SAAB går i himlen in

Just det
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

Ja, så nu är det kört för SAAB.
Trots att jag aldrig ägt, eller haft lusten att äga, en SAAB så tycker jag det är lite tråkigt att de skall lägga ner.

Tråkigt är det också för de 3500 som tappar jobbet. Många av dem kommer att få det fruktansvärt tungt att hitta nytt jobb, i alla fall i samma sektor. Efterfrågan på rattskruvare, växelslådstrimmare och motormontörer torde vara ganska obefintlig i dagsläget.
Om inget händer så kanske man rent av får se reportage från Trollhättan på rostsverige snart.

Hur är det med resten av forumisterna har ni någon relation till SAAB?
Skiter ni brunt i att lillopel gått i graven eller kommer ni att vallfärda ner till museet i trollhättan med tårar och snoret rinnande och lägga ner en krans?
Last edited by ozzman on 19 Dec 2009, 21:52, edited 1 time in total.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by Jungbacka Erik »

Måste uttrycka min förvåning att svenska staten inte grep in och tog över SaabImage Det är ju att pissa på Emil i Lönneberga, snuset, surströmmingen och allt annat svenskt att se på då Saab läggs ner.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

SAAB går i himlen in

Post by gammalhardrockare »

JW:

Ja, jag har en relation till SAAB i Trollhättan. Under en period i min ungdom så hade jag ett helvete med att hålla mig undan från att få jobb där. AF tvingade mig att söka och på den tiden så anställde de i stort sett vilka idioter som helst där. Jag riskerade en anställning.
Jag klarade mig dock. Har för mig att jag har skrivit om det tidigare i en längre text.

Annars så kan jag väl säga att detta är ännu ett steg i nedsläckningen av Sverige. Det går snabbare än jag trodde. Stora ekonomiprofessorer säger att inom ett antal år så kommer den nya överklassen i Sverige att bli arbetarna, dvs de få som fortfarande kommer att ha något jobb. Resten kommer att få leva på en liten medborgarlön, delvis bestående av matkuponger och liknande. Vi kommer att få se mycket flask- och burksamlande i framtiden.
Vi sextiotalister som har trygga jobb är de sista vinnarna i detta land.
Naturligtvis så mörkar politikerna detta framtidsscenario och dessa ekonomiprofessorer får ingen plats i svensk media. Antagligen för att inte elda på den nedåtgående processen.

Men det är ju så här folk vill ha det, alla applåderar ju globalism och utförsäljning av svenska tillgångar så va fan, skit ska skit ha!
Last edited by gammalhardrockare on 20 Dec 2009, 07:08, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

SAAB går i himlen in

Post by E-M »

Jag gillar inte SAAB, de skulle aldrig ha börjat med att tillverka personbilar - skulle hållit sig till flygplan. Med andra ord gör nedläggningen mig ingenting men naturligtvis kan jag sympatisera med alla som förlorar sina jobb, kan inte vara roligt.

Man ska dock komma ihåg att det inte är hela SAAB som går omkull, SAAB Microwave System (sysslar med radarutrustning) och SAAB Aerotech finns kvar.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

SAAB går i himlen in

Post by rex »

Jungbacka Erik wrote:Det är ju att pissa på Emil i Lönneberga, snuset, surströmmingen och allt annat svenskt att se på då Saab läggs ner.
Och där fångade du den Svenska mentaliteten i en enda mening,
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Måste uttrycka min förvåning att svenska staten inte grep in och tog över SaabImage Det är ju att pissa på Emil i Lönneberga, snuset, surströmmingen och allt annat svenskt att se på då Saab läggs ner.
Staten skall inte driva företag av princip.
Och som skattebetalare så skulle jag bli uppriktigt förbannad om staten hade använt mina skattepengar till att köpa ett företag som gått med förlust i 20 år.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Men det är ju så här folk vill ha det, alla applåderar ju globalism och utförsäljning av svenska tillgångar så va fan, skit ska skit ha!
Vad tycker du man skall göra istället? Förstatliga allt och göra ett minisovjet av Sverige? Det lär ju inte heller bli så bra vilket vi ju faktiskt har facit på.

År 1900 så arbetade 50% av svenskarna inom jordbruket. Idag är det 2%. Dessa 2% producerar flera gånger mer idag än vad de 50% gjorde år 1900. Samma väg, om än kanske inte lika extremt, tror jag industrin kommer att ta.
Färre kommer att göra mer. Det kommer att gälla både i Kina och Sverige.
Det jag ser som problemet är att när jordbruket rationaliserades så fanns det massor av okvalificerade industrijobb att gå till för alla som blev övertaliga, idag finns inget att gå till för alla arbetslösa elektronikmontörer, processoperatörer och bilbyggare. I alla fall inget som inte kräver utbildning och helt annan kompetens.
Last edited by ozzman on 20 Dec 2009, 23:53, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

SAAB går i himlen in

Post by ELN »

Tråkigt tycker jag, även om jag inte alltid gillar SAAB som bil...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

SAAB går i himlen in

Post by gammalhardrockare »

JW:
Vad tycker du man skall göra istället? Förstatliga allt och göra ett minisovjet av Sverige? Det lär ju inte heller bli så bra vilket vi ju faktiskt har facit på.
Som jag har skrivit tidigare: Jag har ingen lösning och inte politikerna heller, även om de låtsas om något annat. Det enda jag med säkerhet vet är att det kommer att bli mycket sämre. Vi i västvärlden har haft vår tid helt enkelt. Nu tar andra över.
Jag kan ta ett litet exempel:
Under femtio, sextio, sjuttio och åttiotalet så blev de flesta vanliga arbetare/löntagare, eller hur? Så långt är du med. De som hade lite ambition och kräm i huvudet, de ville ofta "bli något", de skaffade sig en fin utbildning, gick skolor osv och fick "finare" befattningar i samhället. De blev företagare, innovatörer, forskare, kontorsfjantar osv, osv. Du är fortfarande med va? Dessa människor var liksom ELITEN. De som inte tillhörde denna klick av människor, som kanske saknade läggningen, begåvningen och/eller intresset blev vanliga arbetare. Det fanns jobb åt så gott som alla.
Idag däremot är det inte så och värre kommer det att bli. Om några år är det ENBART eliten som kommer att få jobb. De kommer att bli de nya arbetarna i västvärlden.

Så vad tror du kommer att hända med alla andra? Ja, det blir matkuponger, slitna bostadsområden, skoputseri, nyckelsliperi och div andra lågbetalda servicejobb, dvs precis samma arbetsmarknad som man idag ser i U-länderna. Men det stora flertalet kommer inte ens att ha sådana jobb. Det blir som sagt matkuponger, flaskletande, tiggeri, kriminalitet och fiffel. Precis som det ser ut i tredje världen idag.
Vi går mot mycket mörka tider och bakom mig så har jag erkända ekonomiproffessorer och forskare som säger exakt samma saker. Det finns helt enkelt ingen räddning för de flesta människorna i Sverige och övriga västvärlden. Sverige kommer att vara ett av de första länderna som rasar ihop på allvar. Forskarna tror att Holland kan bli det andra, eller Irland. Tyskland ligger också pyrt till.

De som har barn idag bör verkligen se till att börja spara en slant åt dem i framtiden. Det kommer inte att bli lätt för dem. Ytterst få av oss kommer att få barn som kommer att tillhöra eliten, även om alla naturligtvis vill tro det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

GH:

Det där är lite väl svart. Det fanns även de som trodde att samma sak skulle hända när lantbruket rationaliserades men så blev det inte.
Så nog tror jag att det kommer något annat som kan ge folk jobb i framtiden, troligen inom tjänste- och service sektorn, kanske det blir lågbetalda jobb, det är inte omöjligt.
Därför tror jag att det blir oerhört viktigt, ja jag skulle till och med vilja säja direkt avgörande att skaffa sej en rejäl utbildning om man vill ha en levnadsstandard på den nivån vi vant oss vid idag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

SAAB går i himlen in

Post by gammalhardrockare »

JW:
Så nog tror jag att det kommer något annat som kan ge folk jobb i framtiden, troligen inom tjänste- och service sektorn, kanske det blir lågbetalda jobb,
Ja, det är ju det jag säger. Precis som i U-länderna! Detta är riktigt lågbetalda skitjobb som inte bara är dåliga för arbetstagaren, utan även för landet i stort. Sådana jobb skapar inget mervärde, det kommer inte in några skattepengar. Det blir en ond cirkel av alltihop som är mycket svårt för ett land att ta sig ur, för folk har ju trots allt ett "arbete". Servicejobb är typiska för U-länder.
Därför tror jag att det blir oerhört viktigt, ja jag skulle till och med vilja säja direkt avgörande att skaffa sej en rejäl utbildning om man vill ha en levnadsstandard på den nivån vi vant oss vid idag.
Javisst, men alla kan inte tillgodogöra sig en utbildning, hur gärna de än vill. Så det kommer att bli hårda tider för många ungdomar framöver.
Allt detta, det förutsåg jag för flera år sedan. Då skrattade de åt mig. Folk sade att jag var en idiot som sparade pengar, man ska leva NU och liknande fick jag höra.
Och nu är vi där. Ännu en gång fick jag rätt. Det är andra gången nu! Första gången var vid slutet av åttiotalet. Då förutspådde jag medlemsskapet i EU och nedmonteringen av Sverige samt islamiseringen. Då fick jag höra samma saker, att jag var apokalyptisk, konspiratorisk och jag vet inte vad för dumheter.

Så nu säger JAG istället: Vad var det jag sade?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

GH:

Det var nog oundvikligt att det system vi haft i västeuropa skulle rasa.
Det är i längden ohållbart att betala folk 35-40000 i månaden för att bära gips, slänga sopor eller glo på en manometer.

När det gäller utbildning så blev jag själaglad häromdagen när sambons dotter kom hem och sa att hon skulle söka in på en masterutbildning i Lund i industridesign.
Det verkar vara en utbildning som både kan ge roliga och bra betalda jobb, och där det dessutom är en bra arbetsmarknad som inte är så konjunkturkänslig.
Tidigare har hon inte visat något vidare intresse för att läsa vidare utan mest pratat löst om olika ingenjörsutbildningar o dyl utan att egentligen viljan funnits där så det var grymt skönt att hon hittat något som hon verkligen brinner för. Dessutom på ett välrenommerat universitet med all dess möjligheter till nätverkande och rekrytering och inte på någon obskyr högskola i förskingringen.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Staten skall inte driva företag av princip.
Och som skattebetalare så skulle jag bli uppriktigt förbannad om staten hade använt mina skattepengar till att köpa ett företag som gått med förlust i 20 år.
Inte driva men staten hade väl kunnat betala ut stödpengar till en eventuell köpare av Saab? Någon kanske skulle fått Saab att bli ett vinstgivande företag med litet omstruktureringar och nedskärningar istället för att lägga ner biltillverkningen helt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

SAAB går i himlen in

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Inte driva men staten hade väl kunnat betala ut stödpengar till en eventuell köpare av Saab? Någon kanske skulle fått Saab att bli ett vinstgivande företag med litet omstruktureringar och nedskärningar istället för att lägga ner biltillverkningen helt.
De har ju avsatt 28 miljarder till riktade stödlån år fordonsindustrin, det borde räcka kan man tycka.
Jag vet inte vad mer de kunde ha gjort faktiskt.
Post Reply