_

Diskutera Eddie Meduzas texter
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kändisar i Eddies texter

Post by ELN »

uy wrote:Nu tror jag du har blandat ihop Medusa med hydran vid Lern, ett väsen med åtta huvuden, det mittersta huvudet var odödligt, och den fick två nya huvuden varje gång ett huvud höggs av.
Medusa var den med ormar som hår, och om man såg henne i ögonen blev man förvandlad till sten.
Tack uy, jag blandade ihop dom, nu när du säger de är de så självklart att jag inte fattar hur jag kunde tro nått annat, men jaja, sån är jag, rörig, men nu är de iaf så att uy har rätt
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Lite kuriosa på tal om parodier: Eddie gjorde ju en slags parodi eller vad man nu vill kalla det, på Johnny Cash och kallade honom Johnny Splash (på Dubbelidioterna). Det fanns ett band ibörjan av 90-talet som hette Johnny Crash Image köpte en LP med dem för ett tag sedan. Har inte lyssnat på den ännu men det är nån slags hårdare rock. Vad blir nästa påhitt tro? Johnny Hash ? Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Tror det finns någon rappare som kallat sig Johnny Ca$h, men eftersom jag inte lyssnar på sådan musik vet jag inte om det stämmer.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Känner igen det där också uy men kan inte placera det.

Hade förresten en liten idé om vi kanske kunde göra en ny kategori, och lista kändisar han snackat om i interljuver och dylikt. Alltså inte i låtar/sketcher/mellansnack på skivor & kassetter, utan såna han pratat om i interljuver, i alla dess format (tidningar, radio och TV). Vad tycker ni andra om det?
I så fall skriver vi ut källan (tidningen eller vad det nu är) där kändisen återfinns inom parentes istället för låten/sketchen.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Karl-Gerhard "Little Gerhard" Lundkvist (Bodil Furu-intervjun)
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Jag vet inte riktigt, antingen så kör vi en kategori för hela klabbet, eller så delar vi upp den i 3 mindre avdelningar: TV, Radio och Tidningar. Jag röstar nog för det senare eftersom den här listan lär bli ganska diger också. Blir nog lite rörigt med alla under en & samma rubrik.

Spontant kommer jag på dessa:

The Rolling Stones - Bodil Furus dokumentär (oklippt version)

Charlie Norman - Slitz Augusti 2000
Ulf Lundell - Slitz Augusti 2000

David Bowie - Radio Nova 1990 (det finns 2 Nova intervjuver, ska kolla vilken av dem det är)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Guitar Johnny wrote:Jag tycker att det låter som en bra idé, men personer som nämns i båda kategorierna ska de stå med i båda listorna eller ska jag skriva nåt inom parentes vid personen i fråga?
Exakt hur menar du nu förresten? du menar nämns i både låtar/sketcher och interljuver?
Jag tyvker som sagt att vi kör en helt egen avdelning med de som nämns i interljuverna, oavsett var/om de är nämnda innan (om det var det du menade).
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Johhny, har du sett mina svar här?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Jag har tittat lite på Furu-intervjun och där nämns också Olle Adolphson, Tomas Ledin, Per Oscarsson, Bert Karlsson och Patrik Tibell. Jag ska titta igenom hela intervjun lite senare på jakt efter fler namn. Just det, Errol Norstedt nämns också flera gånger Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ser bra ut, och det ser återigen ut att kunna bli en saftig lista Image

Radio Nova intervjun är från 1990-05-30 och förutom Bowie nämner han även Madonna och Mink Deville (vem nu det är?) i samma intervju. PJ Widestrand nämns förresten också (han som producerat You Ain´t My Friend), likaså gruppen Trance Dance (där PJ var med i 5 år innan de splittrades).

Det finns en till Nova intervju från 1990-02-01 men där vet jag inte om nån kändis nämns, får lyssna och kolla.
Den från 1990-05-30 är en slags uppföljare/fortsättning till den första, det är samma nisse som intervjuvar.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Just det, jag får tillägga att det är den oklippta versionen av Furu-intervjun jag har tittat på. Jag ska titta lite mer på den i kväll, när bakfyllan släppt Image

Edit: Nu är jag nykter och har kollat lite mer på intervjun. Här kommer några namn till:
Carl Michael Bellman, Per Bjurman, Heatland rockers, Herreys. Den sista intervjun ska jag se på i morgon, så jag återkommer troligen med fler namn då.
Last edited by uy on 10 Aug 2009, 18:39, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Tackar för infon om Mink Deville Johnny. Märkligt sammanträffande att sångaren dog precis i samma veva som vi snackar om gruppen här Image
Jag såg faktiskt en LP med de häromdan också. Har nog sett skivor med dem förut men har inte direkt lagt namnet på minnet.

Till den ordinarie listan i första inlägget, kan du lägga till att Kungen nämns även i Jag blir aldrig riktigt vuxen, jag version 2 (på Rockligan). Observera alltså att det är vesion 2 av låten det gäller, inte orginalet vad jag vet.
Last edited by overkill on 22 Aug 2009, 23:33, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

.. och du har svar från mig Johnny Image
Japp, märkligt sammanträffande med den där sångaren.
Vila i fred.

I en intervjuv i Radio Allingsås 1993-08-13 så nämner han dessa individer.
Den är gjord i strax innan Griståget-premiären.

Svullo - Micke Dubois
Stålmannen...
Fakiren (om han nu räknas?)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Du tänker nog på den där Ulf Elving (tror han heter så?) intervjuvar. Delar av den finns i ett radioprogram på 3 delar som sändes i Januari 2006, i Radio Dalarna om jag minns rätt. Men det är antagligen inte hela som är med där utan bara en snutt, och jag vet ingen som har hela heller. Har aldrig hört om nån som sitter på hela heller, förutom radion då Image Så den verkar rätt udda.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Japp, tror det är samma. Var dock ett tag sen jag lyssnade på den, får ta & göra det.
Post Reply