Att bli med fjollbil

Just det
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

Jo ni, nu har vår familj begåvats med en liten fjollbil. Idag skrev vi kontrakt på en silvergrå Ford Ka.
Iom att vi skrev idag så hinner vi tom. få miljöbilspremien så hela kalaset landade på 99900:-


Efter att ha provkört i stort sett alla små fjollbilar (Kia Picanto, Hyundai i10, Suzuki Alto, Toyota Aygo och Ford Ka) så stod Ka'n i en klass för sej. Det var den enda som kändes som en riktig bil när man körde, dessutom klarade den av motorvägsfart med den äran. Toyotan var absolut sämst, helt utan konkurrens. Sicket skit.

Naturligtvis skall ju i första hand frugan köra den här, och jag Volvon, men jag kommer nog också att köra den en del så nu är det fritt fram att håna.

Här är lite info om den.
http://www.ford.se/ie/kaB420/-/ka_b420_gallery/-/-/-/-

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by Jungbacka Erik »

Ser ju mycket bättre ut än den första versionen av Ka iaf.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Att bli med fjollbil

Post by E-M »

Jag kom ihåg en vis man som skrev:
Josey Wales wrote:Mina erfarenheter av Ford får mej att springa åt andra hållet när någon säjer Ford till mej...
Image

Om det var en småbil ni var ute efter varför satsade du inte på en Volvo 66? Det är ju rena rama mästerverket! Image

Edit: Kanske bäst att säga att jag är ironisk.
Last edited by E-M on 04 Jun 2009, 19:01, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Att bli med fjollbil

Post by Eddie »

Ser mera ut som en peageot än en ford, fast det är absolut till det det bättre jämfört med gamla Ka.

Angående aygo kan jag inte annat än hålla med, farsan fick en aygo som lånebil när han lämnade in firmabilen på service. Jag fick äran att "köra" den, fyfan vilken skitbil. Den som köper en aygo kan omöjligt ha provkört den. Man tror bilen ska gå sönder i högre farter och den växlar värre än en övningskörare.

Men en ford är ju alltid en ford, se till att sälja bilen innan rost och fel kommer Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

E-M

Jag vet, jag är faktiskt förvånad över mej själv.
Men den är ju ny så det är i alla fall nybilsgaranti ett tag. Sen får man väl se till att serva ordentligt. Är det sedan så att man börjar se att felen kommer efter några år så får man vara snabb att byta in den.

Den bör ju dessutom vara bättre än Scorpion när det gäller byggkvalitet.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Att bli med fjollbil

Post by ELN »

Tur att de inte va den förra Ka'n för då .....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

ELN wrote:Tur att de inte va den förra Ka'n för då .....
Det kan jag hålla med om, den ser hemsk ut.
Den här är väl inte heller så snygg men jag tror inte det går att göra en snygg minibil. Skall en bil bli snygg så behöver det vara lite storlek på den.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

Det här forumet börjar sannerligen ligga av sej.

Hade jag startat den här tråden för ett par år sen så hade jag blivit så in i helvete nersablad och sågats jämns med, om inte till och med under, fotknölarna för att ha köpt nåt så löjligt som en "minibil".
Hånet och föraktet hade runnit ut från skärmen likt ett översvämmat niagarafall och jag hade suttit här som en skakande urkramad disktrasa desperat jagandes försäljaren för att häva beställningen.

Nu får jag bara sansade och nästan uppmuntrande kommentarer. Skärpning!
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Att bli med fjollbil

Post by pelle »

Wales, tittade du på Citroen någonting? Funderar på att köpa en ny liten fjuttbil med automatlåda för att fara till konsum med.
Vill inte ta ut en cabbe ifall det regnar och börjar bli hjärtligt trött på gammalt runk som rasar.

Gillar utseenedet på citroen c1 men har noll koll på hur bilen egentligen är
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

Vi provkörde inte Citroen C1 men däremot Toyota Aygo. Eftersom Citroen C1, Toyota Aygo och Peugeot 107 är i stort sett samma bill förutom stötdämpare, grill och baklysen så tyckte vi det räckte.
Om Toyotan kan jag bara säja att den var direkt värdelös. Bullrig, hoppig, seg, oerhört ful inredning och kassa stolar.
Av de tre vi körde så kom Forden först med bred marginal, Suzuki Alto tvåa med lika bred marginal och Toyotan som sagt sist. på andra plats
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Att bli med fjollbil

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Det här forumet börjar sannerligen ligga av sej.

Hade jag startat den här tråden för ett par år sen så hade jag blivit så in i helvete nersablad och sågats jämns med, om inte till och med under, fotknölarna för att ha köpt nåt så löjligt som en "minibil".
Hånet och föraktet hade runnit ut från skärmen likt ett översvämmat niagarafall och jag hade suttit här som en skakande urkramad disktrasa desperat jagandes försäljaren för att häva beställningen.

Nu får jag bara sansade och nästan uppmuntrande kommentarer. Skärpning!
Men hur fan kan du av alla vara så dum och skaffa en Ford! En småbil dessutom, det är vetenskapligt bevisat att det endast är idioter som äger småbilar.

Jag försökte i alla fall, jag har svårt att komma med konstruktiv kritik eftersom jag inte vet ett dyft om Ford Ka. Men jag kan hacka lite på att det är en sk. småbil (känns inte grammatiskt rätt att skriva småbil). Småbilar har usel komfort, de är bullriga, känns som att bilen ska ramla ihop, ingen kvalitéts känsla att tala om! Fast det gällde nog mera förr, idag ska de tydligen vara helt okej.

Någon annan får försöka göra JW tillfreds.
Last edited by E-M on 09 Jun 2009, 23:39, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Att bli med fjollbil

Post by overkill »

Verkar helt Ok, jag tycker den ser ganska bra ut också.
Vad drar en sådan per mil i förbruking?

och nej, jag har överlag inget negativt att säga om småbilar. Största nackdelen med dem är väl säkerheten, eller snarare avsaknanden av säkerhet. Smäller man med en liten bil i hög fart blir antagligen både bilen och de i den mos, beroende på omständigheterna förstås. Men generellt - mindre bil = osäkrare bil. Fördelarna är desto fler: smidigare, och framför allt oftast billigare på alla sätt.
Kör själv en Renault Clio, räcker för mina behov i alla fall.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

E-M:

Tack för försöket Image

Overkill:
Den skall ligga på 0.51 blandad körning och 0.65 i stan, helt ok tycker jag.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Att bli med fjollbil

Post by rex »

Josey Wales wrote:Det här forumet börjar sannerligen ligga av sej.

Hade jag startat den här tråden för ett par år sen så hade jag blivit så in i helvete nersablad och sågats jämns med, om inte till och med under, fotknölarna för att ha köpt nåt så löjligt som en "minibil".
Hånet och föraktet hade runnit ut från skärmen likt ett översvämmat niagarafall och jag hade suttit här som en skakande urkramad disktrasa desperat jagandes försäljaren för att häva beställningen.

Nu får jag bara sansade och nästan uppmuntrande kommentarer. Skärpning!
Ja,jag för min del har ju lärt mig att man får vara lite försiktig med vad man säger till överheten,annars vill de ju inte vara med och leka längre,men visst undrade jag om du slagit i skallen,gammal Fordägare som du är Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

rex wrote:Ja,jag för min del har ju lärt mig att man får vara lite försiktig med vad man säger till överheten,annars vill de ju inte vara med och leka längre,men visst undrade jag om du slagit i skallen,gammal Fordägare som du är Image
Image
Som jag sagt tidigare. Mej får ni gärna kräkas på (jag vet ändå att jag är bättre än er). Däremot får gärna familj och barn hållas utanför de värsta påhoppen.


Visst är det en chansning att köpa Ford igen men iom att den är ny så tar jag den chansen. Börjar den jävlas det minsta lilla så säljer jag den blixtsnabbt.
Last edited by ozzman on 10 Jun 2009, 14:51, edited 1 time in total.
Post Reply