Det behövs ett nytt parti

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

rex wrote:Bingo! Därför är det bättre som det är,även om det har sina brister.
Image

Vad är det som är bättre idag då?

Att vi inte har en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring, utan många arbetslösa måste försörjas helt via skattsedeln

Att 1/3 av alla ungdomar är arbetslösa pga att ingångslönerna är så förbannat höga att ingen vill anställa någon som är ung och utan erfarenhet eftersom de kan få någon som är erfaren för i stort sett samma pengar.

Är det bättre som idag att en sopgubbe tjänar 75 kr mer i timmen än en undersköterska?

Vad är det som är bättre med den nuvarande modellen?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Lugn i stormen nu,huruvida en sopgubbe tjänar 75 spänn mer än en Undersköterska/skötare kan inte jag uttala mig om tyvärr.

Vad jag däremot vet är att från Högerhåll har det alltid propagerats för diversifiering av både löner och alla andra villkor här i livet så det kan väl inte vara nåt att klaga på? Men det kanske inte duger i verkligheten?

Hur ungdomarnas ingångslöner ser ut har jag inte nån större koll på heller,men om det ser ut som in Metalls och enligt dig Unionens så kan det ju inte vara nåt stort problem.

Men som sagt,det har sina brister,bla att det inte är lag,allmän A-kassa skulle vara en självklarhet ooch mycket annat som jag inte orkar lista här
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

Diversifiering av lönr skall det naturligtvis vara, men inte som idag.

De som tar hand om dina barn på dagis och i skola, och de som tar hand om dej om du blir sjuk och dina gamla föräldrar tjänar i storleksordningen 20-25000 (exklusive läkare), i de flesta fall har dessa personer långa högskoleutbildningar och studielån dessutom.
Den som tar hand om dina sopor tjänar över 30000.

Det är direkt äckligt.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

errrol wrote:• Partier uppbyggda på idén att stöld och laglöshet är något djupt eftersträvansvärt lyckas i ett allmänt val genom att fånga majoriteten av alla snåla snorungar som inte vill betala för sej




vet du hur mycket skivor kostar?
Vet du hur mycket en ny bil kostar?
Jag får nog sno grannens, han har en ny och fin bil.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Det behövs ett nytt parti

Post by wiking »

Det mesta som Josey skriver i sina punkter är vanligt sunt förnuft.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

on 06/14/2009 at 20:11:36, Josey Wales wrote:Rex:

Du vet lika väl som jag att det handlar om vilka grupper som LO och S har tillåtit strejka upp sina löner och ingenting om vad marknaden vill ge.
Dessutom är ingen av de yrkesgrupper vi diskuterar ute på den fria marknaden i någon större utsträckning och går du tillbaka 10 år så fanns öht inga privata alternativ alls inom dessa branscher. Därför har inte heller den fria marknaden kunnat påverka varken lärarnas, renhållningsarbetarnas eller sjukvårdspersonalens löner.

[/quote]

Känns lite som om vi är inne på en diskussion om VAD den fria marknaden är? Vad är det som säger att man till varje pris måste vara ensam för att godkännas på marknaden?

Det är min själ inte företagen? Ta butiker tex,de ingår nästan alla idag i en kedja,varför det? Jo,bättre konkurrenskraft och villkor,united we stand,divided we fall,du vet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

on 06/15/2009 at 19:29:00, rex wrote:Känns lite som om vi är inne på en diskussion om VAD den fria marknaden är? Vad är det som säger att man till varje pris måste vara ensam för att godkännas på marknaden?

Det är min själ inte företagen? Ta butiker tex,de ingår nästan alla idag i en kedja,varför det? Jo,bättre konkurrenskraft och villkor,united we stand,divided we fall,du vet. [/quote]

Jo visst är det så, men du kan knappast jämföra ett statligt monpol med en kedja som konkurrerar med andra kedjor på en fri marknad.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Det behövs ett nytt parti

Post by rex »

Nåja,nu tar du allt i,Statliga monopol? Vanligt folk som går samman för att hävda sig mot makten,dvs kapitalet,med risk för att låta som en VPK:are.

Alla går samman för att få¨bättre villkor,både privatpersoner och företag,inget konstigt med det,det ingår i marknadens spelregler.

Men det skulle kunna vara på sin plats att ersätta det snåriga sammelsurium av avtal och fallgropar som arbetsmarknaden trots allt är,det kan vi vara överens om förutsatt att folk vore garanterade en hyfsad lön och andra villkor.

1. Generell A-kassa,vars nivå stiger med arbetade år och lönenivå.

2. Minimilön.

3. Samma grundläggande försäkringar för alla som står till arbetsmarknadens förfogande.

Sedan är väl minimilön inget hinder för att det skall finnas Fackföreningar va? De skall väl inte bort för det väl?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

Med statligt monopol menar jag inte fackföreningar utan att sophämtning skötts i kommunal regi. Vilket är lika med monopol. Sopgubabrna har inte behövt konkurrera med någon. Till skillnad från de som jobbar i affärskedjor.

Förslagen låter väl bra och facket kan vi ju ha kvar men kanske att de skall ägan sej åt andra saker.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Det behövs ett nytt parti

Post by gammalhardrockare »

JW:
Vilket är lika med monopol. Sopgubabrna har inte behövt konkurrera med någon.
I min nuvarande hemkommun så är det två företag som sköter sophämtingen, ett privat jävla bemanningsföretag (jag hatar de där jävla bemanningsföretagen) och Samhall (Samhall däremot gillar jag). Det funkar bra men inte fan har de sådana fantasilöner som du beskriver.
Ingen av dem har löner som överstiger 20 000 efter skatt. Jag har varit tvungen att fråga dem. Hade de haft de löner du hävdar så hade jag jävlar i mig sökt jobb som sopgubbe för länge sedan. Verkar ju vara ett kanonjobb! Bara åka omkring och tömma sopor, hur jävla svårt och ansträngande kan det vara?
Det jävliga är att de kräver C-körkort (tung lastbil) och det har fan inte jag. Bara ett vanligt, simpelt B-körkort.

Fan, nu har jag kommit på mitt drömjobb: Anställd på Samhall som sopgubbe! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Det behövs ett nytt parti

Post by ozzman »

De löner jag nämner är enligt LO's egen statistik och vad som stod i DN i samband med sopstrejekn här i stan.
Post Reply