"Kakesôll", en föreställning.

Retep Noslacks tillhåll
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Den femtonde Januari skall jag ha en ny enmansshow i "Kristinebergskolans" aula. Är det någon, som bor i närheten, så får han eller hon gärna dyka upp. "Rex" t.ex.

Femton visor skall framföras till Torbjörn Carlssons "singbackmusik".

Edsleskogsvisan
En utav "Lars Dalabondes" sockenbesjungningar ifrån, gissningsvis 20-talet.

Semestertrubbel
... illusterar den stressade semestern. Allt skall hinnas med och allt skall gå på tok. Oftast kopplar man av mycket bättre på jobbet än på semestern.

Fritiof Viktorssons flygmaskin
En riktig "ljugarsång", där ett riktigt original ifrån den dalsländska hembygden bygger en egen flygmaskin utav några enkla medel och åker jorden runt samt hinner med en resa upp till rymden, också.

När inte haspen ä' på
Murphys lag kallas det. Man kan antingen bli förbannad och skrika och gapa eller också, så kan man slå ut med händerna och utbrista: "Så kan dä' gå, när inte haspen ä' på". Första visan jag skrev.

Hembygdskärlek
En kärleksballad till mitt landskap.

Vart tog byskolorna vägen?
Tillägnad Kjell Kaså, ordförande i "Barn och ungdomsnämnden" i Åmål, som såg till, att fyra stycken byskolor rationaliserades bort i kommunen. Det var skolorna i Edsleskog, Ånimskog, Mo och Berga. Edsleskogs skola blomstrar, ånyo, som friskola. FRIskola finns det pengar till, men inte vanlig.

Kackel i Höneboa
Ett kafferep besjunget i fyra verser. Medan "Kakehôle' går å di smâler å di stri'r, sô setter en sjôl inne på dass å bare li'r", kort sagt.

Dôppekôpp
Med musik lånad ifrån Teodor Larsson, så besjungs här kaffebrödet, kakorna och smörgåsarna, som man gärna vill ta till kaffet. Denna "bete" kom med i sista minuter, då "Göran på Konsum" tjatade så.

Nu ä' töskarna här, igen
Här besjungs de tyska turisternas "anfall" på allemanrätten under de svenska sommartiderna. Tro mej, jag har själv sett det.

De fyra stånden
Adel, Bonde, Borgare, Präst. Ett utav dessa har fått arbeta hårt och otacksamt för, att de övriga tre skall få det bra. Gissa vilket.

Dä' ä' likevôrnt mä' gôbben min
Ofelia Fredolin, grannhustrun, åker in till Åmål varje torsdag, där hon handlar. Där träffar hon på människor, som hon känner, och kan konstatera: Att alla krämpor och fel dessa beskriver passar in på hennes gubbe, därhemma.

Nog va' posten bättre, när posten faktiskt fanns
Den nerlagda kassaservicen tas upp i fem verser. Numera sitter postchefen Ulf Dahlsten nere i Bryssel och kan göra: "lång näsa" åt svenska folket. Och inte nog med detta. ALLT är fullkomligt lagligt.

Fabian Fredolins befrielse
Här får man reda på, när Fabian Fredolin slängde ut allt vad media hette efter, att ha sett "Gå ner i vikt för gott" stå präntat på löpsedlarna utanför snabbköpet.

Moralkakor
Nils-Ingvar Fredolin, ännu en utav grannens barn. Denne man är hyckleriet personifierad. Han sprider sina moralkakor när ingen hör eller ser. Han själv är bäst, alla andra är skit.

Soldaten och pigan
Grannfrun, Ofelias, far (Ifrån Nössemark) råkade ut för sin allra värsta batalj, när denne var på väg HEM ifrån det bohusländska regementet EFTER Andra Världskriget slut.

Det hela blandas med mellansnack, där mitt alter ego bl.a berättar om, när Tösse och Tydje var kallade till krismöte gällande svininfluensan.

Och hur gick det, när Robert Aschberg var på Borås djurpark? Hur kommer man ihåg och handla tjugotalet saker, när man inte har det nedskrivet på en lapp?
Eller hur gjorde grannen, Janne Fredolin, när han skulle laga en säckpipa?

Ja, allt får svar i föreställningen: "KAKESÔLL". Hela alltet går av stapeln den femtonde januari 2010, klockan sju i "Kristinebergskolans" aula i Åmål. Tre stycken tjugelappar är priset för två timmars underhållning.
Last edited by retepnoslack on 04 Jan 2010, 08:39, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by uy »

Tyvärr bor jag inte i närheten, så jag kan inte komma. Men någon gång skulle jag vilja se en av dina föreställningar. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Jag har funderat på, att videofilma delar utav föreställningen, så det är inte omöjligt, att jag kan lägga ut några små klipp på "Youtube", så får du se och höra, lite. Jag svarar dock inte för, att bild och ljud är så väldans bra. Men framförandet och innehållet det....det...det... det blir, kanske, inte HELLER så bra.

Ja, fast det får vi se. Jag hoppas, att jag skall få sälja, lite, mer biljetter, i alla fall. Det har varit dåligt med detta. Det kvittar HUR många affischer jag satt upp, så verkar förköpen lysa med sin frånvaro.

Är det någon, här på forumet, som är i närheten utav Åmål den femtonde klockan sju, så skulle jag bli glad, om ni kunde dyka upp. Så kan vi prata lite Eddie, också, under pausen.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Nä, det "blidde" inställt. Dåligt intresse: Jag sålde bara sex biljetter och sedan blev min assistent sjuk. Det verkar som, om det kretsar någon osalig ande över allting jag gör. Mina serier förkastas utav alla tidningar, bokförlagen refucerar min roman och nu det här.

Jag skickade t.o.m. en förfrågan till Evert Lundin den elfte december, där jag erbjöd mej, att sälja några utav mina "ljudavsnitt" utav "Tôrparkusiner" till "Karlstads nya radio", men jag fick inget svar.

Tur, att man är så fattig, annars skulle man blivit alkoholist utav bara farten. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Kakesôll", en föreställning.

Post by overkill »

Trist att det går trögt för dig Retep Image
Inte bara med den här föreställningen, utan med en del annat som du företar dig också. Du har ju snackat om det här i denna avdelningen ibland med allt vad du företar dig.

Du kanske bor i en för liten stad för att en sån här grej ska få någon genomslagskraft? 6 biljetter är inte nått försäljningsrekord precis, om man inte räknar rekord i minst antal sålda biljetter då Image
Ett tips kunde ju kanske vara att spela in låtarna på skiva, i sann Eddie-anda? (med mellansnack & allt) Image och se sen om nått bolag nappar och vill ge ut den. Eftersom det är små visor tror jag det duger med en ganska enkel hemmaliknande studio för att det ska bli bra/ok ljud.

Jag fick lite Bengt Sändh vibbar när jag läste beskrivningarna till låtarna. Jag gissar att han är någon vars visor du gillar?
Last edited by overkill on 15 Mar 2010, 03:01, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Kakesôll", en föreställning.

Post by overkill »

Tips på skivbolag kan ju vara YTF - ett klassiskt bolag som på 70-talet gav ut skivor med Cornelis, Bengt Sändh, Stefan Demert osv. Kolla länken
http://www.ytf.se/

Har ingen aning dock om de är intrresserade av att ge ut nått nytt - och även om de vill det så är väl chanserna inte överväldigande. Verkar som att de mest återutger delar av sin digra katalog (från tiden de var som mest aktiva). Men vem vet? skicka några låtar till dem och kolla läget. Image Stilmässigt borde du passa hos dem i alla fall.
Last edited by overkill on 15 Mar 2010, 03:03, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Ja, kanske lite Bengt Sändh över det hela. De flesta "Maskrosfröna" (Som jag kallar visorna) hör ihop med den fiktiva värld, som figuren: "Daschlânns-Karlsson" bor i. Bl.a besjungs familjen Fredolin i många utav texterna. Janne och Ofelia Fredolin, som bor granne med "Karlsson" har elva(!) stycken ungar, som alla har en egen historia.

"YTF" Det är väl en mest en förening, tror jag. En slags fackmässig grund för utövande utav viskonsten. Jag känner dock igen deras firmamärke: "han med guran." den finns med på "Istället för vykort" med Cornelis Vreeswijk.

Jag skall fundera på det. Ja, att skicka in någonting, alltså. Fast jag tror nog, att jag inte sjunger tillräckligt bra för ett riktigt skivbolag. Jag sitter, liksom, fast i ett ingenmansland. Jag sjunger inte tillräckligt bra för, att det skall vara seriöst och jag sjunger inte tillräckligt dåligt för, att det skall bli någon skojmusik med falsksången inbakad, som en del utav imagen.

Tack för omtanken, i alla fall, "Overkill". Image
Last edited by retepnoslack on 15 Mar 2010, 06:53, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Kakesôll", en föreställning.

Post by overkill »

hehe.. ja det är inte lätt, det är ett som är säkert.

Men sången tror jag inte är nått större problem. Vis-sångarnas styrkor ligger ju ofta i själva visorna, det dom vill berätta, inte i sången, men man bör ju sjunga hyffsat förstås. "För dålig sång" är nog få som vill ha även om det är avsett som humor.
Men jag vet inte. Jag fick en liten bild framför mig att du säkert skulle kunna knåpa ihop en skiva med små berättelser om ditten och datten, fantasin verkar det inte vara nått större fel på heller.

och det stämmer som du säger med YTF, det var/är en sorts förening, men kombinerat skivbolag. Typ. Det står för Yrkes Trubadurernas Föreing tror jag. Chanserna att de vill ge ut nått är nog små som sagt men det kostar inget att fråga.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Jo, det finns faktiskt några stycken grupper och artister, som inte sjunger så bra. Eller, snarare, att de sjunger på ett speciellt personligt sätt.

Jag gillar ju "Blå Tåget" och har samtliga skivor med denna grupp och Torkel Rasmussons sätt, att sjunga är en typ utav sång, som inte passar alla. M.A. Numminen är en annan karaktär under samma kategori.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

"Kakesôll", en föreställning.

Post by overkill »

Ja, eller varför inte Lemmy i Motörhead, Dave Mustaine i Megadeth eller Kai Hanssen i Gamma Ray. Ingen av dessa gentlemännen är väl världens bästa sångare (objektivt sätt), men alla har utvecklat personliga stilar som man inte vill vara utan. Rösterna är en stor del av grupperna.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

"Kakesôll", en föreställning.

Post by retepnoslack »

Ja, "Motörhead" hade jag helt glömt bort. Det stämmer ju faktiskt. De andra visste jag inte vilka de var, får jag erkänna med viss genans. Image
Post Reply