Kommunisterna som blev Kapitalister

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by gammalhardrockare »

JW:
Naturligtvis skall folk som arbetar och betalar för sej ha det bättre, alltid.
Ja, och det har vi som har jobb alltid haft det. Jag skulle inte vilja leva på åtta-niotusen i månaden efter skatt. Vill du?
Det finns några få procent som väljer dessa skitliv men det är människor som inte har några krav i livet, som inte vill kunna resa, kosta på sig fina möbler, vackra smycken, kläder osv.
En polare till mig blev arbetslös för några månader sedan. Förut så fick han ut drygt sjuttontusen i månaden. Nu får han ut lite drygt niotusen i månaden. Han kommer inte att ha råd att följa med mig utomlands nästa sommar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

on 10/04/2009 at 18:06:54, GammalHardrockare wrote:JW:



Ja, och det har vi som har jobb alltid haft det. Jag skulle inte vilja leva på åtta-niotusen i månaden efter skatt. Vill du?
Det finns några få procent som väljer dessa skitliv men det är människor som inte har några krav i livet, som inte vill kunna resa, kosta på sig fina möbler, vackra smycken, kläder osv.
En polare till mig blev arbetslös för några månader sedan. Förut så fick han ut drygt sjuttontusen i månaden. Nu får han ut lite drygt niotusen i månaden. Han kommer inte att ha råd att följa med mig utomlands nästa sommar.
[/quote]

Rent ekonomiskt har det ju varit så att den som jobbar fått lite mer än den som går på bidrag och det är ju som det skall.

Det jag menar är att man är fast i samma usla sjukvård vare sej man betalar 12000 i månaden i skatt eller lever på socialbidrag, man är tvungen att ha sina barn i samma värdelösa skola och de äldre är mer eller mindre tvingade att använda sej av kommunens äldreomsorg.
Om man fick behålla en större del av sina pengar så skulle jag kunna välja bättre sjukvård, barnomsorg och skola för mej och min familj, jag skulle också kunna lägga undan pengar så att jag kunde få ett värdigt liv på äldre dagar. Det skulle vara trevligt.

Pensionärerna är ett kapitel för sej förresten, där kan man snacka om att ansvarslösa människor belönas på bekostnad av ordentligt folk.
Om du jobbat och slitit under ett helt arbetsliv och kanske lyckats skaffa dej en hyfsad ATP och/eller stoppa undan några kronor av dina hårt beskattade inkomster så blir du bestraffad genom att du får betala mer för hemtjänst och äldreboende än folk som aldrig jobbat, aldrig betalt skatt och aldrig sparat några pengar. Det är riktigt äckligt.
Last edited by ozzman on 05 Oct 2009, 10:07, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by gammalhardrockare »

JW:

Jo, det har du förstås rätt i. Själv så har jag en privat pensionsförsäkring. De drar 200 i månaden, inte mycket men förhoppningsvis så blir det väl något i alla fall. Sedan sparar jag även i "madrassen" inför pensionen. Ska fan sitta ensam och glo in i en vägg när man äntligen slipper att jobba.
Har du några trevliga planer inför pensionen? Utomlandsflytt kanske? Eller boende på något trevlig servicehus och bli uppassad dagarna i ända?
Finns faktiskt många trevliga alternativ.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by ozzman »

GH:

Jag ser mej själv sittandes på terrassen vid min lilla "hacienda" i södra Portugal och pusta ut efter en golfrunda.
Framför mej står en iskall öl som jag stilla avnjuter medan bläckfisken och langustern fräser på grillen.
Efter maten tar jag och stilla bolmar på en god cigarr i sällskap med en gin&tonic medan jag ser solen sakta sänka sej ner i atlanten. Och det bästa av allt är att jag när jag sitter där vet att jag kommer att göra exakt samma sak nästa dag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Kommunisterna som blev Kapitalister

Post by gammalhardrockare »

JW:

Ha! Ha! Portugal har jag också haft i tankarna! En liten lägenhet utanför Lissabon, i Estoril eller Cascais. Härligt klimat, mysigt och än så länge billigt. Man får hoppas att det håller i sig. Någon lägenhet i Spanien kommer man aldrig att få råd med, men utanför Lissabon är de fortfarande billiga.
Inte behöver man sakna svenska språket heller. Vi har ju internet och kabel-tv och då har säkert utvecklingen gått ännu längre framåt.
Ska fan sitta i det här jävla pellejönslandet och fittklimatet när man inte längre behöver det. Finns ingen som helst anledning anser jag.
Livet är alldeles för kort för att det ska begränsas med evig kyla, kallblåst och dystra, mörka granskogar. Lägg därtill att vi kommer att få anpassa ännu mer efter islam.
Post Reply