Året med Messias

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Året med Messias

Post by ozzman »

Just idag är det ett år sedan Messias valdes till USA's president. Minns ni hysterin och maranatastämningen både i Europa och i USA? Folk pratiskt taget talade i tungor av ren lycka.
En stor majoritet i västvärlden verkade djupt och fast övertygade om att nu skulle allt bli bra i hela världen, Utopia skulle nås med raketfart.
Krigen skulle upphöra, Iran skulle bli snälla, lågkonjunkturen skulle bytas mot en rejäl återhämtning, budgetunderskottet skulle minska, Guantanamo skulle stängas, sjukvården skulle bli "gratis", ja det fanns ingen hejd på hur bra allt skulle bli i USA och världen.
Nu sitter vi här ett år senare och då kan man undra, blev det så då?
Nja, inte direkt va, vi tar och betar av löftena ett och ett.

- Fler soldater dör nu i Irak och Afghanistan än någonsin sedan 2002
- Iran har återupptagit sitt kärnvapenprogram som legat nere sedan 2003
- Finanskrisen har fördjupats och det förväntade amerikanska budgetunderskottet för 2009 är nu 3 gånger högre än vad som prognosticerades i Oktober förra året
- Guantanamo lever och frodas i högönsklig välmåga, antalet fångar är 7% lägre nu än för ett år sedan
- Lagförslaget till Sjukvårdsreform omfattar nu 1600 sidor och kommer enligt de senaste beräkningarna att kosta 2 biljoner (2 000 000 000 000) dollar över 10 år.


Messias? My ass!

Men vad har då Obama lyckats med under sitt första år? Jo han har:
- Fått Nobels fredspris efter bara 12 dagar som president, imponerande
- Haft möten med Kim Jong Il och flera andra diktatorer
- Mäklat fred mellan en lärare och en polis
- Åkt till Köpenhamn för att hjälpa Chicago att få OS (Chicago åkte ut i första röstningsomgången men han försökte i alla fall)
- Flugit över Gorund zero i new York med Air Force one och skapat panik bland befolkningen
- Förstatligat en hoper banker och biltillverkare
- Förhalat beslutet om mer trupper i Afghanistan med snart två månader

Starkt jobbat!

Som jag läste någonstans:
You've made
One
Big
Ass
Mistake
America
Last edited by ozzman on 04 Nov 2009, 16:57, edited 1 time in total.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Året med Messias

Post by pelle »

Maste bara tillagga att pa min tv har Obama latit som en dalig kopia av Hitler dar han viftat med armarna,omsom rutit omsom halvgratit medan spottet flugit ur munnen propagerande for att Virginia denna gang maste rosta pa Creigh Deeds,den demorkatiske guvernorskandidaten,annars sa vantar dod och forintelse.
Detta ar forsta gangen en sittande persident uttalat sig i massmedia om hur valjarkaren bor rosta i ett delstatsval.
Nu gick det tydligen inte sa bra for Deeds utan den republikanske kandidaten verkar ha vunnit
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Året med Messias

Post by Eddie »

Är detta inte lite tidigt, han tillträdde inte posten förräns i januari. Han har över två månader på sig att fixa allt, dessutom har han ett helt år kvar sen!
Du ska nog se att han kan gräva ner USA lite djupare i skiten.

Jag undrar om det skulle blivit så annorlunda om McCain hade vunnit, Obama har varit ganska för att kriga ändå när man ser till resultatet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Året med Messias

Post by ozzman »

Pelle:

Tydligen var det en jordskredsseger. Jag har för mej jag läste att Mc Donnell fick drygt 60% av rösterna. Till och med i new Jersey vann Christie.

Eddie:
Jo det var ett sen han svors in som president, men det var ett år sedan han blev vald.
Men jag tror också att han kommer att hinna ställa till det än värre fram till januari.
Sedan har han tre år på sej utöver det. President väljs vart fjärde år.

Om Mc Cain varit så mycket bättre vet jag inte men han hade i alla fall inte tredubblat underskottet och slickat Ahmadinejads röv.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Året med Messias

Post by Eddie »

Ja just det, fyra år det ja. Fick för mig att det var två gånger två år max, men två gånger fyra år är det ju. Vad gammal man känner sig när man tänker tillbaka på Bill Clinton och att det var väl inte mer än 5-6 år sen...
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Året med Messias

Post by wiking »

Att tro att saker och ting förändras när USA får ny president är ju bara löjligt, presidenten är ju bara ett ansikte utåt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Året med Messias

Post by gammalhardrockare »

Men Obama fick igenom sin sjukvårdsreform idag i alla fall. Det tycker jag var bra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6086443.ab

2Målet med reformen är att minska kostnaderna, ge försäkringsskydd åt runt 36 miljoner människor som saknar det i dag och hindra försäkringsbolagen från att neka sjukförsäkring åt personer med olika diagnoser."

Tycker man inte att detta är bra saknar man fullständigt empati.
Och de där förbannade försäkringsbolagen ska vi inte tala om som hela tiden försöker att dra sig ur när det blir kostsamt och som hänvisar till en massa finstilta klausuler vilket tvingar försäkringstagarna att dra igång dyrbara processer. Många gånger vågar de inte och därmed slipper försäkringsbolaget undan.
Jävla skurkar!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Året med Messias

Post by ozzman »

Jag förstår att du tycker det är bra om du läser aftonbladets tolkning av förslaget.
Jag föreslår att du gräver vidare i de 1600 sidorna som lagförslaget omfattar. Det finns en hel del ganska läskiga grejer i det. Såsom dödspaneler som skall ha rätten att bestämma vem som är värd och inte värd att få vård i livets slutskede, bidrag till abort, möjlighet att sjukskriva sej och få sjukersättning för alkoholism, och böter för de som inte vill försäkra sej och liknande.
Sen är det också så att USA redan idag lägger mer pengar per capita än Sverige på offentlig sjukvård så det här lagförslaget behövs inte ens..

En siffra valsar runt i pressen att det är 44000 som dör varje år i USA på grund av att de saknar sjukförsäkring.
Den undersökningen gick till så att man identifierade 9000 personer som saknade sjukförsäkring i alla åldrar. Sedan kollade man årligen under 12 år hur många av dessa 9000 som dött. Sedan antog man helt enkelt att alla som dött gjort det på grund av att de saknade sjukförsäkring. Det är seriöst det.

Om Barry ville göra något för att göra sjukvård tillgängligare och billigare så skulle han och hans partivänner ha godkänt förslaget om tort reform ( lagen om gruppstämningar av sjukhus och medicinbolag). Runt 250 miljarder per år hade kunnat sparas bara på minskade försäkringspremier för läkemedelsbolag och sjukhus.
Men se det går inte eftersom Barrys största bidragsgivare är just advokaterna som tjänar miljoner på gruppstämningar.

Sen har inte alls förslaget antagits. Det har röstats igenom av kongressen, det skall fortfarande ta sej genom senaten, och där lär det nog bli stopp skulle jag tro.
Last edited by ozzman on 08 Nov 2009, 22:15, edited 1 time in total.
Post Reply