Anser ni att ni är Internetberoende?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, och sedan så verkar det som om folk, regering, politiker m.m. har missuppfattat detta med arbete fullständigt. Man skapar nya arbetstillfällen inom vård, omsorg m.m. och visst, dessa arbeten behövs naturligtvis och de gör ett bra jobb men det skapar ju inget mervärde i samhället, det kommer inte in nya friska skattepengar, bara rundgång på en krympande summa pengar i takt med att tillverkningsindustrin flyttar till låglöneländer.
Man bygger inga länder genom att vårda folk, man skapar inga förmögenheter bara för att man jobbar övertid med att torka folk i röven. Skulder kan inte betalas med vårdutbildningar och utbyggda lasarett.
Det är jobb som behövs och som måste utföras men det går inte att bygga hela samhällen runt detta.

Det är i alla fall vad jag tror men jag är å andra sidan ingen ekonom eller samhällsexpert. Notera nu att detta är högst personliga ANTAGANDEN och rena SPEKULATIONER.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 12:44:21, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Ja, och sedan så verkar det som om folk, regering, politiker m.m. har missuppfattat detta med arbete fullständigt. Man skapar nya arbetstillfällen inom vård, omsorg m.m. och visst, dessa arbeten behövs naturligtvis och de gör ett bra jobb men det skapar ju inget mervärde i samhället, det kommer inte in nya friska skattepengar, bara rundgång på en krympande summa pengar i takt med att tillverkningsindustrin flyttar till låglöneländer.
Man bygger inga länder genom att vårda folk, man skapar inga förmögenheter bara för att man jobbar övertid med att torka folk i röven. Skulder kan inte betalas med vårdutbildningar och utbyggda lasarett.
Det är jobb som behövs och som måste utföras men det går inte att bygga hela samhällen runt detta.

Det är i alla fall vad jag tror men jag är å andra sidan ingen ekonom eller samhällsexpert. Notera nu att detta är högst personliga ANTAGANDEN och rena SPEKULATIONER. [/quote]

Jag TROR, ANTAR och FÖRMODAR också att det är på precis det sättet så vi är i alla fall två icke samhällsekonomer som tror detsamma.
Faktum är att det finns inget land i världen som har så stor andel av sin arbetsmarknad inom den ofantliga (nej, det är inte felstavat) sektorn som Sverige.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Jo, Nya Zeeland. De kallas ju ofta vårat tvillingland rent samhällspolitiskt. Vi har följts åt i många år men nu ligger de före, dvs de har redan konkat och är t o m fattigare än många länder i Asien (!)
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 14:09:06, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Jo, Nya Zeeland. De kallas ju ofta vårat tvillingland rent samhällspolitiskt. Vi har följts åt i många år men nu ligger de före, dvs de har redan konkat och är t o m fattigare än många länder i Asien (!)
[/quote]

Jag läste att Nya Zeeland hade något slags världerekord i privatisering Image det trodde jag betydde att dom inte hade någon ofentlig sektor öht.
Mycket mysko på min ära.

Edit: jag såg nu att den källan inte var aktuell utan att Nya Zeeland slagit in på en riktig tokvänstervåg sedan 1999.
Det verkar som om varken vänster eller höger fungerar. Vad fans kall man göra då Image
Last edited by ozzman on 15 Feb 2005, 14:17, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

När jag kikat lite på Nya Zeeland så verkar det som att en riktig hejare till privatiseringsvåg genomfördes mellan 84-99 för att sedan följas av en lika omfattande vänstervåg från -99 och framåt.
Om man tittar på ekonomiska rapporter så verkar det gå rätt bra för Nya Zeeland nu. Det kanske är det som är lösningen, att klippa hela jävla välfärdssamhället för att sedan bygga upp det på nytt och göra det bättre och mer kostnadseffektivt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Jag läste att Nya Zeeland hade något slags världerekord i privatisering det trodde jag betydde att dom inte hade någon ofentlig sektor öht.
Mycket mysko på min ära.
Ja det stämmer! De hade en enorm offentlig och statlig sektor som de sedan privatiserade över en natt ungefär, därför världsrekordet. Sedan gick allt åt helvete men hur det gick efter det har jag inte en aning om. Mina antaganden bygger på - liksom hela mitt nuvarande liv - gamla uppgifter. Jag är fan inte med alls längre...
Post Reply