Julkalender? Va då? Näe?

Diskutera allt som rör forumet här
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Julkalender? Va då? Näe?

Post by uy »

Din julkalender är förbannat rolig, måste jag säga. Jag hoppas forumet vaknar till liv snart, så fler börjar läsa och kommentera den.
Den där Ivar verkar vara en intressant karaktär. Först hotade han hjältarna till livet, blev sams med dem, och vänskapen höll trots att Yngve en stund senare hade både våldtagit hans katt och spytt ner hans garderob. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Ja så de kan gå Image Image och idag blir de på håret att jag håller mig inom dygnets timmar Image



Edit:
Tack så mycket för de vänliga orden förresten Image de värmer
Last edited by ELN on 09 Dec 2009, 01:42, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

De kör och kör hela natten, de vill komma så långt som möjligt bort från allt som hänt och allt dom gjort. Snart har de andra följt Jan’s exempel och gått in i sömnens land. Så Johnny får sitta vaken själv och göra sitt bästa för att hålla sig på vägen. Men snart går ögonen i kors och han har inte riktigt kontroll på vad han gör.

På morgonen är Svin-Otto den första som vaknar. ”Jäklar va fint de va här då” säger han och kokar sig omkring när han sträcker på sig. Efter ett tag rycker han till och stirrar på vägen. ”Fan va fräckt, de har gula vägsträck här i Sydsverige!” säger han glatt överraskad. Då hoppar Olof till. ”Det är ju inte i Sydsverige dom har de utan i...” Då får de se skylten: Oslo 14 km. ”Aj fan, jag måste ha missat att vi brände in i Norge” säger Johnny oskyldigt. ”Men vi måste ju för fan vända då” säger Svin-Otto. Men Johnny måste sova nu så det får vänta. Här vill i alla fall inte allt vad politi heter ha tag i dom.

De svänger in på en rastplats och Johnny somnar snart. De andra går ut och sträcker på sig. Det är underbart fint ute. Solen gnistrar i snön. Yngve sitter på en bänk, tittar lyriskt på morgonsolen och dricker i vanlig ordning. Jan har kvicknat till och den friska luften ger honom krafterna åter. De sitter där, äter lite färdkost, alla är helt tysta och bara njuter. Efter 35 minuter kommer en norsk barnfamilj in på den i övrigt tomma rastplatsen. Barnen springer ut och leker i snön. Detta är den typen av bortskämda ungar som tror att de kan göra vad som helst, ta för sig hur som helst och de har aldrig hört ett nej. Det tar inte långtid innan de börjar närma sig skaran som fram tills nyss njöt av stillheten och lugnet. En liten tjock rödkindad pojke norpar åt sig Yngves halvfulla 7:a som står på bordet och skall precis till att slå den mot en sten, bara för skojs skull, när Yngve grabbar tag i en närbelägen brädbit och ger ungjäveln ett välriktat slag i backhuvudet så att han skallar stenen istället och flaskan landar mjukt i snön bredvid.

Mamman blir helt till sig när hon ser vad som hänt. Hon börjar gapa och skrika i panik och stora tårar börjar rinna ner för kinderna. Och pappan blir fly förbannad, han går med bestämda steg mot Yngve, han har ett hotfullt utseende och hojtar något på norska som inte går att förstå. ”Kva i hele blanke faen trur’u du håller på me?” gapar han Yngve rätt upp i ansiktet när han kommit fram. Han ser hur Yngve först grimaserar väldigt innan han bryter ut i ett hånskratt. ”Va fan scha du att du scha, scha du?” sluddrar han fram medan ögonen börjar tåras av skratt. Den norska pappan skall precis till att ge Yngve en jävla smäll när Jan plötsligt står där och fläker tag i armen på norsken. Han gör en hastig rörelse nedåt. Så att norsken halkar bakåt på det hala underlaget. ”...och vad tänkte du gör åt saken?” frågar Jan och sätter en fot på bröstkorgen till norrmannen. ”Jag hatar folk som ni” fortsätter han. Han ropar på Svin-Otto och Ivar. ”Hjälp till här” säger han och tillsammans klär de av norrmannen så att han bara sitter i bara kallingarna. Jan rycker med honom och trycker upp honom mot en lyktstolpe, han lyfter upp honom så att han inte når till marken längre. Svin-Otto häller lite vatten ner för ryggen på norsken.

Tack vare naturens lagar så fastnar norrmannen där, som en barnatunga. ”Hehe, nu kommer konkelbära hans fryse till is” skrockar Ivar. Mamman står fortfarande och gapar, nu värre än någonsin. Detta späder på Jan’s huvudvärk så han går rakt bort till henne och klappar till henne med. Hon ramlar ner i en snödriva och snyftar. Men nu är hon alla fall mycket tystare. De går alla och sätter sig i bilen. Olof knuffar till Johnny. ”Det är nog bäst att åka nu” säger han lågmält. Johnny tittar sig yrvaket omkring. När han får se pappan hänga på lyktstolpen, mamman gråtande i snön och ungarna som står och petar på sin mamma med varsin pinne, skakar han bara på huvudet, startar och kör.


retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Julkalender? Va då? Näe?

Post by retepnoslack »

Jag har missat den här tråden, tills nu. Det ser lovande ut, måste jag säga. Jag skall försöka sträckläsa allt ikväll, så kommer jag med en massa beröm, när jag har gjort detta.

Utom, om det är dåligt. Då får du en gammal hederlig utskällning, istället. Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Peter:

Hehe, det kan det vara värt Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

De bestämmer sig för att åka in i Oslo när de ändå är så nära. Men när de kommit in i Oslo ångrar de sig ordentligt, norska vägskyltar, en massa galna norrmän som är ute och kör, de kör vilse innan de ens hunnit reagera. De bestämmer sig att bara ta sig ut härifrån, fortast möjligt. Efter sex timmar, tre pissepauser, en bit mat och 14 minuters väntande på Svin-Otto medan han jagade en kärring han ville sätta på genom stadsparken, eller var det kanske hennes hund han var ute efter? Så kommer de då äntligen ut igen.

Efter att ha kikat på en karta ser de att det är onödigt att köra tillbaka igen. Det finns nämligen en annan väg som går ner till den sydligaste landkontakten mellan Sverige och Norge, Svinesund. Sä rätt glada i hågen följer de vägen ner genom och tittar med förundran på de stundvis storslagna vyerna. De kör genom långa tunnlar och över höga berg. Men Johnny som var trött, har ju inte blivit mindre trött av att åka omkring som en dåre i Oslo. Han bestämmer att idag blir det ett tidigt stopp. De stannar i Holmestrand och där går de in på en pub för att få sig en öl eller tio.

Yngve som fått leva på brännvin flera dagar nu, gillar att det blir lite ombytning i alkoholintaget. Han är upp i fyra flaskor om dagen nu och tror att han kanske kan klara sitt åtagande. De sitter där, skrattar och har roligt åt den sista tidens strapatser. Och Ivar berättar lite om sig själv för gänget. Han var en homosexuell pudel-uppfödare som ung. Men det fanns inte så mycket bögar i Karlstad på den tiden, i alla fall inte några som visade det. Så affärerna gick dåligt och tillslut gick han i konkurs. Så där stod han med 427 pudlar och skulder upp till öronen, så han begav sig till Kiruna och blev gruvarbetare. Där jobbade han, träffade fru, fick barn och betade av skulderna. Men när han gått i pension flyttade han hem till Karlstad igen. Frun var då redan död och barnen hade flyttat ut allihop så han tyckte det var lika bra. Där hade han sedan inte fått någon vidare kontakt med någon alls, han blev en grinig enstöring som fick sitta och smygrunka på husmorsgymnastiken en gång i veckan. Men är det något han fortfarande önskar i livet så är det att få träffa sin idol: Greve von Boegroeff.

Två timmar senare går de ut i bilen och lägger sig. Nu får dock alla sova sittande för det finns ingen plats annars med sex personer i bilen. Nästa morgon vaknar de av ett fasansfullt skrik från baksätet...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Hej, jag har något avsnitt klart men kan inte ladda upp just nu. Men de kommer i en stor hög sen Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Herrejäklar vad dagarna rullar på fort. Men jag skall försöka komma ikapp, förhoppningsvis kan jag få laddat upp några när jag kommer hem senare idag. För den skall bli komplett Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Julkalender? Va då? Näe?

Post by uy »

Det gör inget att du ligger efter, för det har jag också gjort Image Men nu har jag läst ikapp. Din kalender är fortfarande lika rolig och jag lär inte glömma episoden där de sätter fast gubben på lyktstolpen i första taget Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Haha, den är jag rätt nöjd med faktiskt, är själv så jävla trött på alla norskar Image men nu får ni iallafall en ny del att hugga in på, hoppas jag kan få ut fler imorgon Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

... det är Ivar som skriker för full hals. De andra vaknar och börjar glo på honom som om han vore galen. Men snart förstår de varför han gapar så. I knät på Ivar ligger Svin-Otto och sörplar & suger för allt vad han är värd. ”Va i hela helvete håller du på med förbannade bögjävel” skriker han. ”Men du sa ju....” säger Svin-Otto och tittar upp. Det enda Svin-Otto fått med sig från allt som sades puben dagen innan var orden: bög & homosexuell. De andra ryggar tillbaka när de känner Svin-Otto’s andedräkt. Den stinker av unken gammal gubbkuk och flensost i stora kvantiteter.

Olof och Johnny håller på att spy och blir tvungna att springa ut ur bilen. Snart kan inte heller Jan stå ut med stanken. Snart hör de även Yngve spy i bagagen igen, där han fått sova för att de över huvud taget skall få plats. Jan springer och öppnar för honom och helt vimmelkantig kommer han vinglande upp ur bagagen, han tar sig osäkert bort till en soptunna som ligger på marken som han börjar spy i. Inne i bilen hör de Ivar spöa upp Svin-Otto.

Snart sitter de alla utanför medan de vädrar ur bilen. Och ”för ovanlighetens” skull hör de en kvinna bakom sig, hon skriker: ”Åh kva har nokkon gjort me er, små kisseongene mine!?” Vännerna vänder sig samtidigt och får då se att det inte alls var någon soptunna Yngve spytt i, utan en bur med kattungar i som stod utanför ”Dagligvare affär’n”. De vänder sig snabbt tillbaka igen och ser oskyldiga ut. Snart kommer en storvuxen karl ut som tydligen är hennes man, och efter honom tre nästan lika stora söner.

”Åh fan, jag tyckte väl det rörde sig nere i soptunnan” säger Yngve till sig själv när han inser ungefär vad som hänt. ”Kva sade du?” säger den stora mannen som helt plötsligt står bakom Yngves axel. ”Jo jag sade de att jag tyckte det var något som rörde sig nere i söppeltunnan, men se de va ju inte så konstigt när någon korkad norrman lagt kattungar där i” säger Yngve och bryter på norska. SMACK!!! Yngve ligger däckad på backen bredvid bänken. ”Nä någon måtta får det allt vara” säger Johnny och tänker ge igen, men innan han vet ordet av så har han och de andra också slagits till marken.

De vaknar allihop, utom Svin-Otto i en cell på en polisstation. Det finns ingen i närheten så alla bara sitter där, tysta i ett par timmar. Då kommer två poliser släpande på Svin-Otto. ”Vart har han varit?” undrar Ivar. ”Han har hvarit på käftesanering. Konstaplarne som skull förhöre’n spydde i femten minutter. Vi har under fire timer skyllet käften hans med di stärkaste kemikalier vi har till hands, plus ett par mindre kirurgiske ingreb. Kva har han gjort? Käntes jo som om han ätet frå en rotten val eller no. ” Säger den ena.

Sedan får de alla förhöras om varför dom skändat katterna till Norges mäktigaste kvinna. ”Hun kan få dere i fengsel för dette” säger poliserna. Det bestäms att dom får sitta i arrest i väntan på rättegång om två dagar. Som tur för vännerna så får de alla dela på en storcell tillsammans och Yngve får bruk för läkarspriten för att inte få något uppehåll i rekordförsöket. Men redan nästa morgon har Ivar en plan...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Så där, här kommer då episod 11 Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

... ”jag hörde en gång på 80-talet att i Norge har bögarna örhängen med själva smycket bakåt” säger Ivar ”jag märkte att den där mörkhåriga där borta har just det. Så jag tänkte att om vi erbjöd honom Svin-Otto’s tjänster kanske han kunde smuggla ut oss ikväll.” Svin-Otto skiner upp. Han har känt sig som en munk på den här resan och vill mer än gärna sticka picken i något. När den förmodade bögen går förbi deras cell framåt eftermiddagen ropar Ivar ut genom luckan att Yngve ligger på golvet och spyr. Polisen skyndar sig in i cellen där mycket riktigt Yngve kalvar under en brits.

När polisen går förbi Ivar viskar han något i polisens öra. Polisen rycker till och tittar äcklad på Ivar. ”Kva tror du jeg är för noen homse?” Ivar tittar först polisen i ögonen och sedan på örat. Då håller han på att tappa hakan. Det var ju inte alls något örhänge där, utan en glänsande liten finne som sitter på öronsnibben. ”Helvete” fräser Ivar och stampar i golvet. Han samlar ihop gänget och förklarar läget. De försöker komma på ett sätt att ta sig ur det här, när de plötsligt märker att det blir helt tyst bakom dem där polisen pysslat om Yngve. Det är Svin-Otto som inte fattat läget och dessutom fortfarande är stenkåt som dragit ner polisen byxor och ja...

Snart börjar ljuden från de båda åter infinna sig. ”Jeg gör kva än dere vil bare han slutter” gråter polisen. Jan och Olof går och tar tag i Svin-Otto och drar honom till väggen. ”Det här ble ju inte riktigt som tänkt men det funkar la detta också” säger Ivar och spänner ögonen i polisen ”du skall få oss ut härifrån ikväll.” Jeg kan ikke” snyftar polisen. ”Då låter jag pojkarna här släppa Svin-Otto igen.” ”Okej, okej, okej, jeg kan fixe dere ut” säger polisen.

Polisen överlägger med Ivar hur det skall gå till. De bestämmer sig för att tvättvagnarna är det bästa alternativet. Ivar säger att om polisen inte fixar detta nu så kommer de ge Svin-Otto potenshöjande på rättegångsdagen. Polisen bleknar och nickar tyst. När kvällen kommer rullar mycket riktigt tre stora smutstvättvagnar förbi ute i korridoren och celldörren öppnas. De smyger ut och gömmer sig under tvätten, två i varje vagn. De ligger tyst nere i vagnarna tills de töm ner i rören som leder till tvättbilen som står parkerad utanför. De skriker allihop medan de tumlar ner i rören för att tillslut landa i en en lastbil. Som tur är ligger det redan tvätt där så de landar ganska mjukt även om Olof landar på Jans ansikte med röven före och i förskräckelsen på vägen ner för röret har han skitit på sig. Vilket ger Jan en minst sagt otrevlig överraskning.

Efter en gemensam insatts för att få Olof att slippa dö i förtid så klättrar de ut ur lastbilen. Men nu när de inte har någon bil så får de ta sig in på polisens område för beslagtagna fordon där de hittar en japansk minibuss som nyckeln sitter i på. Den är i riktigt dåligt skick men helt otroligt nog så startar den. Den går på tre cylindrar och när de kör iväg märker de att den bara kan köras på 1:an och 5:an och att hela bilen hoppar, ristar och far när de kör iväg. Johnny blåser på för fullt genom området, varvar ut på 1:an så till den milda grad att motorn riktigt skriker, han slänger sedan våldsamt i 5:an och de börjar närma sig 100 km/h, bilen skakar något infernaliskt. De brakar igenom grinden så att framrutan krossas.

Med näst intill orkanstyrka inne i bilen tar de sig då så fort det bara går neråt genom Norge igen. Hela natten kör de. På morgonen säger Jan: ”Jag tror jag varit här förr” när de kör in i en mindre stad. ”Jag har en stark känsla att jag vill in till höger här.” Johnny kör in till höger och när de svänger runt hörnet på en ”Dagligvare affär”...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

.. ser de den älskade 240:n. Johnny skiner upp som en sol. Leende från öra till öra säger han: ”Min bil!” De svänger in på parkeringen där bilen står, och då går vänstra hjulspindeln fram av på minibussen. Bussen välter och motorn, som de senaste milen gått på bara en cylinder hostar till och dör nu helt. De kanar fram över den hala parkeringen tills de stanna emot en helt nu Mercedes som larmet går på. De sex vännerna sparkar ut rutorna och springer bort till Johnnys Volvo. De sätter sig i och pustar ut. ”Äntligen vindstilla” säger Jan. ”Äntligen mera brännvin” säger Yngve och korkar genast upp en ny flaska då han börjat tröttna på läkarspriten.

De kör ut ur Holmestrand och fortsätter nu söderut. Efter flera timmars bilkörande kommer de till ett färjeläge. Alla tänker att nu har de kört fel. De kollar på kartan och ser att det finns massa vatten mellan Norge och Sverige precis vid gränsen så det är ju bara att ta färjan och sen så är dom i Sverige.

Dom behöver bara vänta i en halvtimme på färjan som de kör ombord på. Det är en rätt stor färja men de orkar inte utforska den något vidare. För nu äntligen har de chansen till ordentlig sömn. Och snart sover de allihop. Utom Yngve som kilar iväg till Tax-free shopen för att inhandla ytterligare alkohol till sitt förråd.

De vaknar av att bilarna runt omkring dom börjar starta. Men var fan är Yngve? De får i panik börja leta igenom båten. Som tur är så hittar Jan honom helt utslagen bakom en enarmad bandit. Jan tar tag i Yngves fötter och drar honom över båten tillbaka till bilen, upp och ner för trappor. De hinner precis bli klara till det är deras tur att köra.

De vinkas in i tullen där tre bistra tullare börjar kika igenom bilen. De säger ingenting om Yngve eller hans alkohol förråd i bagagen eller om den sönderskjutna baklampan, de rör inte en min och säger inte ett ord ens en gång. Dom tittar under och på alla i bilen, kikar närmare på på lister tanklock fälgar mm. Och efter en stund så vinkar de bara vidare dom. De kör och ställer sig i kön som går ut från färjeområdet.

Det går olidligt sakta och de går en och en ut och pissar i en rabatt med röda och vita rosor. De kryper fram. Några meter i timmen. De går ut för en andra runda pissande. Denna gången får även Yngve pissa, men lite hjälp. Men tillslut så släpper det och de närmar sig med stormsteg porten ut från färjeområdet. Över porten hänger en stor jävla skylt. Johnny tvärnitar och slår huvudet med full kraft i ratten. ”Welcome to Denmark!!??”
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Julkalender? Va då? Näe?

Post by ELN »

Har de tagit färjan till Danmark!? De måste ha kört alldeles för långt söderut i alla fall. Och i besvikelsen när Johnny slår huvudet i ratten, tar han i alldeles för hårt och det blöder nu rätt kraftigt från pannan. ”Va i helvete skall vi göra nu?” frågar Olof. Det är det ingen som har något bra svar på. De undrar allihop hur de lyckats först att att köra in i Norge för att sedan hamna i Danmark.

De kommer tillslut ut får hamnområdet i alla fall och följer strömmen med bilar där ifrån. När de kommer till en parkering stannar de där för att resonera om hur den fortsatta resan skall gå. De släpper även ut Yngve för att få lite frisk luft. De tycker alla att det bästa är att åka ner genom Danmark och ta bron över till Sverige.

Då kommer Yngve dragande och konkande på något. En stor pall öl och brännvin! ”Hur har du tänkt nu?” frågar Johnny. ”Jag har schkaffat fram en schtor jägla kärra tell bilen” svarar Yngve. ”Men...” Jaja, tänker hans vänner, han har väl bara en chans att ta detta rekord så de får stötta honom så gott de går. Så de kopplar på kärran och fyller upp den och lite av bilen med alkohol. Yngve begär nu att han skall få en förflyttning från bagagen till kärran. Han får en filt och sedan täcker de över kärran med pressningen.

När de också plåstrat om Johnnys huvud ger de sig av. Förutom att Johnny nu måste vara extra uppmärksam så turas de andra om att vara så kallade ”skylt-vakter” för nu skall de fan inte komma fel. Risken är ju att de handlar i Tyskland eller något. De går då smidigt hela vägen fram till kvällen. De har då kommit till Århus där de bestämmer sig för att stanna för natten.

Alla, utom Yngve som vägrar lämna sin kärra, går runt lite i stan. Och i en källarpub där dom spelar Status Quo går dom in. Först in är Jan, men så fort han tagit ett steg innanför dörren ramlar han medvetslös igen över sina vänner. De får strax liv i honom igen och leder honom in, då får de andra en liknande reaktion, de tappar Jan som faller ut igen, denna gång med lite hårdare landning. Det är nämligen så att de inte spelar Status Quo på puben, utan det är Status Quo som spelar där. De sitter bara två gamla gubbar i hela puben. Status spelar på för full hals och gänget tar varsin öl och sätter sig framför bandet. När Status spelat klart tar de också varsin öl och sätter sig på bordet bredvid Johnny och de andra. Strax efter vaknar Jan och kommer in för att ansluta till de andra.

Nu är det så att Status Quo är en av Jan’s största idoler. Han stapplar fram och stammar fram något ohörbart. ”Sure you can join us, your friends yo” säger Francis Rossi och Jan håller nästan på att svimma igen. Johnny och de andra kommer också över. De sitter och pratar länge och väl och avslutar kvällen med att Johhny får en autograf i sin bok från medlemmarna i Status Quo. De blir också väldigt imponerade av den gedigna samlingen namn som finns i boken. När vännerna inte vill störa mer och har tackat för sig och skall gå ropar Francis: ”Hey! Do you wanna come with us to our bus and I can give you som signed cd’s and invite you al for a beer.” Det erbjudandet kan de givetvis inte tacka nej till…

Post Reply