Besikting???

Just det
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

Vad gäller vid besiktning? Vad händer? Hur får man köra osv.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Besikting???

Post by uy »

Vid beskit... förlåt, besiktning ska man allra först knappa in sitt registreringsnummer i en dator ute på parkeringen. Sedan ska man snällt vänta på att ditt registreringsnummer visas på en sylt. Därefter kör du in bilen i bilhallen, eller vad man nu kallar det.
När du stannat bilen ska du lägga i friläge innan du går ur den. Sedan är det nog bara att låta besiktningsgubbarna sköta resten. Nu vet jag inte om det är så på alla ställen, men i Mora är det då så.

Att tänka på innan:
Kom ihåg att spänna fast alla bilbälten och lägg fram en varningstriangel i baksätet .Ett annat tips är också att städa ur bilen före besiktningen också, det kan göra mer än man tror. Plocka i allt skräp i en påse, och släng det i skuffen om du inte orkar städa bilen ordentligt.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Besikting???

Post by E-M »

Det fungerar på precis samma sätt i de här regionerna. Det enda du ska tänka på är att knappa in ditt regnr, det första du gör! Försök också att inte göra något som kan reta upp besiktningsmannen Image
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Besikting???

Post by Eddie »

Numera har de tangentbords-layout på datorn. Kändes bra konstigt när man kom fram till datorn och inte riktigt förstod var som var fel tills jag upptäckte att bokstäverna satt i alfabetisk ordning på skärmen. Image

Sen finns det en massa saker man kan göra innan besiktning, det som uy räknade upp och kolla att alla glödlampor är hela är väl det minsta man borde göra. Sen kan man kolla glappa leder, läckage, avgasläckage, bromsrör, jämn bromsverkan, rosthål, bromsslangar och dylikt innan besiktningen för att slippa betala 200 kronor extra och ibland behöva vänta en halv evighet för ombesiktningen.

Det finns en lista på deras hemsida om vad man inte får nedslag på, kolla på den så att besiktningsmannen inte lurar dig.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

E-M wrote:Det fungerar på precis samma sätt i de här regionerna. Det enda du ska tänka på är att knappa in ditt regnr, det första du gör! Försök också att inte göra något som kan reta upp besiktningsmannen Image
Som att burna in i bilhallenImage

Nä nu var de ju inte riktigt så jag menade, detta ni skriver har jag kläm på, men detta med 1Imager, 2Imager och hurvida man får köra efter besiktining och så vidare
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Besikting???

Post by Eddie »

En etta behöver du inte ombesikta utan det räcker med att du åtgärdar felet "så snabbt som möjligt" får du nedslag på samma sak året efter kan det bli en en tvåa om de tror att du struntat i det.

En tvåa kräver ombesiktning.

Körförbud får man inte så ofta, om du har obefintliga bromsar t.ex. Då får du en fin klisterlapp på bilen, en så kallad spansk flagga. Då måste du bärga bort bilen, eller vänta tills de har stängt och ta bilen då Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

Eddie wrote:Då måste du bärga bort bilen, eller vänta tills de har stängt och ta bilen då Image
Hahaha Image ska du ha mig i gôlvet ellerr??

Ok, men om jag får 2 får man ändå köra med bilen till nästa ombesiktning eller, inte mer än nödvändigt?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Besikting???

Post by E-M »

Jag fick körförbud på Mondeon. Ett bromsrör sprang läck. De tyckte det var rostigt och provtryckte... Vilket ledde till att det började läcka. Då kom klisterlappen fram. Jag löste det genom att ringa farsan så han körde hem den. Jag ville inte ta den risken och jag hade ingen lust att betala flera hundra för en bärgare.

ELN:

Det lättaste är ju att du kollar på bilprovningens hemsida vad som gäller. Istället för att vi ska berätta Image

Här kan du läsa om vad dem rekommenderar att du kollar upp inför besiktningen: http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n ... cument&m=2

Här kan du läsa vad du kan få anmärkningar på och inte och vilka följderna blir: http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n ... cument&m=2

Om du har en trasig lampa och bilen i övrigt är i topptrim så brukar de inte kräva ombesiktning. Om den inte hade det året innan vill säga och inte är återgärdat.

Om något av avgasvärdena skulle vara för högt kan du be att de kör en hårt med den en liten runda för att motorn ska bli redigt varm. Det kan hjälpa.
Last edited by E-M on 13 May 2009, 21:44, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

Men de där har jag redan läst, och de mästa visste jag sen innan. Men vissa säger man får köra en månad om man får 2Imager, true or false?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Besikting???

Post by E-M »

Ja om du får en tvåa så får du en månad (eller vad det nu är) på dig att fixa felet och du får köra med den. Den ändå gången du inte får köra är när den för KÖRFÖRBUD.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

Ok, för andra säger att man bara får köra till/från besiktningen då...
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Besikting???

Post by E-M »

Det beror nog på vilket slags fel du får. Du kan ju få körförbud men att du får köra den till och från bestikningen/verkstad.

Men om du får en två så får du köra med den, man kan säga att en tvåa = ombesiktning. Du får en viss tid på dig att fixa felet men du får köra med den. Så har jag fattat det i alla fall, någon får rätta mig om jag har fel.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Besikting???

Post by ELN »

Ja jag har hört både att man får köra i en månad, och att man bara får köra till från besiktningen, lagom förvirrande
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Besikting???

Post by Eddie »

Du får fortsätta köra som vanligt 1 månad efter besiktning med någon tvåa. Sedan har du en månad till på dig att fixa tvåan, då har bilen belagts med körförbud så du får endast använda den för att köra närmsta vägen till verkstad och bilprovningen. Om du inte fixat felet på två månader så blir det en ny besiktning.

Dock får man numera hitta nya fel på en ombesktning, det fick man inte förut. Så om du får en riktigt vresig besiktningsman kan han göra en helt ny besiktning vid en ombesiktning.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Besikting???

Post by E-M »

Eddie:

Ja just det ja. Det vet jag att far blev så förbannad på. Han hade lagat någons bil och körde och besiktiga den. Då hitta de helt plötsligt något nytt fel, han trodde att de skoja först men då hade de precis ändrat reglerna.
Post Reply