Vem skall ha skattesänkningar

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

Det här inlägget läste jag apropå att de med medellön och högre inkomster fått större delen av de skattesänkningar som regeringen gjort de senaste åren räknat i kronor.
Tänk er att tio personer går ut varje dag for att äta middag. Notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr.

Om de delade upp notan på samma satt som vi betalar skatter skulle det bli ungefär så här:

De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting,
- den femte skulle betala 10 kr,
- den sjätte skulle betala 30 kr,
- den sjunde 70 kr,
- den åttonde 120 kr
- den nionde 180 kr och
- den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kronor.

De bestämde sig för att betala notan på det viset.
De tio åt middag på restaurangen varje dag och kände sig nöjda med uppgörelsen, tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt.

"EFTERSOM NI ÄR SÅ BRA kunder", sa han, "ger jag er 200 kr rabatt." Middag för tio skulle då bara kosta 800 kr.

Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter. Så de första fyra påverkades inte, de fick fortsatta att äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin "beskärda del"? De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33:33 kr.

Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt for att äta.

Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota ungefär proportionellt, och han satte i gång att räkna på de belopp varje person skulle betala.

Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis,
- den sjätte fick betala 20 kr
- den sjunde betalade 50 kr,
- den åttonde 90 kr,
- den nionde 120 kr,
- vilket ledde till att den tionde personen fick betala 520 kr istället för tidigare 590.

ALLA SEX PERSONERNA fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta att äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat.

"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr", började den sjätte personen. Han pekade på den tionde: "Men han tjänade 70!"

"Precis", sa den femte personen, "jag sparade också bara en tia".

"Det är sant!" skrek den sjunde personen. "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!"

"Vänta ett tag", skrek de fyra första unisont. "Vi fick ju ingenting alls! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"

DE NIO PERSONERNA omringade den tionde och gav honom stryk. Nästa kväll kom inte han till middagen så de nio andra satte sig ner och åt utan honom.

När så notan kom in upptäckte de något viktigt.
Det fattades 520 kr.
Last edited by ozzman on 04 Feb 2010, 17:03, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ELN »

Den va fan bra och jäkligt tänkvärd
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

Naturligtvis är den ju lite tillrättalagd men grundtanken att den som betalar mest skatt också skall få den största sänkningen när man sänker skatterna är ju helt naturlig, om man inte heter Lars Ohly eller Långpanna Image

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vem skall ha skattesänkningar

Post by overkill »

Om jag tolkar det här rätt så menar du att det bästa vore om man får "rabatt" på skatten ju mer man tjänar?
Eller menar du bara att alla ska ha samma skatt procentuellt räknat? (rätta mig om jag misstolkat inlägget).

Jag tycker nog det bästa vore om alla hade samma skattesats %, det är hyffsat rättvist. Höginkomstagarna får ju betala mer i kronor räknat, men de tjänar ju mera också och får därmed ut mera. Det skrämmande med bl.a S är ju att det är det här de kallar orättvisor, tanken på att alla ska ha samma skatt. Enligt de ska man ju betala mer i skatt ju mer man tjänar. Lätt för dem att säga som oftast inte har några höga löner. Men hade de själva tjänat mer så nog fan hade inte de velat betala 50-60 % i skatt som de själva föreslår. En riktig kvacksalveri-politik som mest bygger på avunsjuka. Inte särskilt smart. Image
Kommunisterna är inte ett dugg bättre förstås men de är lättare att förstå på ett sätt, även om man sällan håller med dem. De vill ju förändra hela samhällsstrukturen i botten och skapa nån sorts planekonimi och har en egen vison om hur ett land ska se ut, om än en skev sådan.

I vilket fall: det är nog ingen risk att du JW blir varken Sosse eller Kommunist inom en överskådlig framtid, misstänker jag Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

Overkill:

Nej, jag menar inte att man som hög- eller medelavlönad skall ha rabatt på skatten. Däremot är det väl rimligt att man om man sänker skatten gör det procentuellt så att de som betalar mest får mest sänkning, precis som du skriver

Sosse eller Kommunist kommer jag nog inte att bli nej och knappast något annat heller som omfattas av den 7-klöver som kallas riksdag.
Jag är något av det mest omoderna och fruktansvärda man kan vara i Sverige idag, jag är nämligen konservativ.
Vilket betyder att sedan moderaterna började ragga på vänsterkanten och KD gått ifrån allt som kan kallas kristet i deras program så finns inget parti för mej i svensk politik. Skall jag hitta något som jag vill rösta på så får jag flytta till England eller USA.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Vem skall ha skattesänkningar

Post by overkill »

Japp, jag har förstått detta sen innan, alltså ungefär vad du tycker. Skulle du kunna tänka dig att rösta på t.ex de "gamla" Moderaterna, så som de såg ut på 70-80 talet, typ? Nu är jag inte jätteinsatt över hur de såg ut då exakt, men de var ju garanterat mer ett riktigt högerparti på den tiden med allt vad det innebar. Ännu mera skattesänkningar, större satsningar på försvar osv. Men om jag fattat saken rätt så har väl alltid M stått för skattesänkningar för alla grupper, oavsett vad man tjänar? men nu har de mest sänkt för låg inkomsttagare, en del för medel och hög men inte så mycket som de ville förr. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det med Sosse eller kommunist var mer som ett skämt. Menade mest att som det låter i forumet, är detta något du absolut inte skulle rösta på. Inget illa menat alltså Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

Jag tror att Bohmans moderater hade passat mej bra.
Jag är väldigt mycket för tanken på att jag som individ skall få rå mej själv och välja hur jag och min familj skall leva våra liv snarare än att staten gör det åt mej.
Jag vill inte ha en gigantisk statsapparat som lägger sej i allting och tvingar mej till en massa saker som jag inte vill eller behöver. Sedan vill jag också gärna få göra vad jag vill med mina egna pengar i så stor utsträckning som möjligt.
Samtidigt vill jag att det skall finnas en stark polismakt som kan se till att jag är säker och ett starkt försvar som kan skydda landet.
Även tanken att samhället skall baseras på kristna värderingar ställer jag upp på.

Det är ungefär vad jag lägger in i begreppet konservativ och det finns inget parti idag som ens är i närheten av det så vad jag skall rösta på i September vettefan..
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vem skall ha skattesänkningar

Post by gammalhardrockare »

Jag vill tvärtom, ha ett högskattesamhälle. Men då ska skatten gå till rätt prylar och inte som idag! Skatterna ska gå tillbaka till svenska skattebetalare helt enkelt. Inte till flummerier, import av araber och somalier, idiotiska kulturprojekt, bistånd, bögkarnevaler osv. Skattemedel ska gå till vård, skola, omsorg, polisväsende m.m. Absolut inget annat!

Sedan så gjorde det ju inget om man skickade ned ett gäng svenska commandosoldater till Israel och hjälpte dem i kampen mot den muslimska medeltiden. Men det är väl bara en dröm det också.
Och hur skulle man hitta commandosoldater bland dagens svenska happy-mealjönsar? Detta landet är sönderpellejönsat ända in i grunden och nu tar de arabiska pensionsräddarna över med politikernas hjälp.
Det vi ser idag är bara början. Om några år kommer varje svensk kommun att ha samma befolkningssammansättning som Malmö, Göteborg och Stockholm. Grattis Sverige!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

GH:

Du är medveten om att det är just högskattesamhället som gjort att de muslimska bidragshorderna sökt sej just till Sverige. Hade vi inte haft så väl tilltagna skattefinansierade trygghetssystem inom vård, skola och omsorg så hade de sökt sej någonannanstans.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vem skall ha skattesänkningar

Post by gammalhardrockare »

JW:

Javisst, men det beror ju på att Ni väljer idioter till politiker. Jag röstar inte längre på Sjupartiet. Det är de som fördelar skattemedlen. Ett högskattesamhälle med starka trygghetssystem för enbart svenska skattebetalare hade varit att föredra.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:

Javisst, men det beror ju på att Ni väljer idioter till politiker. Jag röstar inte längre på Sjupartiet. Det är de som fördelar skattemedlen. Ett högskattesamhälle med starka trygghetssystem för enbart svenska skattebetalare hade varit att föredra.
Att försöka få folk att arbeta när det finns väl tilltagna trygghetssystem är omöjligt. Hungriga vargar jagar bäst.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vem skall ha skattesänkningar

Post by gammalhardrockare »

JW:
Hungriga vargar jagar bäst.
Jaha, så om man låter permitterade och sjuka människor svälta så får de helt plötsligt jobb och blir friska?
Exakt samma inställning som fabrikörerna och brukspatronerna hade under artonhundratalet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vem skall ha skattesänkningar

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:JW:



Jaha, så om man låter permitterade och sjuka människor svälta så får de helt plötsligt jobb och blir friska?
Exakt samma inställning som fabrikörerna och brukspatronerna hade under artonhundratalet.
Absolut inte.
Däremot är det väl så att om du permitterar eller sjukskriver 100 personer och ger de 90% av lönen i ersättning i all oändlighet som det var förut så är det nog åtminstone 10-15% som inte skulle söka särskilt många jobb eller vara intresserad av att gå tillbaka till arbetet när de blir friska.
Det är den procenten som man måste komma åt.
Om alla verkligen ansträngde sej för att skaffa jobb och inte fuskade med sjukskrivningar så skulle vi kunna ha väldigt höga ersättningar i bidragssystemen utan att det skulle vara några problem.
Tyvärr så finns det ju då en viss procent som förstör den möjligheten och i rättvisans namn så är det väl de människorna man skall vara förbannad på och inte de politiker som försöker stävja överutnyttjandet av systemen med det enda medel de har, genom att sänka nivåerna.
Att vi sedan slipper horder av getherdar, kamelryttare och muslimska fundamentalister om vi sänker bidragen är bara en extra bonus.
Post Reply