Index över cover-låtar

Diskutera Låtarna
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Index över cover-låtar

Post by uy »

Eddies låt är inspelat -85. Exakt när Oh, Susie kom ut vet jag inte.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Jag har ju LP´n med Lester C. Garreth och på skivetiketten står låtskrivarna till de 2 cover-låtarna. De är som följer:

Good Rockin Tonight: Roy Brown - Claude Moine
Sweet Love On My Mind: Wayneamson - Walker - Webb

Namnen säger mig inte mycket men om man söker på dem går det säkert att luska ut mer info om vilka det var osv. Har lagt tíll infon under låtskrivarna.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Johnny: tackar, ska lägga till det lite senare.

Säg gärna til om det är nått mer jag har förbisett och borde lägga till.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Nån som vet om det finns flera outgivna covers? förutom de redan nämnda. Borde finnas en laddning i gömmorna men som inte kommit ut. Ska skriva ut låtskrivare till de som redan är listade vid tillfälle.

Har också lagt till Every Little Piece & If You Really Wanna know till listan, trots frågetecknen kring orginalartisten. Skrev i alla fall (Streaplers) på Every Little Piece då låten i alla fall finns inspelad med dem, även om vi inte vet säkert om dom egentligen är orginal-artisten eller inte.
Last edited by overkill on 12 Nov 2009, 00:53, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Japp, jag vet Johnny, det är som sagt lite frågetecken kring det där. De spelade den förresten live också i några år innan de spelade in den på skiva, har en live-version från 2003 (inspelad av radion då de sände en spelning med dom, om jag minns rätt). Men Eddie spelade in den 2001, eller rättare sagt år 2000 redan då Scoop spelades in då. Så de var efter eddie i vilket fall. Låtarna är ju inga renodlade covers i den bemärkelsen, men den här kategorin får väl ändå anses som närmast. Annars kunde man ju göra en liten egen kategori med låtar som Eddie skrev med andra/andra har skrivit till Eddie (och som ej ska klassas som covers då) men då det bara finns på sin höjd en handfull sådana är det i mitt tycke överkurs.

Jag tror det är så enkelt som att den, liksom If You Really Wanna Know, kommer från Bäverns låtskrivare (Kindbom m.fl) i Skara och skrevs nog inte till nån speciell artist. de skriver en massa låtar och den som vill, får spela in den. De kanske också specialskriver låtar ibland på "beställning" samt föreslår låtar de har gjort, till vissa artister. Det verkar funka så i dessa sammanhangen, ungefär samma som i schlager-sammanhang.

F.ö. ett riktigt tråkigt sätt att skapa musik, överlag. I dessa genres, är det ju helt sensationellt om artisten själv har SKRIVIT låten de ska framföra. Oj oj oj - ring pressen! Image
Det verkar i alla fall vara exremt ovanligt att dansband, pop och schlager-artister skriver egna låtar. Visst händer det men det verkar inte ha nån betydelse alls för vissa. Jag tycker i alla fall, att som regel ska aristen/bandet som framför låtarna ha skrivit låtarna. Då blir det mest äkta. Så är det med typ 99 % av all musik jag lyssnar på. Visst händer det att band tar in hjälp utifrån och det måste inte vara nån nackdel. Men när artisten helt, eller till största delen bara spelar in saker som andra antingen redan har spelat in eller som nån skrivit åt dom så tappar jag helt smaken för det.
Då kännd det mest som att de är ute efter uppmärksamhet, kändisskap & pengar.
Men visst finns det undantag som t.ex Tina Turner. Hon har vad jag vet, bara gjort en handfull låtar själv, resten har andra knåpat ihop för henne, hon har byggt sin karriär som en bra sångare, underhållare och stark live-artist. Så låtskriveriet betyder inte allt, men mycket, som jag ser det.
Last edited by overkill on 16 Nov 2009, 04:36, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Har uppdaterat första inlägget med Ej covers men mer eller mindre lån från andras låtar.

Om nån hittar nått mer lån eller nån cover vi har missat så skriv gärna här.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Index över cover-låtar

Post by Evert Meduza »

Jag hittar tyvärr inte "Lonely Rider/Deep Forest" med The Shadows, varken på youtube eller spotify Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Per, jag blev också lite fundersam först när du sa det. Men enligt ett inlägg tidigare i denna tråden av E-M, så heter låten Apache med Shadows. Eddie döpte väl om den får man förmoda, och det var ju inte första gången han döpte om coverlåtarna han spelade in, Guitar Boogie blev ju t.ex Bonna Boogie.

Tar mig friheten att kopiera inlägget där E-M snackar om det:

------------------------------------------
"Lonely rider/Deep forrest - Dårarnas Midsommarafton - The Shadows

Jag upptäckte ju den låten och postade en tråd om den. Där verkade de flesta hålla med om att det är en cover. Här kan ni jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M.

Sedan hittade jag en låt till som jag tycker är lite lik, men där fick jag bara respons från "Eddie". Han tyckte inte alls att de var lika. Låten heter F.B.I. och spelas av The Shadows. Jag tycker den är lik Livingroom-blues på vissa ställen men man kan nog inte kalla det en cover. Ta och lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=zt9u5VFDcCs"
------------------------------------------


Ska jämföra den där andra Shadows-låten med Livingroom-blues. Det kanske inte är en cover precis som E-M skriver men att det ändå finns stora likheter. Då åker den upp i första-inlägget under Ej covers men uppenbara lån-rubriken.
Hmm, var hittar man Living-room blues med Eddie nu igen?
Last edited by overkill on 12 Dec 2011, 19:56, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Index över cover-låtar

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Per, jag blev också lite fundersam först när du sa det. Men enligt ett inlägg tidigare i denna tråden av E-M, så heter låten Apache med Shadows. Eddie döpte väl om den får man förmoda, och det var ju inte första gången han döpte om coverlåtarna han spelade in, Guitar Boogie blev ju t.ex Bonna Boogie.

Tar mig friheten att kopiera inlägget där E-M snackar om det:

------------------------------------------
"Lonely rider/Deep forrest - Dårarnas Midsommarafton - The Shadows

Jag upptäckte ju den låten och postade en tråd om den. Där verkade de flesta hålla med om att det är en cover. Här kan ni jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M.

Sedan hittade jag en låt till som jag tycker är lite lik, men där fick jag bara respons från "Eddie". Han tyckte inte alls att de var lika. Låten heter F.B.I. och spelas av The Shadows. Jag tycker den är lik Livingroom-blues på vissa ställen men man kan nog inte kalla det en cover. Ta och lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=zt9u5VFDcCs"
------------------------------------------


Ska jämföra den där andra Shadows-låten med Livingroom-blues. Det kanske inte är en cover precis som E-M skriver men att det ändå finns stora likheter. Då åker den upp i första-inlägget under Ej covers men uppenbara lån-rubriken.
Hmm, var hittar man Living-room blues med Eddie nu igen?
Den hittar du på kassetten "Första försöken", tackar för infot förövrigt Image
Last edited by Evert Meduza on 12 Dec 2011, 20:53, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Tack själv Image

Jag tycker nog att Living-Room Blues har vissa likheter med Shadows-låten även om det inte är klockrent likt. Men sättet som Eddie spelar gitarr på i Living-Room Blues (och även i vissa andra låtar) lär ju vara klart inspirerat av både Shadows och Spotnicks.

Lägger in det i första inlägget Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Index över cover-låtar

Post by overkill »

Sådär, uppdaterat. Har också lagt till Wilhelm Grosz som upphovsman till Capri på Nya Zeebras under Outgivna covers, liksom Domeri Domera som jag/vi har missat. Musiken är ju exakt samma som Herrey-låten så därför fick den vara med dock så är ju texten en helt annan.

Infon om Capri och Wilhelm Grosz finns för övrigt i tråden om Nya Zeebras.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Index över cover-låtar

Post by Evert Meduza »

http://open.spotify.com/user/linosimons ... 605RQGTW4X" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är både låtar som Errol har spelat live och spelat in på skiva/kassett samt som jag har hört att han skall ha spelat tillsammans med andra. Hjälp mig gärna att utöka listan.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Index över cover-låtar

Post by overkill »

Evert: tack för länken, kul att kunna höra orginalen där på ett bräde. Där är dock några låtar jag inte minns att eddie har spelat in eller spelat live, vet du var de finns (om de finns inspelade & utgivna alltså). Om han bara spelat de live blir det ju svårare att bekräfta, men viss info finns ju via bandade konserter t.ex.

Jenny Jenny
Gråt inga tårar

Vart finner man dessa låtarna? och vilka är dessa andra personer han ska ha spelat med? jag antar att du menar Anders Norstedts, Pack Of Loosers och hans tidigare band som han harvade i innan han blev känd.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Index över cover-låtar

Post by retepnoslack »

"The shadows" var det inte den gruppen, som Robin Bailey spelade i? D.v.s. den mångåriga trumslagaren i "Sven-Ingvars". Eller de, kanske, hette "The Phatoms". Jo, det gjorde de nog.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Index över cover-låtar

Post by Evert Meduza »

Rod Stewart-låten försöker jag nu ta reda på vilken det är, det behöver vi ta reda på.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply