Favorit i repris: Ja se det snöar

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by overkill »

Just det, snön vräker ner återigen här på Västkusten. Snön som kom vid Nyår har fått ligga kvar sen dess och nu fylls det på ytterligare. ca 10-15 cm har de lovat ska komma. Det här är som en vinter ska vara i vårat land. Image Februari är ju en vintermånad så det här är vad man ska/bör förvänta sig, under normala förhållanden.
För oss är det i det närmaste unikt. Som jag nämnde i förra tråden så brukar den snön som kommer sällan få ligga kvar utan brukar töa bort nästan direkt. Men på många andra ställen, särskilt i norrland och ju längre upp man kommer så är väl snö alltid så gott som standard gissar jag. Det är väl södra halvan av landet som oftast inte får så mkt och som istället får regn, blåst och plusgrader som "vinter".

Hur ser det ur hos er nu?
Last edited by overkill on 19 Feb 2010, 01:27, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by E-M »

Som du konstaterar, Overkill så vräker snön ner här på västkusten ännu en gång. Snön har legat här ända sedan julafton. Var längesedan det var en sådan här vinter.

Nog för att jag börjar bli trött på snön och kylan... Men jag föredrar faktiskt det framför hur det brukar vara - snöa lite och sedan slask.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by overkill »

Japp, det är samma här E-M. Hellre det här än slask, blåst och regn. Men visst kan det bli för mycket snö och kyla också i längden. Men som det verkar får vi nog dras med snön denna månaden ut och säkerligen en bra bit in i Mars skulle jag gissa. Men det är ju vintermånader så det är bara att gilla läget eller flytta Image

Framåt vårkanten så passar alltid Here Comes The Sun med Beatles bra att spela. En låt som verkligen ger vårkänslor. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by overkill »

Imorgon Lördag (alltså idag Image) har de utlovat en klass 2 varning för blåst + mera snö. På måndag lär det vara ännu mer på G tydligen. Såvida det inte blir snöblandat regn av det men det ser inte så ut. Ingen dålig vinter får man säga. Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by rex »

Alltså,såpass mycket snö vetefasen om vi nånsin haft i min levnad....jag vet att i mitten på 70-talet var det ett par rejäla snövintrar,kanske de kan mäta sig med detta,men det är tveksamt.

Idag kan jag nog skippa stegen när jag ska upp på garagetaket Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by Långis »

Ah, sicket trams! Jag ska säga er att här i norrland... Image

Nejdå, jag snackade precis med en kompis i Mariestad som röjt snö hela natten lång. Han brukar inte ta till kraftuttryck, men nu lät till och med han förvånad. Mycket snö är det...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by ozzman »

Själv skall jag upp på verandataket och skotta idag. det ser jag verkligen fram emot Image
Tyvärr så börjar läkten svaja betänkligt så jämfört med att bygga nytt tak i vår så blir ju det här lindrigare i alla fall. Synd bara att det skall vara 15 grader kallt och styv kuling när man skall ut.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by overkill »

Det låter ju lagom roligt JW. Håller taket (eller delar av det) på att rasa ihop av snötyngden?
Det har ju hänt några gånger i vinter. Bl.a så var det taket till en affär samt ett annat till ett stall som rasade in. Ingen skadades allvarligt, men vil minnas att en häst dog i stallet. Det kan ju vara flera ton ibland som ligger på våra tak.

Igår och inatt kom det ca 30 cm snö. På min balkong är det över 1 meter snö nu. Det samlar sig gärna där, som i en liten ficka. Hoppas skiten håller ihop. Image
På de vanliga hustaken ser det inte ut att vara speciellt mycket. Verkar som att vinden gör att det lägger sig lite hur som helst då det delvis blåser omkring och inte bara faller rakt ner.
På måndag ska det tydligen komma ännu mer Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Favorit i repris: Ja se det snöar

Post by ELN »

I Lane Ryr utanför Uddevalla ligger nu 1,5 meter snö. I Uddevalla har de kört dygnet runt i nog snart 3 veckor med 8-12 lastbilar som kör ut snö ur staden och lägger det i en stor hög, där vi kan åka skidor till midsommar, för de är fan en stor hög. Sen har ju massa tak rasat in och grejjer. Nu kan det faktiskt snart vara nog...
Post Reply