Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Länkar till andra intressanta sidor
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by Långis »

Ett vanligt, växande och allvarligt problem i vårat land.
Jag hittade en bra blogg om ämnet: http://falsktanklagad.blogspot.com/
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by retepnoslack »

Jösses, det här vore någonting för feministerna, att kolla in.

En lärare i min hemstad satt, förresten, inne i något år för våldtäkts på sin dotter. Det visade sig, senare, att hennes anklagelser var lögn och förbannad dikt. Så jag visste redan, att det förekom i allra högsta grad.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by Långis »

Det perfekta sättet att förstöra någons liv. Har man en gång suttit där så blir man inte av med det.
Kvinnorna är medvetna om detta. Att såra och skada är deras expertområde.
Tyvärr finns det nog inte så mycket annat att göra än att höja straffet för falsk tillvitelse, men jag tvivlar på att det hjälper. Hämnden smakar så mycket mer.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by ozzman »

Att det här förekommer är väl ingen direkt nyhet, men man kan ju aldrig veta i hur stor omfattning då det ju ligger i sakens natur att en våldtäktsman alltid förnekar brott.
Ett stort problem som kommer av det här är ju förutom de stackars satar som åker dit oskyldiga också att kvinnor som verkligen blivit våldtagna blir misstrodda och får svårare att få upprättelse.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by ELN »

Jag fullkomligen hatar våldtäkter. Fy åt helvete. Men att vara oskyldigt dömd är nog ganska värdelöst det me Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by Långis »

Josey Wales wrote:Att det här förekommer är väl ingen direkt nyhet, men man kan ju aldrig veta i hur stor omfattning då det ju ligger i sakens natur att en våldtäktsman alltid förnekar brott.
Ett stort problem som kommer av det här är ju förutom de stackars satar som åker dit oskyldiga också att kvinnor som verkligen blivit våldtagna blir misstrodda och får svårare att få upprättelse.
Jo, tyvärr är förnekelse mer regel än undantag med resultat att männen aldrig blir trodda.
Jag läste en siffra nånstans där det uppskattades att cirka 20% av domarna var felaktiga. Det betyder i realiteten att hundratals män sitter oskyldigt dömda i våra fängelser, medan de kvinnor som borde sitta i deras ställe obehindrat kan fortsätta med att förstöra fler mäns liv utan risk för repressalier.

Min uppfattning är att kvinnorna har en fördel i våldtäktsmål då man hela tiden utgår från deras berättelse. Männen har svårare att få sin röst hörd och man lägger ingen energi på att utröna deras historier. Alla ska vara lika inför lagen sägs det, men det finns så många undantag i våra tingsrätter att man lika gärna kan skippa det talesättet helt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Min uppfattning är att kvinnorna har en fördel i våldtäktsmål då man hela tiden utgår från deras berättelse. Männen har svårare att få sin röst hörd och man lägger ingen energi på att utröna deras historier. Alla ska vara lika inför lagen sägs det, men det finns så många undantag i våra tingsrätter att man lika gärna kan skippa det talesättet helt.
Mja. Jag läste att det endast var 10% av anmälda våldtäkter som ledde till fällande dom, och så många falskanmälningar tror jag inte det finns så det är nog betydligt vanligare att väldtäktsmän går fria just på grund av att ord står mot ord än att kvinnor falskeligen ser till att någon åker in.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by wiking »

Kvinnor som kommer med falska våldtäkts anklagelser förstör ju faktiskt för sig själva också, inte bara männen.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by errrol »

wiking wrote:Kvinnor som kommer med falska våldtäkts anklagelser förstör ju faktiskt för sig själva också, inte bara männen.

speciellt om folk fick veta att dom ljög
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by Långis »

wiking wrote:Kvinnor som kommer med falska våldtäkts anklagelser förstör ju faktiskt för sig själva också, inte bara männen.
errrol wrote:speciellt om folk fick veta att dom ljög
Tyvärr har de flesta bara att tjäna på detta. Den stora majoriteten kommer undan och får en rejäl slant för det.
Det hetaste tipset mot dålig ekonomi är att anmäla någon för våldtäkt - dina uppgifter kontrolleras inte så du har väldigt stora chanser att komma undan.
Sen är det inte många kvinnor som reflekterar över riskerna innan en anmälan. Jag vet ett fall där tjejen fick killen dömd, men själv förlorade all kontakt med sina vänner. Här har hon fått välja - pengarna eller vännerna - Hon valde pengarna...
Last edited by Långis on 28 Oct 2008, 09:31, edited 1 time in total.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Blogg om falska våldtäktsanmälningar

Post by errrol »

va det nån som såg på efterlyst igår när det handlade om nån som höll på att vli våldtagen men det var nån taxi chaffis som inte ville hjälpa så han gick men en person som såg det gick dit ner med bordben för att rädda personen, ]
Post Reply