Sveriges vackraste byggnader!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sveriges vackraste byggnader!

Post by ozzman »

De "satte" inga människor i miljonprogrammen från början, det började man inte med förrän det visade sej att vanligt folk tyckte det var så vidrigt i betonggettona att de hellre tog råttgift än bodde där.
Alla som bor i skiten vill inget annat än därifrån.
Last edited by ozzman on 31 Mar 2009, 20:46, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sveriges vackraste byggnader!

Post by gammalhardrockare »

JW:
De "satte" inga människor i miljonprogrammen från början, det började man inte med förrän det visade sej att vanligt folk tyckte det var så vidrigt i betonggettona att de hellre tog råttgift än bodde där.
Det blev fritt fram för missbrukare och socialfall att bosätta sig där eftersom de fick hyreskontrakt. Flummeriet visste inga gränser, alla skulle få bo fint. Socialen ställde upp med bidrag.
Så du har delvis rätt, ingen blev "satt" där, de fick istället hjälp, de blev mer eller mindre uppmuntrade att bosätta sig där och naturligtvis gjorde de detta. Från början var det fint att bo i dessa områden, vanliga arbetare köade för att få en bostad där. Men så flyttade packet dit och så gick det som det gick. Som vanligt så fick de skötsamma människorna flytta på sig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sveriges vackraste byggnader!

Post by ozzman »

Möjligen gällde det de allra tidigaste sovstäderna till viss del.
Men till och med i Vällingby som var den första ABC-staden i Sverige hade de problem att bli av med lägenheterna i de senare etapperna, och då snakcar vi sent 50-tal. Det var helt enkelt inga som ville bo i betonglådor, därför måste man pytsa ut drägget där bara för att fylla lägenheterna.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sveriges vackraste byggnader!

Post by gammalhardrockare »

JW:

Sthlm på den tiden känner jag inte till. Jag snackar bara om min egen erfarenhet från städer som Uddevalla och Trollhättan. Det var i de städerna jag bodde som barn och jag minns att jag och morsan fick bo inne i stan, för det gick inte att få någon lägenhet ute i höghusområdena i början. Det var kö!
Då var det mindre fint att bo inne i stan (!)
Idag bor jag i en helt annan stad och naturligtvis inte i något höghusområde. Idag är det bara slödder som bor där. Missbrukare, White trash/socialfall, araber och somalier. Så tror jag det är i de flesta städer idag.
Det värsta höghusområdet jag har bott i var ute i Akalla i Stockholm. Samma vecka som jag skrev på hyreskontraktet så sade jag upp skiten. Jag bodde där i tre månader, så länge var uppsägningstiden.
Jag var den enda svensken med jobb! Resten var knarkare, fyllon och araber/somalier/socialfall.

Men tänk vad bra det hade blivit om det enbart hade bott skötsamma människor där. Planeringen var ju fenomenal! Ett riktigt mönstersamhälle. Men så skulle dessa förbannade flummare uppe på socialkontoren förstöra alltihopa!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sveriges vackraste byggnader!

Post by gammalhardrockare »

Fy faan vad coolt!
http://www.youtube.com/watch?v=3-bBuBT1oYU

Tänk om Sverige kunde satsa på sådant här istället för att göra allt för att våra städer ska se ut som gamla artonhundratalshålor.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Sveriges vackraste byggnader!

Post by ELN »

Jaggu, hade vart nått de Image
Post Reply