Hur får man jobb idag?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Hur får man jobb idag?

Post by pelle »

GammalHardrockare wrote:Pelle:

Hur går det till att söka jobb i USA? Är det kontakter och en jävla massa utbildning där också?
För många jävla år sedan så var mina släktingar från USA här och hälsade på.
Jag minns att några av dem jobbade på en termosfabrik. Idag så har väl USA samma problem som oss, alla vanliga jobb har flyttat ut till gulingarna och liknande ställen.
Så är det likadant i USA som i Sverige, dvs man ska vara någon sorts elitmänniska med fin utbildning, rätt ålder och perfekt BMI för att få jobb?
Hur ligger lönerna? Jag minns att mina släktingar blev imponerade på vår lönenivå och att vi hade lagstadgad semester på fem veckor.
Har det blivit bättre i USA för vanliga arbetare?
God Morgon.

Skall jag vara arlig har jag faktiskt bara sokt ett jobb har i USA.
Jag arbetade som ansvarig for kemiblandning och processovervakning pa KODAK i Sverige pa den tiden nar man fortfarande behovde kemi for att framkalla film och papper.
Sag en annons att man sokte folk till ett fotolabb dar man framkallar alla skolfoton som tas i USA vilket lar vara en hel del.
Kom pa intervjuv och det konstaterades ratt snabbt att jag var overkvalificerad for den sokta tjansten.
Jag erbjod mig att arbata gratis i 2 veckor sa de kunde se vem jag var och vad jag kunde,sedan kunde vi diskutera ifall det kunde finnas nagon lamplig position for mig.
Detta var man totalt ointresserad av,och forklarade man mer eller mindre sokte totalt outbildad arbetskraft villig att arbeta for minimilon resten av sitt liv.

Jag vet staten Virginia har nagot som kallas Virginia Work Force..vilket jag antar ar nagot liknade varan arbetsformedling.

De jobb jag har haft har har helt gatt genom vanner och bekanta,och varit av typen idag behover vi hjalp men nasta vecka behovs du inte vilket passat mig alldeles utmarkt.
Detta ar ocksa vanligt bland heltidsanstallda att finns det inget jobb den dagen sa far du ga hem..utan lon givetvis.

Som du redan gissat har ca 7 miljoner arbeten forsvunnit har de senaste 3-4 aren.
Deflesta i tillverkningsindistri och de kommer inte tillbaka.
Min grannes grabb jobbar pa CANNONs atervinningscenral for anvanda fargpatroner till skrivare.
Han jobbar 10timmar dagen 4dagarsvecka.
han far 8.25 i timmen och var det slut pa patroner efter 2 timmar far han ga hem..utan lon.
Mexarna som arbetar i min tradgard betalar jag 2 dollar i timmen vilket de ar nojda med da de ar bade illegala och papperslosa.

En kamrat till mig fran Sverige blev tillfragad om han kunde tanka sig att flytta hit och arbeta for Microsoft med utveckling av programm for mobilt internet.
hans lon var 100.000USD manad.
hans arbetstid var i prakitiken 24timmar dag 7 dagar i veckan for att hinna med de deadlines Microsoft gav honom.
Han hade 10 dagars semester per ar men fick veta att ville han ta mer an 2 dagar sammanhangande sa kunde han se sig om efter nytt arbete.
I borjan pa sommaren sa fick han en mail dar det kort och gott stod att pga radande ekonomiskt lage lagger vi ner din avdelning med omedelbar verkan,vanligen hamta dina personliga saker och aterlamna nycklar och passerkort imorgon.

Jag ar sa tacksam att jag kan kora mitt eget race utan att vara beroende av att arbeta for nagon annan.
Det ar nog det sista jag skulle vilja gora i USA.

pelle
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Hur får man jobb idag?

Post by jaggare »

Hur gör man en sådan där vit rutjävel? hehe

"Jag ar sa tacksam att jag kan kora mitt eget race utan att vara beroende av att arbeta for nagon annan.
Det ar nog det sista jag skulle vilja gora i USA."

Vad gör du då? Om man blir arbetslös i USA det betyder ju nästan döden i vanliga fall, vad jag har fattat. En polare som bodde där han såg bara 2 typer av människor. Narkomaner och folk som hade 2 heltids jobb. Något där emellan fans knappast.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Hur får man jobb idag?

Post by jaggare »

GammalHardrockare:
Det du sa där i början stämmer så jävla bra. Jag lever och så kvar på den tiden då det fans logik.

Förr gjorde man så att man ansade av sig, klippte sig rakade sig, tog på sig något anständigt sedan åkte man ner till basen på stället och visade upp sig, hej hej här är jag, jag söker jobb, jag kan det och det och har jobbat där och där. och om dom inte ansåg att man var en totalidiot och dom sökte anställda så hade man jobb.

Sist jag gjode ett sådan sa så åkte jag runt i hela jävla stan och besökte mer än 20 jävla ställen. Jag kom hem och tittade mig i spegeln och såg OMmöjligt ännu dummare ut än jag gjorde när jag hade klätt upp mig för att åka iväg innan. Jag hade nämligen inte äns fått träffa NÅGON anställningschef! Jävla kärringarna i foajen och sa han har inte tid med dig för helvete! Du måste beställa tid en vecka i förväg minst!

Förr i tiden ansåg anställningschefer det nonchalant om någon bara ringde och inte kom ner och visade upp sig. nu ska dom ha mail ansökningar!

Jag börjar bli gammel! (Börje - Börje Lundins kräftkalas Act 3, Scen 2)
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Hur får man jobb idag?

Post by wiking »

När jag bestämde mig för att flytta till Fjollträsk så gick jag på ett par ställen och frågade om jobb, dom glodde på mig som om jag inte var riktigt klok. En kärring minns jag sa att dom var inte vana med att folk kom dit och frågade om jobb.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hur får man jobb idag?

Post by ozzman »

Det är väl ganska självklart att man inte bara stövlar in på ett ställe och frågar om de har något jobb.
Även om man mot förmodan skulle kunna få tag på någon ansvarig att prata med och om han/hon mot ännu större förmodan hade ett ledigt jobb som bara låg och skräpade utan att vara utannonserat (fet chans) så skulle man inte få det i alla fall eftersom man genom att bara stövla in pajar personens planering.
Folk som bara hux flux kommer in och stökar till ens planering är inte den typen man helst ger ett jobb, snarare ger man dem en fot i aschlet.

Om man vill träffa någon för att diskutera jobb så ringer man och presenterar sej och om personen man pratar med är intresserad gör man upp om ett möte, när det passar personen i fråga.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Hur får man jobb idag?

Post by wiking »

Ja nu är det tydligen så, men det var inte det sist jag sökte jobb i på 90-talet. Nu är ju folk rädda för att träffa andra.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hur får man jobb idag?

Post by ozzman »

on 11/14/2009 at 14:48:28, wiking wrote:Ja nu är det tydligen så, men det var inte det sist jag sökte jobb i på 90-talet. Nu är ju folk rädda för att träffa andra.
[/quote]

Det tror jag inte, däremot har nog folk mer at göra på jobbet idag så de kan inte bara ta ett möte med någon bara så där hux flux.
Jag sökte förresten jobb på 90-talet också och jag besökte aldrig ett företag i jobbärende utan att ha gjort upp om ett möte först.
För mej känns det ganska självklart att man visar lite artighet och låter personen man vill träffa avgöra om och när det är lämpligt att träffas i stället för att bara buffla in och kräva att få ta en perosns tid i anspråk. Chansen att få ett jobb borde ungefär 100-dubblas då.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Hur får man jobb idag?

Post by wiking »

Va fan svamlar du om, man går till receptionen och frågar, antingen så kommer en personal ansvarig och möter upp dig eller så får du ett direkt nummer och så bestämmer ni när ni ska mötas om dom behöver folk.
Men vi har nog inte sökt samma sorts jobb så det är nog skillnad på vad för jobb man söker också.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hur får man jobb idag?

Post by ozzman »

on 11/15/2009 at 00:46:14, wiking wrote: Men vi har nog inte sökt samma sorts jobb så det är nog skillnad på vad för jobb man söker också.
[/quote]

Kanhända. Jag har aldrig sökt ett jobb utan att företaget haft en annons ute eller om jag på annat sätt vetat att de sökt folk.
Jag har dock väldigt svårt att förstå finessen med att åka runt till en massa olika företag på chans. Dels verkar det väldigt långsökt och dels så måste det ta en himla massa tid.
Bara i Kista finns exempelvis 650 företag. Om man säjer att 10% kan vara intressanta för mej att söka jobb på så skulle det betyda att jag måste besöka mellan 50-75 företag på ren chans.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Hur får man jobb idag?

Post by ELN »

on 11/10/2009 at 22:45:57, Jägarn wrote:Hur gör man en sådan där vit rutjävel? hehe

"Jag ar sa tacksam att jag kan kora mitt eget race utan att vara beroende av att arbeta for nagon annan.
Det ar nog det sista jag skulle vilja gora i USA."

Vad gör du då? Om man blir arbetslös i USA det betyder ju nästan döden i vanliga fall, vad jag har fattat. En polare som bodde där han såg bara 2 typer av människor. Narkomaner och folk som hade 2 heltids jobb. Något där emellan fans knappast.
[/quote]Om jag inte minns fel hade han en egen lite verksamhet där han köpte full-size cabbar som sen hans runkande neger lagade vid behov och som sedan importerades till sverige. Eller något sådant, men jag kan ju ha helt fel....
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Hur får man jobb idag?

Post by wiking »

on 11/15/2009 at 21:44:55, Josey Wales wrote: Dels verkar det väldigt långsökt och dels så måste det ta en himla massa tid.
[/quote]

Tja, är man arbetslös så är väl tid något man har gott om.
Själv så hade jag inte familj och var singel så då kunde jag lika gärna åka runt och ragga jobb.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hur får man jobb idag?

Post by ozzman »

on 11/16/2009 at 23:29:39, wiking wrote:Tja, är man arbetslös så är väl tid något man har gott om.
Själv så hade jag inte familj och var singel så då kunde jag lika gärna åka runt och ragga jobb.
[/quote]

Jo det klart, har man inget annat att göra så.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Hur får man jobb idag?

Post by Jungbacka Erik »

on 11/10/2009 at 22:45:57, Jägarn wrote:Hur gör man en sådan där vit rutjävel? hehe
[/quote]
Tryck på "quote" uppe till höger på inlägget du vill svara på / citera. Skriv sedan inlägget efter texten som kommer i rutan.
Post Reply