skärmar också.
Bärbara finns i allt från 8" till 21" skärm. Vad som viktigare är - alla bärbara har uttag för extern skärm, vill du ha en 24" tft så kan du ha den när du är hemma.

Är man ute och rör sig eller reser mycket, finns det inget som är bättre än bärbar dator. Lägg till mobilt bredband och kombinationen är oslagbar. Image
Last edited by hakan on 18 Oct 2008, 19:16, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ny dator, vad köpa?

Post by uy »

GammalHardrockare wrote:Kul att se att ingen vill ha sen sådan där fånig bärbar dator. Något så jävla dumt får man leta efter!
Skriver man mycket är det rena skiten. Det går ju knappt! Det är segt, dåligt med plats för händerna och man bryter ju nästan handlederna av sig.
Lägg därtill att det inte finns någon mus utan en sådan där löljligt platta som är helt omöjlig att lära sig.
Löjligt små skärmar också. Allt är löjligt med bärbara datorer.
Jag kommer aldrig att köpa en sådan!
Instämmer till 100%! När jag lånar min mammas bärbara dator slutar det oftast med att jag blir irriterad och måste lägga ifrån mig datorn. Jag blir så förbannad på de små tangenterna. På vissa modeller är ju knapparna så små att man ibland trycker ned tre knappar samtidigt!
Och hur gör man om ett par år när datorn blir gammal och det är dags at byta upp sig? Slanger man datorn så, som man bara någrot år tidigare köpt för 14 000? För det lär ju knappast vara att bara öppna datorn och byta ut en del komponenter för att fräscha upp datorn, som på en stationär?

Om ni tycker att jag har stavat dåligt så beror det på att jag skrev detta på min mammas jävla bärbara dator. Image
Okej, att man har en sådan om man är ute och reser och har sig, men i hemmet är den totalt jävla värdelös.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ny dator, vad köpa?

Post by ozzman »

Om jag skulle köpa nytt idag så skulle jag köpa en bärbar och två externa tangentbord och möss, och en extern skärm.
Då kunde jag antingen sitta vid skrivbordet med skärm och tangentbord eller koppla in den till TV'n och sitta i vardagsrummet, om jag ville så skulle jag då också kunna ha med mej datorn när jag reser
En stationär skulle jag inte ens drömma om att köpa om jag inte skulle ha en speldator och eftersom jag inte spelar så skulle jag följaktligen aldrig köpa en ny jättelåda som skulle stå och ta upp plats.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Ny dator, vad köpa?

Post by hakan »

Instämmer till 100%! När jag lånar min mammas bärbara dator slutar det oftast med att jag blir irriterad och måste lägga ifrån mig datorn. Jag blir så förbannad på de små tangenterna.
Antingen måste ni ha fingrar som en bratwurst, eller så kan ni helt enkelt inte skriva med handsättning. Jag har en högpresterande 12" dator, alltså en liten, och tangenterna är EXAKT lika stora som på ett Logitech-tangentbord eller Microsoft natural keyboard.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ny dator, vad köpa?

Post by E-M »

Jag funderar på att skaffa en Mac Book. Det är grejor det!

Jag har inga problem med att använda pekplatta och jag har inte ens någon bärbar. Men som andra har nämnt går det ju att koppla till en stor skärm och ha extern mus respektive tangentbord. Då blir det som en stationär.

Det med att det kan vara svårare att skriva på bärbara är väl att tangenterna KAN sitta rätt tätt på vissa datorer. Men att dem skulle vara mindre vetitusan. Möjligtvis på riktigt små laptops typ 10". Det handlar mycket om vana. När man väl vant sig så är det inga problem. Det är likadant om jag skriver på ett annat tangentbord än mitt eget så kan det kännas lite konstigt.

Men som Hakan sa är fingersättningen viktig också. Man ska ju hålla fingrarna på ett speciellt sätt. När man väl lärt sig det är det skitlätt att skriva. Man behöver inte röra nävarna eller kolla på tangentbordet när man skriver. Här är en bild som beskriver hur man ska hålla: http://www.fc.norrkoping.se/webbskol/we ... ttning.gif. Jag tyckte att det var jobbigt till en början, men när man väl lärt sig undrar man hur fan man kunde skriva innan.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ny dator, vad köpa?

Post by ELN »

Asus är bra och prisvärda. Funkar så gott som alltid Image Dessutom låter det som Anus vilket var den huvudsakliga anledningen till att jag köpte en, som jag är väldigt nöjd med Image
Post Reply