Att bli med fjollbil

Just det
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Att bli med fjollbil

Post by rex »

Kom att tänka på att du ju är i gott sällskap,allas vår GH har ju också en fjollbil! En ännu värre,en riktigt frökenaktig Peugeot!

Var det inte han som sa nåt om Franska Lattebögar vid nåt tillfälle förresten? Image
Last edited by rex on 10 Jun 2009, 19:58, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by Långis »

Javafan, jag kan väl inet säga så mycket. Köpte ju själv en så kallad kärringbil häromsistens.
men tro det eller ej: Jag trivs med min Nissan Micra.

Sen har jag inga ambitioner att vara särskilt manlig heller, så jag är gärna en fjolla...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

on 06/10/2009 at 19:58:00, rex wrote:Kom att tänka på att du ju är i gott sällskap,allas vår GH har ju också en fjollbil! En ännu värre,en riktigt frökenaktig Peugeot!

Var det inte han som sa nåt om Franska Lattebögar vid nåt tillfälle förresten? Image [/quote]

Nu har ju vi en riktig bil också utöver forden tack och lov, nämligen V70'n. Ford är ju förresten en amerikansk bil, bra mycket tuffare än fransk bil det.

Franska lattebögar har han väl ondgjort sej över fler än en gång.

Långis:
Japanska bilar har ju i alla fall kvaliteten som talar för dem. Peugeot har ingenting mer än en lätt odör av camembert från motorrummet.
Last edited by ozzman on 10 Jun 2009, 21:11, edited 1 time in total.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Att bli med fjollbil

Post by pelle »

Knepigt nog har jag varit mer än nöjd med mina franska bilar.

Första franskbilen var en underlig Citroen CX som någon bögig fransos med halvt delerium konstuerat.
Badrumsvågar till hastighetsmätare och varvräknare. Blinkersspak på höger sida
En myriad med färgglada lampor som varnade för allt
Alltid någon som lyste.
Ventilation nära noll,men mycket damm kom det in
Utan att vara hjärnkirurg och flygplanskonstruktör vågade man inte rota under huven,men konstigt nog var det ytterst sällan det behövdes.
Den bilen körde jag 10.000 mil med tills kopplingen sa upp sig.
Ett byte krävde att motorn lyftes ur,vilket krävde att framvagnen plockades bort.....

Franskmos #2 var en Renault R5 Stålmusen. Satan så kul att köra och gick billigt som fan med.
Rostade överallt även i taket.
Blev påkörd av en ångvält och skrotad.

Ny Renault,denna gång en Renault 18 GTS.
Fransk högteknologi med en kåt kvinnoröst som mässade på franska i färddatorn.
Vad som menades vet jag fortfarande inte då min franska är begränsad.
Mycket bra bil som gick helt felfritt i 1år.
Besiktning gav 13 2or på rost

Skam den som ger sig

Simca 1100GLS.
Ytterligare en underbar liten bil. Aldrig något fel tills sista veckan då motor låda och elsystem gick sönder.
Så skulle alla bilar vara,så slapp man fundera på att laga.

Köper Pegueot 504 Diesel. Åker som en kung och snuskigt billigt på villaolja tills en äldre dam kör in i sidan och gör skrot av min bil.

Ny Pegueot köps av blind äldre herre i Djursholm.
5000 mil på 26 år får anses rimligt.
Får 4 gånger mer än jag gav av en Pegueot-homo som blir till sig i byxorna när han efter en vild jakt får stopp på mig på E4,

Mera Diesel denna gång en Citroen ZX
Kör 27.000 mil innan jag tänker på att oljetryckslampan lyst sedan jag köpte bilen.
Eftersom det aldrig var något fel åtgärdade jag den aldrig.
Det skulle jag ha gjort.

Så jag kan bara säga att franskt bögeri har iallfall varit mycket trevligt för mig..

Skulle gärna ha en Dyna-Panhard om någon har en sådan till salu.


Pelle
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

pelle:

Imponerande. fast det vaerkar som om oproportionerligt många bilar gick till skrot efter olyckor. Kör du som en dåre eller är folk ute efter dej Image
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Att bli med fjollbil

Post by pelle »

nejdå,varken eller.
R5 var det något klantaschel på vägverket som backade på med sin ångvält.
Bilen löstes in av försäkringsbolaget

Peugeot fick en tryckare på passagerarsidan av gammal tant som inte förstod väjningsplikt

Övriga bilar har bara varit förjäkla bra
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Att bli med fjollbil

Post by ELN »

Och jag kör numer svenskt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

På Onsdag skall vi hämta den, det skall bli riktigt kul faktiskt.

Nu skall jag bara kolla om det finns någon chiptrimmning till den Image
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Att bli med fjollbil

Post by pelle »

on 06/15/2009 at 11:39:49, Josey Wales wrote:På Onsdag skall vi hämta den, det skall bli riktigt kul faktiskt.

Nu skall jag bara kolla om det finns någon chiptrimmning till den Image [/quote]

Chips till bilen?
Det kan knappast vara bra..ostbågar möjligtvis.

Hur många kubiktum motor har du i Ka´n? Kanske du kan byta från 2portarem till 4 portare. Det gör ca 75hästar på en gammal 455.....
Själv vart jag sugen på en Pluriel..men har en sådan motor alls....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

Pelle:

En snabb omräkning gav 73 kubiktum Image

Pluriel fanns ju med 1.6 liters motor på 110 hästar. det är brutalt jämfört med Fordens 69 hk.

Här komemr lite göteborgshumor.
Jag tänkte sätta några chips längst fram på bilen. Så kallade grillchips.
Vill man sedan bli mer miljvänlig så kan man ju använda Naturchips
Last edited by ozzman on 16 Jun 2009, 08:50, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Att bli med fjollbil

Post by gammalhardrockare »

Jag har aldrig riktigt fattat vad bilen har för betydelse? Jag menar, va fan spelar det för roll vilken sort och märke det är? Huvudsaken är ju att den går som en klocka, att den aldrig krånglar och jävlas och är billig i drift, skatt och försäkring.

I min nuvarande hemstad finns det flera bilfirmor som säljer amerikanska bilar. Vem i helvete är så dum så att de köper en stor amerikansk bil? För det första så är de svindyra, drar fantasisummor i bensin (om man inte krypkör men då kan man ju lika gärna gå eller cykla) och är av erkänt dålig kvalitet. Inte har de någon väghållning att tala om heller.
Finns det någon som köper sådan skit numer?
Nej, en bil ska vara pigg, liten, billig och aldrig krångla. Vad det sedan är för märke spelar ingen roll.

Det här med bil förresten... Lite grand av onödig lyx för min del. Jag har min bil tillsammans med mitt ex, den dagen hon inte längre vill vara del av detta arrangemang så kommer jag nog att strunta i att ha någon bil. Jag behöver den inte! Jag bor mitt i stan och har gångavstånd till mitt jobb. Under sommaren kan det vara kul att ta sig några resor med bilen, men då kan man ju lika gärna hyra bil. Det blir billigare.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Att bli med fjollbil

Post by ozzman »

on 06/16/2009 at 11:15:33, GammalHardrockare wrote:Jag har aldrig riktigt fattat vad bilen har för betydelse? [/quote]

Du, det förstod vi redan när du sa att du körde Peugeot.

I sak håller jag med dej att det är ett krångelfritt bilägande man vill åt. Men det är just det som gör att det är viktigt att fundera på vad man skall köpa.
Sedan ställer i alla fall jag olika krav på olika bilar. Den här lilla forden skall vi ha nu blir ju en ren andrabil och en sådan behöver inte vara speciellt stor, säker eller långfärdskomfortabel utan skall bara vara billig att äga och köra.
Förstabilen däremot, då vill jag främst ha en bil som är stor, driftsäker, har bra komfort och och hög säkerhet, sedan gör det inget om den går hyfsat också. Då blir priset och driftskostnaden mindre viktig.
Last edited by ozzman on 16 Jun 2009, 12:15, edited 1 time in total.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Att bli med fjollbil

Post by pelle »

GH

Svar på din fråga om någon köper (gamla) amerikanska bilar är Ja!

Det finns ett otroligt intresse för just detta hos överåriga farbröder som du.
Man vill alltså köpa sig ungomsminnen och rätten att bete sig som om man var 20 fastän 50årsfesten var för några år sedan.

I en jänkare kan ma dricka öl och brännvin,vråla och spy och det är accepterat utav någon konstig anledning.

Samma farbror i en Saab skulle anses som gravt alkoholiserad och almant underlig,men sitter han i en gammal jänkebil så går det fint.

Prisbilen är helt vansinnig.
För 150.000 får man antingen en nästan ny europeisk familjebil eller en 45 år gammal jänkebil....

Köpte någon en okörbar rostig volvo för 45000 så ansågs han nog som sinnesrubbad eller efterbliven,men att göra samma med en usa bil är helt normalt.

Tydligen blir man så när man blir gammal..och i en Pegueot tittar ingen på dig,gemenskapen är nog noll med andra Pegueotförare,inga Pegueot träffar anordnas...
Men visst när Farbröderna är förgamla för att köra..vem i helvete vill köpa dersa gamla bilar då kan man undra..?

Pelle
Post Reply