Skaffat ny bil, Volvo 850!

Just det
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ELN »

Är de 960 som bara finns med automat??
Last edited by ELN on 06 Apr 2009, 11:09, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

Josey Wales wrote:Då skulle jag nog hellre valt en 960. Det är nog Volvos bästa bil egentligen.
Enligt vad jag hört så skall den gå som en dröm, om än lite törstigt.
Håller med om varenda ord!
Har aldrig ångrat att jag köpte min 960.

ELN: nej, 1995 kom 2.5-litersmotorn som man kunde få med m90. 3-litersmotorn gick endast att få aw30-43. Till v90 kom en 2.9-litersmotor på 180 hästar som även gick att få med m90.
3-litersmotorn kom redan 1991 och har i princip sett likadan ut fram till 1998, största skillnaden är att 1996 byttes styrningen från motronic 1.8 till motronic 4.4. Det innebar bl.a. två lambdasonder och annan tempgivare.

Motorn är i princip samma som till 850 och s/v70 fast med en cylinder till.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Då skulle jag nog hellre valt en 960. Det är nog Volvos bästa bil egentligen.
Enligt vad jag hört så skall den gå som en dröm, om än lite törstigt.

De här ser ju trevliga ut även om den ena kanske gått lite långt.

http://www.blocket.se/vi/20576025.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/20980876.htm?ca=11_s
Håller med dig, 960 är min favortimodell. Den är väldigt snygg. Nackdelen är bara att de flesta som är till salu har automatlåda. Sedan så är de lite för dyra för min budget. Men visst hade jag haft oändligt med pengar hade det mycket väl kunnat bli en riktigt fin 960.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ozzman »

E-M

Jag menade inte att det skulle vara något fel på 850 utan om jag hade att välja mellan en 940 och en 960 så skulle jag ta 960.

Däremot är ju 850 en mycket modernare konstruktion.
Fan, 960 delar antagligen en del komponenter med 140-serien.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

En liten uppdatering på vad som jag har gjort med bilen. Om det nu är någon som är intresserad Image:

Var in till en Volvo butik idag och köpte lite lack och ett lackstift. Köpte även en massa glödlampor till innebelysningen. Det gick på hela 678kr! (inkl. lacken då). Jag köpte 13 lampor sammanlagt. De kan då ta betlat för några små lampor. Men nu lyser allt fint i mörkret i alla fall Image

Lagade även låset till tankluckan. Det fungerar så att den låser sig när när man låser bilen. Men det fungerade inte så jag plockade ned motorn som driver själva "låskolven" och tog mig en titt. Det första jag gjorde var att kolla att det kom fram ström när man låste upp/låste bilen. Det gjorde det, då måste det vara något fel på motorn. Jag skruvade upp den och kopplade in ström och kolla. Den fungerade bra. Felet var väldigt simpelt. Det finns nämligen en "nödöppnare" ifall den hänger sig i låst läge så kan man manuellt öppna tankluckan från bagaget. Själva vajern man drar i hade nog fastnat i inredning, det var därför det inte fungera Image Trevligt när det är så enkla fel. Den fungerar hur bra som helst nu.

Jag tog mig en titt på sätesvärmen på förarsidan som inte fungerar. Först trodde jag att det var väldigt enkelt, kontakten hade nämligen lossnat från termostaten. Pluggade in den, men det hjälpte inte. Då tänkte jag att det var något fel på termostaten. Det var det inte, den fungerar. Så tyvärr är det nog själva värmeslingan som har pajjat. Får se om jag fixar det när det börjar bli höst. Nu när det är sommar är det inte så viktigt med sätesvärme.

Imorgon ska jag nog ge mig på att fixa ett dörrstop till vänster bakdörr som har lossnat (fick med ett, han jag köpte bilen av har inte monterat det ännu). Det är rätt vanligt att de lossnar för det sitter bara fast med en liten punktsvets.

Sedan är det rostfläckarna som ska fixas och fylla i lite stenskott och mindre lacksläpp med lackstiftet.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

Nja, 960 1995 och framåt är snarlik 850 på flera plan, t.ex framvagn och motor. Många komponenter är samma på 850 och 960, samma relä till larmet t.ex.

Oljefilter är den enda delen jag kan komma på som passar på både 140 och 960, inte ens en 140-fälg passar på en 960 trots samma bultcirkel. En 850-fälg passar däremot, fälgarna på din v70 passar också till 960 Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ELN »

Eddie:

Jaha tackar för infon Image

E-M:

De verkar ju bli bra det här, själv har jag jobbat idag så jag har inte hunnit med bilen, men kom på att höger bakfönster inte går att veva ner, ännu nått att laga
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

on 04/06/2009 at 22:09:15, Eddie wrote:Nja, 960 1995 och framåt är snarlik 850 på flera plan, t.ex framvagn och motor. Många komponenter är samma på 850 och 960, samma relä till larmet t.ex.

Oljefilter är den enda delen jag kan komma på som passar på både 140 och 960, inte ens en 140-fälg passar på en 960 trots samma bultcirkel. En 850-fälg passar däremot, fälgarna på din v70 passar också till 960 Image [/quote]

Är det inte oljefilter som Volvo har samma till varenda modell ända från 140 och dagens modeller?
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by Eddie »

on 04/06/2009 at 22:17:43, E-M wrote:Är det inte oljefilter som Volvo har samma till varenda modell ända från 140 och dagens modeller? [/quote]

B18 tror jag det kom till. Användes fram till 00 - 03 beroende på motor. Numera är det fordfilter på de nya modellerna.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Idag har jag fyllt i lite stenskott med lackstiftet. Var en väldans massa stenskott på motorhuven.

Gjorde även rent flamfällan. Har faktiskt en liten fråga som någon kanske vet svaret på eller har en teori. "Eddie" verkar ju kunna/veta mycket om allt mellan himmel och jord.

Det är så att flamfällan var inte så jättegeggig, det var ett litet lager med kondens. Nu undrar jag om jag ska göra rent oljefällan också? För det innebär ju lite extra jobb (måste ha av inloppsröret och köpa ny insugspackning). Jag menar om det inte behövs så är det ju onödigt jobb och "slöseri" med pengar.

Det som talar emot att göra rent oljefällan:
1. Det var inte mycket kondens (gegga) i flamfällan.
2. Den trycker inte upp mycket olja nu och jag har kört över 20 mil sedan oljebytet. Den har inte tryckt upp någon olja alls rättare sagt.
3. Farsan är väldigt skeptisk till att oljefällan är ingensatt (geggig)Image
4. Bilen går fint som attan.
Alltså känns det inte som det behövs göras. Men man vill ju vara på den säkra sidan så att säga.

Jag tänkte som så att nu när jag har gjort rent flamfällan. Om det är så att det är mycket gegga i oljefällan så borde ju flamfällan bli geggig snart igen. Om den blir geggig då borde ju gegget komma från oljefällan. Om den inte blir geggig på hur länge som helst (efter typ 200 mil) så borde det ju inte vara någon gegga i flamfällan. Eller tänker jag galet?

Däremot är det lite andra grejor som ska göras. Ska nog byta kamrem, för vet ju inte när den är bytt och det är i princip omöjligt att se på själva kamremen om den är sliten eller ej. Det känns som att det är värt pengarna för om kamremen går av går det åt helvete.

Ska nog byta packbox mellan motor och växellåda för det fuktar lite. Det läcker inte olja utan det är mera små droppar (blir ingen pöl eller liknande). Det känns med andra ord inte som att det är sådan brådska. Men det ska nog göras i framtiden.
Last edited by E-M on 07 Apr 2009, 20:04, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

Idag har jag lagat rost för hela slanten. Fyfan vilket jävla negerjobb det är! Men det måste göras nogrannt. Om man slarvar med grundarbetet så kan man lika gärna skita i det. Har i alla fall fått fixat det värsta idag – rosten på bagageluckan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by gammalhardrockare »

Volvo är en gubbil. Varför köper ni ungdomar en sådan tråkig jävla bil? Vänta tills ni fyller sextio eller något.
Själv så hatar jag Volvo. Förutom att den är tråkig så är den klumpig, besvärlig att köra med dålig sikt.
Egentligen så skiter jag i vad det är för bil, bara den inte krånglar och jävlas på något vis. Den ska tuffa och gå, gärna fort och den får gärna vara liten och smidig. Mycket kan man säga om Volvo men smidig är den inte.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by E-M »

GH:

Kör du inte du någon fransk skit? En liten Peugeot i plast? Fyfan för småbilar, dålig komfort och ingen kvalité.

Finns mängder med anledningar till att köra Volvo (i alla fall modellerna innan Ford köpte upp Volvo):

1. Det är gedigna och bra bilar.
2. Oftast väldigt smidiga att meka med (bra konstruerade).
3. Motorerna i många utav bilarna är väldigt bra och slitstarka.
4. Finns mängder av dem på skroten = lätta att hitta delar till.
5. Oftast känner man att det är kvalité när man åker med i eller kör en Volvo (finns givetvis undantag, även Volvo har några mindre lyckade modeller).

Själv tycker jag inte att Volvo är osmidig på något vis. De flesta av Volvos modeller är ändå relativt stora bilar men jag tycker de känns väldigt smidiga att köra.

Anledningen till att så många unga köper just Volvo beror mycket på de punkterna jag räknade upp ovan. 740 är t.ex. en väldigt bra första bil. Sedan är det nog mer ungdomar som kör Volvo än gubbar. Gubbar brukar köra runt i små skitbilar. Sedan finns det ju vissa vettiga gubbar som kan komma åkandes i en fin gammal Volvo. All heder åt dem Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ELN »

Ja och här kommer fler punkter
- De är anpassade för det nordiska klimatet och är gediget byggda
- De är bakhjulsdrivna
- De kan ha hyggligt med hästar
- Som sagt är de lättmekade

En rolig, enkel bra förstabil som det finns tonvis med delar till, billigt Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skaffat ny bil, Volvo 850!

Post by ozzman »

on 04/11/2009 at 10:49:50, GammalHardrockare wrote:Volvo är en gubbil. Varför köper ni ungdomar en sådan tråkig jävla bil? Vänta tills ni fyller sextio eller något.
[/quote]

Sa han som kör Peugeot. De enda som kör Peugeot är fruntimmer som inte begriper bättre och nyblivna pensionärer som tycker att de är sportiga i en 307 SW.

Jag skulle hellre free-basea råttgift än köra franskt.

Därmed inte sagt att jag är helt nöjd med Volvon. Moderna Volvo kostar som en premiumbil utan att ha varken känslan eller kvaliteten av en sådan.
Post Reply