En reflektion om kassetternas spridning

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

En reflektion om kassetternas spridning

Post by overkill »

.. är att när man snackar med folk om Eddie ibland så verkar många betrakta kassetterna han släppte som "outgivet". Man får lätt intrycket av att de tror att det nästan inte är släppta alls och att det är omöjligt att få tag i.

Men saken är ju att alla band har ju funnits att köpa så länge han han levde och många sålde ju ganska bra också som det verkar, så de borde vara väl spridda. Många kopierade väl banden också, men ändå. Det gjorde ju i alla fall att musiken spreds.
De 3 första banden, Compendia Ultima, Göran Persson är en Galt och kanske nått mer är väl undantaget då de sålde sämre än de övriga, de 3 första blev ju indragna ganska snart och återutgavs inte senare heller. Men de "vanliga" banden från Greatest Hits fram tills i alla fall Radio Ronka 2 sålde säkert hyffsat bra allihop, och sedan blev de ju också återgivna runt 1993 i Palten-serien. De som kom 93 - 96 (alltså Eddies Garderob, ollonbanden etc) sålde säkert bra också, men kanske inte lika mycket som klassikerna från 80-talet.

Sedan finns ju det ju massa låtar på Alla tiders fyllekalas skivorna, gissningsvis så har väl de täckt upp i alla fall 60-70 % av låtarna som från början fanns på kassetterna. Däremot så är ju inte så mycket av sketcherna med och i princip inget av mellansnacket. Nu är ju Fyllekalas-skivorna inte helt lätta att hitta om man inte köper de direkt av Thule. Men ändå. De finns ju att köpa. En del kassett-låtar finns ju också på samlingarna från Bävern.

Kontentan av allt detta är bara, att kassetterna och det som finns på dessa är inte outgivet, utan utgivna av Eddie själv en gång i tiden, fritt fram att beställa för vem som helst. Även om de från början bara gick att köpa via Eddie själv och inte genom vanliga skivaffärer.
Last edited by overkill on 06 Feb 2010, 04:22, edited 1 time in total.
Rustan
Glad amatör
Posts: 29
Joined: 08 Jun 2009, 11:39

En reflektion om kassetternas spridning

Post by Rustan »

En sak jag tycker är lite beklagligt med fyllekalasserien är att låtarna är lösryckta ur sitt ursprungliga sammanhang. Första skivorna hade ju en viss kronologisk ordning mot kassetterna de tog innehåll från, men sedan blev det en salig röra. De känns tyvärr mer än lovligt spekulativa, greatest hits alá bensinmackssortiment.
Tänk om det fanns samma ambition att ge ut kassetterna (from MUH) som återutgivningar på CD och inkludera de inslag som spelats in i samma veva men ej givits ut som extramaterial på respektive CD. Då hade iallafall jag fått styra om budgeten!

B A L L E - B A L L

retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

En reflektion om kassetternas spridning

Post by retepnoslack »

Löfberg kokade väl ihop några egnaproduktioner, vill jag minnas, som han sålde under kort tid. Det var väl detta, som Eddie blev så grinig på. Dessa står nog inte uppskrivna i någon känd utgivningslista, skulle jag gissa.

"Akta er för denne man" kunde man ju läsa i en reklambroschyr och så visades en stor bild på Löfberg. (Okej, jag erkänner. Jag såg broschyren på "Långpannas" hemsida)

Jag håller med "Rustan" gällande omstuvningen utav sketcher, låtar, musik och monologer. Det hade nog varit bättre och gett ut kassetterna på CD, rätt av, och sedan pillat in ett par extraspår ifrån "Lester C Garreths" reklamkassett samt några ifrån kassettboxarna, som i övrigt var outgivna "Legal Bootleg", för där fanns det väl ett dussintal låtar, också, väl. Rätta mej, om jag har fel.

Det blir lite malplacerat på sina ställen i "Fyllekalas-serien". På nummer 16 säger bl.a: E. Hilter på ett ställe:
"Jag funderar på, om jag skall åka in till stan och köpa några starköl innan nästa låt. Ja, jag har en låt här, som är ganska vettig. Den tar vi: "Sue Sue Suzie".
Och så kommer "Hey Miss Brown" istället efter snacket.

Sedan verkar inte det hela vara så alldeles igenomlyssnat heller. "Ronke Ball" finns med tre gånger, varav två versioner är helt identiska. "Börje och Rosa" finns, också med två gånger: både på nummer sexton (Som f.ö. kör hela sketchdelen ifrån "Börje Lundins julafton rakt utav) och en gång på de tidiga skivorna.

Den underbart snuskiga "Köks-schottis" utgår, också på den sista skivan, då den varit med innan, och när Börje, Sven och Ljongbacken drar fram dragspel, saxonfon och "hiiiiiighatt", så börjar "Pervarock", istället med gitarr bas och trummor. Ja, ni fattar själva.

Men det finns ju några outgivna pärlor, som får plats på dessa skivor: "Wille Moberg" t.ex, "Ringklocka, skitning" är så vansinnigt sanslös, så den blir rolig bara för det. Vad är syftet? Är det någon, som ringer på dörren och den andre kan inte öppna för, att han sitter på dass och driter, Eller vad?

Dock väntar jag fortfarande på, att "Ultima Thule" får tummen ur och trycker upp nya skivor. Jag har införskaffat del 1, 2, 4, 13, 14, 15, 16, så jag har en rik skörd, att införskaffa och "skörda" tillsammans med en kopp kaffe eller en öl.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

En reflektion om kassetternas spridning

Post by overkill »

Alla kassetter är ju, såvitt jag vet, ihopsatta & gjorda av Eddie själv, så på så vis tror jag att de är officiella utgåvor. Däremot tror jag att den gode Löfberg började sälja nån/några utan tillstånd (?) och han ändrade titeln på en av dem också. Det var kräftkalas 94 som i Löfbergs utgåva blev Kräftkalas 2. Sen var det väl bråk om första videon också (Jag har världens största...). Löfberg snackar lite om den i ett av Rockklassiker-programmen. Löfberg avrådde eddie från att släppa den med tanke på vissa scener, men Löfberg släppte den ändå (på inrådan av Eddie), men sen ändrade sig helt plötsligt Eddie och skyllde på Peter. Eddie´s alkolism har kanske något med detta att göra kan man misstänka - att lova saker på fyllan och sen inte minnas vad man kommit överens om. Kan inte svära på om detta stämmer dock, och sen kanske Peter har sålt andra skumma produkter (?) utan Eddies medgivande.
Men allt var säkerligen inte bara Peters fel.

Håller också med att Fyllekalasen saknar nästan helt den röda tråden som fanns på kassetterna. Det outgivna är ju förstås guldet (om man redan har alla kassetterna), men det är en konstig spridning/fördelning mellan volymerna. 17 outgivna på nån och inget på vissa andra.

Håller med Rustan också i vad du skriver Image
Det borde gjorts "rätt" från början. UT kunde ju släppt t.ex en dubbel-cd med det bästa från kassetterna, och sen satsat på varje band var för sig. Helst då såklart seriösa utgåvor med remastrat ljud från masterbanden (i den mån det finns), bilder på alla omslag och utföranden bandet fanns i, info om när den spelades in, eventuella medverkande, realise-datum och bilder på tidningsannonserna osv. Riktiga deluxe-utgåvor alltså Image
Detta hade ju dock blivit väldigt kostsamt och maffigt om man räknar varje kassett som en enskild utgåva. Alltså sammanlagt närmare 50 utgåvor, varav vissa blir dubbel-CD´s då de är långa. Image Så borde det vara iaf om jag får bestämma. Image
Last edited by overkill on 13 Feb 2010, 03:29, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

En reflektion om kassetternas spridning

Post by E-M »

Just det med att Eddie även kopierade upp kassetterna själv var en nyhet för mig fram tills jag hörde det från Anakronfilm. Han gjorde verkligen ALLT själv Image Sjöng och spela instrument i egen studio. Marknadsförde kassetterna. Kopiera upp och distribuera själv. Det gör det bara ännu mer otroligt att han hann med att göra så mycket musik. Om man sedan kollar på hur mycket han har filmat så blir det ännu mer otroligt!
Rustan
Glad amatör
Posts: 29
Joined: 08 Jun 2009, 11:39

En reflektion om kassetternas spridning

Post by Rustan »

Kul med medhåll!

Men vem sitter just nu med rättigheterna till allt material?
Även om vi är överens om hur kul det vore med en seriös återutgivning av kassetterna i CD-format osv, vem har legal möjlighet att få det gjort?


Själv skulle jag som sagt knappt kunna tygla mig om något sådant släpptes!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

En reflektion om kassetternas spridning

Post by overkill »

E-M: japp det är helt otroligt hur mycket han hann med. Han var ju visserligen "hemma" hela tiden från typ 83 - 90 (då han började turnera igen). Så under de åren, och även efter det, hade han ju hur mycket tid som helst då han inte hade nått jobb eller andra speciella plikter eller andra måsten att göra. Men även innan det, när han hade vanliga jobb var han ju väldigt produktiv. Jag vill minnas att han sagt att han behöll sina vanliga jobb fram tills runt 81-82, då han slog igenom på allvar & började turnera och kunde leva på musiken.
Angående att han kopierade upp banden själv så var väl det antagligen för att det var billigare än att låta ett tryckeri göra det. Är ej 100, men jag gissar att alla utgåvor före 82-83 var mer eller mindre hemmagjorda historier. Runt 83 startade han Osadal och f.o.m då blev väl alla band upptryckta & kopierade hos ett tryckeri, och då även de som kom innan trycktes upp på nytt. Det var nog också då som alla band fick omslag. Innan dess verkar det ha varit lite hur som helst med det. Ibland fick man omslag med, ibland inte.

Rustan: Kul att vi är överens Image jag vet faktiskt inte riktigt hur det är med rättigheter och dylikt. har dock hört på omvägar att det är något av en soppa det där = dvs oklarheter & trassel. Men vet inte 100 som sagt.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

En reflektion om kassetternas spridning

Post by wiking »

Det där med rättigheterna tycker jag är lite konstigt, Löfberg kunde inte ge ut en tredje "cd-kassett" på grund av rättighets krångel, men UT kan ge ut låtar på sin Fyllekalas serie utan problem.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

En reflektion om kassetternas spridning

Post by retepnoslack »

"Ultima Thule" var vänner med Eddie, Löfberg var det inte. Kan det vara så enkelt, att jag har löst hela bryderiet?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

En reflektion om kassetternas spridning

Post by overkill »

haha, det låter iof logiskt Retep Image, men jag tror det är lite mer invecklat än så. Image
Post Reply