Höginkomsttagarna svälter...

Politiska diskussioner
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

Högern hävdar gärna att det är för lite löneskillnader i Sverige, att de outbildade tjänar för mycket och att de kvalificierade tjänar för lite.
Så här såg lönerna ut förra året:

Snittlöner:

Verkställande direktörer, verkschefer med flera 64.600
Högre ämbetsmän och politiker 62.200
Piloter med flera 58.100
Forsknings- och utvecklingschefer 56.300
Läkare 51.900
Försäljnings- och marknadschefer 51.700
IT-chefer 51.200
Driftchefer inom finansiell verksamhet med mera48.800
Reklam och pr-chefer 48.800
Övriga chefer inom specialområden 47.800

Kaféföreståndare 17.100
Köks- och restaurangbiträden 17.500
Tidningsdistributörer med flera 17.500
Barnskötare med flera 17.800
Hotell- och kontorsstädare med flera 17.900
Medhjälpare inom jordbruk, trädgård med mera 18.100
Skräddare, modister och ateljésömmerskor 18.200
Växtodlare och djuruppfödare 18.600
Maskinoperatörer, skoindustri med mera 18.600
Övrig servicepersonal, personliga tjänster 18.700

Källa: LO-tidningen

Här kan man alltså se att t ex en läkare eller IT-chef tjänar över trettiotusen mer i månaden än t ex en lokalvårdare.
Och det kallar de för en "försumbar löneskillnad mellan kvalificerad och okvalificerad arbetskraft!"
Notera nu gärna att jag tycker att det är bra som det är, det SKA vara skillnad. En utbildad person SKA tjäna mer än en outbildad.
Men här ser vi bara klassisk högerpolitik, dvs de som är lägst ned anses tjäna för mycket och de som är högst upp anses tjäna dåligt, ja nästan svälta om man får tro vissa högergossars utspel.

Vad säger ni andra?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Höginkomsttagarna svälter...

Post by rex »

Klart det är åt helsicke! Det får väl finnas gränser för allt,eller?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Gränser vet jag inte, om nu ett privat företag vill betala ut fantasilöner så ska de få göra det. Notera PRIVAT, inte statligt.
Men att hävda att okvalificerade arbetare har för höga löner och att löneskillnaderna mellan kvalificerad och okvalificerad arbetskraft är låga är inget annat än klassisk högerpolitik som enbart har som uppgift att värna om eliten och trycka ned den vanliga arbetaren.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Höginkomsttagarna svälter...

Post by rex »

Jo,jag menar inte att man kan lagstifta direkt,men samhällsklimatet borde ju vara sådant att saker och ting inte skenar iväg.

Capisce?
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Höginkomsttagarna svälter...

Post by Eddie »

Men det är skillnad på "vanligt" arbetande högutbildade folk och chefer. Om man har en anställning med mycket ansvar så får man en högre lön. Om man istället sitter och kodar hela dagarna och inte har något ansvar så ligger man inte över 40´000 i månaden. Om du hittar ett sådant jobb så får du gärna säga till.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höginkomsttagarna svälter...

Post by ozzman »

GH:

Du som alllllllltid jämför löner efter skatt. Varför gör du inte det nu? Är det så att skillnaden blir så mycket mindre att det inte passar i just det här fallet?
För övrigt så är väl det enda som sticker i ögonen i listan att reklam- och PR-chefer tjänar 48' i månaden, det är åt aschlet för mycket.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

JW:
Du som alllllllltid jämför löner efter skatt. Varför gör du inte det nu? Är det så att skillnaden blir så mycket mindre att det inte passar i just det här fallet?
Nej för fan, det vara bara det att jag kopierade rakt av. Jag orkar fan inte sitta och räkna ut hur mycket det blir netto på varje lön. Fan, jag vet inte ens hur man räknar ut sådant.

Och nej, det finns inget som sticker i ögonen på mig här. Som jag skrev så anser jag att det SKA vara skillnad på löner, på kvalificerad och okvalificerad arbetskraft.
Försök att vara med lite! Högern anser att det inte är någon skillnad, eller att den är ytterst marginell. Här ser vi att så inte är fallet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höginkomsttagarna svälter...

Post by ozzman »

En annan sak som slår mej när jag ser listan är att alla grupper utom ett fåtal av de på låglöneistan har jobb där det finns en stor del egna företagare. Och det vet väl alla vilken skillnad det är på vad en företagare tar ut i officiell lön och vad han tar ut i realiteten. Bara att kunna da av kostnad för bil, dator och telefon är ju flera tusen i månaden efter skatt. Tillkommer alla svarta pengar dessutom.

De enda grupper som man kan anta verkligen är lågavlönade på din lista är:
Tidningsdistributörer med flera 17.500 (Jobbar oftast bara runt 4 timmar per dag)
Köks- och restaurangbiträden 17.500 (Drickspengarna lär ju inte räknas in i det här
Barnskötare med flera 17.800 (Här känns det som en åt helvete för låg lön)
Hotell- och kontorsstädare med flera 17.900




gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

JW:
Barnskötare med flera 17.800 (Här känns det som en åt helvete för låg lön)
Hotell- och kontorsstädare med flera 17.900
Det tycker inte jag är så låg lön. Sådana löner har jag jobbat för i nästan hela mitt liv. Och att snyta ungar och städa är knappast att räkna som kvalificerat arbete.
Däremot tycker jag inte att de - som högern anser - har för hög lön.
Köks- och restaurangbiträden 17.500 (Drickspengarna lär ju inte räknas in i det här
I köken på lasaretten, i skolorna, äldrevården m.m. får man knappast drickspengar.
För övrigt så är det de i servisen som delar på drickspengarna i restaurangerna, idioterna i köket får inget av detta.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Höginkomsttagarna svälter...

Post by wiking »

GammalHardrockare wrote:JW:
Och att snyta ungar och städa är knappast att räkna som kvalificerat arbete.
Du hade förmodligen inte klarat av det.
Det är inte så jätte litet ansvar dom har.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Höginkomsttagarna svälter...

Post by ozzman »

GH:

När det nu på grund av skatteskäl och subventioner är så att man måste ha sina barn på dagis så vill jag att de som tar hand om min dotter skall vara så bra som det är möjligt.
Du får knappast nobelpristagare för 18' i månaden.
De kunde ta en slant från en del andra yrkesgrupper och ge till barnskötare och förskollärare vad mej anbelagnar, förslagsvis från sophämtarna.
Tack och lov har vi vår dotter på en privat förskola där personalen tjänar lite bättre än inom kommunen. Det gör att de där har betydligt lättare att rekrytera och kan välja personal istället för att ta dem som blir över.
Last edited by ozzman on 01 Oct 2009, 23:25, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

Wiking:
Du hade förmodligen inte klarat av det.
Nej, det hade jag inte. Jag är man. Män trippar inte omkring och snyter ungar. Män jobbar.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Höginkomsttagarna svälter...

Post by wiking »

GammalHardrockare wrote:Wiking:



Nej, det hade jag inte. Jag är man. Män trippar inte omkring och snyter ungar. Män jobbar.
Exakt, men kvinnorna som jobbar med att ta hand om barn ska fortfarande ha bra betalt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Höginkomsttagarna svälter...

Post by gammalhardrockare »

Wiking:
Exakt, men kvinnorna som jobbar med att ta hand om barn ska fortfarande ha bra betalt.
Nej, det ska de inte. Jag jobbar med att städa, samordna och rensa avlopp. Inget kvalificerat arbete direkt. De ska inte ha högre lön än mig.
Vem som helst kan snyta ungar, vem som helst kan städa och rensa avlopp.
Menar du att de ska ha högre lön än mig bara för att de är kvinnor?
Last edited by gammalhardrockare on 04 Oct 2009, 10:41, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Höginkomsttagarna svälter...

Post by wiking »

Nej, för att de har ett större ansvar.
Varför skulle dom ha högre lön för att dom är kvinnor?
Jag är en anti feminist.
Post Reply